Attractieparken en attracties vanuit heel Europa waren op 30 juni in Brussel bijeen om samen met leden van de Europese Commissie het startschot te geven voor “IAAPA Europe’s Digital Skills Network”. Het evenement werd bijgewoond door Carlo Corazza (hoofd van de Unit 'Tourism, Emerging and Creative Industries' van de Europese Commissie). De Europese Commissaris voor 'Digital Economy and Society', Günther H. Oettinger opende de aansluitende conferentie “Making the Digital Single Market Work for Tourism.” Attractieparken en attracties vanuit heel Europa waren op 30 juni in Brussel bijeen om samen met leden van de Europese Commissie het startschot te geven voor “IAAPA Europe’s Digital Skills Network”. Het evenement werd bijgewoond door Carlo Corazza (hoofd van de Unit 'Tourism, Emerging and Creative Industries' van de Europese Commissie). De Europese Commissaris voor 'Digital Economy and Society', Günther H. Oettinger opende de aansluitende conferentie “Making the Digital Single Market Work for Tourism.”

[caption id="attachment_37181" align="alignright" width="300"]IAPPA_DSC_0099 v.l.n.r. Michael Kreft von Byern (IAAPA), Andreas Andersen (Liseberg), Karen Staley (IAAPA Europe) en Günther Oettinger (EC)[/caption] Op 6 mei j.l. publiceerde de Europese Commissie een 'Strategie voor een digitale eengemaakte markt (Digital Single Market)'. Beoogd wordt een vrij verkeer van goederen en diensten via internet en het eenvoudiger kunnen gebruiken van digitale technologie. Voor de leisure sector is de digitale revolutie al lang aangebroken: online verkoop, gebruik van data, digitale marketing en apps voor een betere beleving zijn bijna overal ingeburgerd. De toeristische sector, maar met name de attractie-branche is dan ook een belangrijke stakeholder in de verdere discussie. Daarom heeft IAAPA Europe het voortouw genomen voor een bijeenkomst over dit komende digitale beleid. Voorafgaand aan deze bijeenkomst is het initiatief genomen om via een 'Digital Skills Network' het kennisniveau en de digitale vaardigheden in de attractiepark-industrie te vergroten. Dit netwerk brengt professionals uit de branche bijeen en zorgt voor uitwisseling van ervaringen en 'best practices'. Deze uitwisseling dient tot stand te komen via bijeenkomsten en online. Michael Kreft von Byern, voorzitter van IAAPA Europe’s Government Relations Committee, zegt hierover: “De aanwezigheid van de Europese Commissaris onderstreept het belang dat attractieparken voor de Europese politiek innemen om de digitale economie te laten groeien. Het nieuwe netwerk laat zien dat IAAPA Europe in staat is om daadwerkelijk met een vraagstuk aan de slag te gaan en leden helpt bij het vergroten van kennis en vaardigheden om de digitale mogelijkheden te gebruiken”. Karen Staley, Senior Vice-President IAAPA Europe: “Onze leden stellen het op prijs om deze kennis te delen maar ook te leren van branche-genoten. Daarom hebben we het 'Digital Skills Network' in het leven geroepen; een kans voor iedereen die gebruik maakt of wil maken van de digitale mogelijkheden”. Meer informatie: programma van het Digital Skills network for tourism (pdf) IAAPA Europe