In Recreactie 02, het brancheblad van de RECRON, wordt veel aandacht besteed aan het benaderen van doelgroepen in recreatie en toerisme. Het hoofdartikel focust op de vaste gast, die goed is voor zo'n 20% van alle binnenlandse vakanties. In een ander artikel wordt een tekort aan aanbod op campings geconstateerd voor twee doelgroepen: 'Uitbundig Geel' en 'Avontuurlijk Paars'. In Recreactie 02, het brancheblad van de RECRON, wordt veel aandacht besteed aan het benaderen van doelgroepen in recreatie en toerisme. Het hoofdartikel focust op de vaste gast, die goed is voor zo'n 20% van alle binnenlandse vakanties. In een ander artikel wordt een tekort aan aanbod op campings geconstateerd voor twee doelgroepen: 'Uitbundig Geel' en 'Avontuurlijk Paars'.recreactie 02 2016De vaste gast

Het artikel over 'de vaste gast' gaat in op de uitkomsten van een onderzoek naar deze doelgroep door CELTH. Het aantal vaste gasten is de afgelopen 10 jaar nog heel licht toegenomen, vooral dankzij de toename van het bezit van tweede woningen. De vaste gasten met een stacaravan, seizoensplaats op de camping of boot op een vaste ligplaats namen in aantal af. CELTH verwacht dat het aantal tweede woningen tot 2020 nog zal toenemen. Daarentegen zullen stacaravans, kamperen op de seizoensplaats en de boot op een vaste ligplaats in aantal verder afnemen. De vaste gast bevindt zich voornamelijk in twee levensfases; het oudere echtpaar en de gezinnen met (jonge) kinderen. Opvallend is dat er nauwelijks significante verschillen zijn in het gedrag van deze verschillende groepen vaste gasten. Meer informatie + bestellen van het rapport op: www.celth.nl Doelgroepen op de camping Veel leden van de RECRON werken met de doelgroepindeling van de Leisure Leefstijlen van Smart Agent. (bekend van de 5 - 7 kleuren doelgroepen.) Uit een analyse van de Nederlandse markt blijkt dat twee doelgroepen nog vrij slecht bediend worden. Hier is meer vraag dan aanbod; en dat biedt kansen. De kansrijke doelgroepen zijn:

  • Uitbundig Geel (Op zoek naar actief, licht sportief, gezellig en verrassend; en staat open voor contact met anderen.)
  • Avontuurlijk Paars (Willen graag nieuwe dingen ontdekken en zijn vooral individueel gericht.)

Doelgroepen die een overaanbod kennen zijn er ook:

  • Gezellig Lime (Lekker vrij zijn, genieten van rust en ontspanning. Veelal in gezinsverband)
  • Rustig Groen (Ontspannen in een rustige en bekende omgeving)
  • Ingetogen Aqua (Inspirerende maar rustige vakanties gericht op de eigen hobby's)
Verder in deze editie van Recreactie:
  • De laatste column van Bert Post (the last post)
  • Reportage over Erik Kroon van SOS Events (buitensport) en reserveringssysteem Leisure King
  • Een verzekeringsverhaal over 'schade door gasten'.
  • Visie op glamping door Van de Loosdrecht Recreatie Bedrijfsmakelaars

Meer informatie: www.recron.nl/recreactie