In de ING publicatie 'Ondernemen in 2016' wordt een optimistisch beeld geschetst. Er wordt o.a. uitgegaan van 2% méér vakanties door Nederlanders. Ook voor de horecasector zijn de verwachtingen zeer positief: "Het omzetvolume van restaurants en hotels nadert door opeenvolgende jaren van groei het niveau van topjaar 2007." In de ING publicatie 'Ondernemen in 2016' wordt een optimistisch beeld geschetst. Er wordt o.a. uitgegaan van 2% méér vakanties door Nederlanders. Ook voor de horecasector zijn de verwachtingen zeer positief: "Het omzetvolume van restaurants en hotels nadert door opeenvolgende jaren van groei het niveau van topjaar 2007."

[caption id="attachment_40197" align="alignright" width="300"]vakantie Vakantie[/caption] Reisbranche De reisector profiteert vooral van een hoger consumentenvertrouwen en hogere besteedbare inkomens. Voor online travel agencies, touroperators en reisbureaus zijn de vooruitzichten daarom uitstekend. Ook de zakenreismarkt trekt aan, door economisch positieve ontwikkelingen waardoor het zakenreizen weer gestimuleerd wordt. In 2016 neemt het aantal vakanties van Nederlanders naar verwachting met 2% toe tot 35,8 miljoen. Daarmee ligt het aantal vakanties nog onder het niveau van 2008. In 2015 is het aantal buitenlandse vakanties met 1% toegenomen. In het winterseizoen 2014/2015 werden bovendien 7% meer wintervakanties ondernomen. De totale bestedingen aan vakanties stegen tot € 16 miljard. Geopolitieke gebeurtenissen gooien voor bepaalde bestemmingen wel regelmatig roet in het eten. Onrust in Griekenland en terrorisme in bijvoorbeeld Egypte schaadden in 2015 al dan niet tijdelijk de omzet, zeker van specialisten. Dergelijke geopolitieke risico’s bepalen ook in 2016 voor een deel de keuze van reisbestemmingen. [caption id="attachment_40198" align="alignright" width="300"]Restaurant Fuego (CenterParcs / Albron) Restaurant Fuego (CenterParcs / Albron)[/caption] Horeca Het samenvallen van het huidige economische herstel in Nederland en de toestroom van toeristen is een gouden combinatie voor de horeca. Niet eerder dit millennium namen de verkopen van hapjes en drankjes en de boekingen van hotelkamers zo sterk toe als in 2014 en 2015. Ondanks dat de verwachte groei in 2016 (2%) wat gas terug neemt, lijkt de sector wederom op een goed jaar af te stevenen. De verkoopvolumes in de horeca liggen eind 2016 nog onder het niveau van 2007. Voor restaurants ligt dat niveau mogelijk in 2017 al in verschiet. De branchevreemde concurrentie neemt toe. Voor hotels gaat het om particuliere verhuur en door horeca-elementen toe te voegen begeeft de retail zich steeds meer op de markt voor eet- en drinkgelegenheden. Alhoewel het aantal horecabedrijfen het komende jaar stijgt, is de markt in staat om de extra hotelkamers en eetgelegenheden te absorberen. Dat betekent dat het aantal faillissementen in de horeca daalt en in 2015 onder het langjarig gemiddelde ligt. Sectormanager Horeca Jan van der Doelen vat de situatie samen: "De consument is positief gestemd en besteedt meer buiten de deur. Gunstig voor de horecaondernemer, mits zijn aanbod past bij de klantwens. Onderscheidend vermogen is van levensbelang aangezien het aanbod stijgt.” Bron, en meer informatie: ING publicatie Ondernemen in 2016 (pdf)