De groeiende vraag vereist meer aandacht om toerisme voor iedereen mogelijk en gemakkelijk te maken. Dat is een van de conclusies uit het onderzoeksrapport naar toegankelijk toerisme in Europa. In de diverse casestudies wordt heel praktijkgericht gekeken naar de maatregelen die diverse partijen al hebben genomen; en hun ervaringen daarmee. De groeiende vraag vereist meer aandacht om toerisme voor iedereen mogelijk en gemakkelijk te maken. Dat is een van de conclusies uit het onderzoeksrapport naar toegankelijk toerisme in Europa. In de diverse casestudies wordt heel praktijkgericht gekeken naar de maatregelen die diverse partijen al hebben genomen; en hun ervaringen daarmee. toegankelijkheid shonbrunnBedrijven onbekend met rendement

De studie door het European Network Accessible Tourism (ENAT) in samenwerking met adviesbureaus VVA en eWorx laat zien hoe Europa er nu voor staat. Zo'n 3 miljoen toeristische bedrijven zijn nog niet klaar om mensen met een beperking te ontvangen. De spreiding over Europa is bijzonder scheef. De studie toont verder aan dat veel bedrijven en regio's zich niet bewust zijn van de grote economische kansen die zij hiermee laten liggen. Investeringen in toegankelijkheid (o.a. infrastructuur en dienstverlening) kunnen o.a. zorgen zorgen voor meer omzet, een impuls aan herhaalbezoek en een hogere gemiddelde besteding per bezoeker. Bekijk de resultaten van het onderzoek (in English) op: www.accessibletourism.org toegankelijkheid DisneylandCasestudies en best practices Onderdeel van het rapport is een lijst met 15 casestudies. Hierin wordt op een heel praktisch niveua gekeken naar maatregelen die toeristische bedrijven en attracties hebben genomen om de toegankelijkheid te verbeteren. Daaruit volgen aanbevelingen die weer toepasbaar zijn op andere bedrijven. Een van de praktijkcases is uitgevoerd in Disneyland Paris, dat de afgelopen jaren de groep gasten met een beperking flink zag toenemen van 40.000 in het jaar 2007 naar 65000 in 2012. Enkele aanbevelingen uit hun ervaringen:

  • - Zorg dat de definities over beperking overal binnen Europa overal hetzelfde zijn. Dat zorgt er voor dat toeristen met een beperking weten waar ze aan toe zijn. Autisme is bijvoorbeeld in lang niet alle landen erkend als beperking.
  • - Samenwerking met externe betrokkenen, zoals patiëntenverenigingen, heeft gezorgd voor een grote meerwaarde bij het ontwikkelen van een toegankelijke park.
  • - Binnen Disneyland Parijs krijgen mensen met een beperking (600) ook kans om aan het werk te komen. Dat verhoogt het begrip voor de problematiek waarmee ook de gast te maken heeft.
  • - Training van het personeel is belangrijk om de groep goed op weg te helpen. De eerste winst zit al in het feit dat het personeel zich realiseert dat er verschillende vormen van beperkingen zijn.
  • [caption id="attachment_35919" align="alignright" width="300"]screenshot uit de toegankelijkheidsgids screenshot uit de toegankelijkheidsgids[/caption] - Het heeft zeker geholpen dat de Franse regering een wet heeft uitgevaardigd waarin stond dat alle voorzieningen die openbaar toegankelijk zijn (dus ook bedrijven) ook rekening dienen te houden met toegankelijkheid. Dat was een stok achter de deur om de voorzieningen ook vanaf dat moment goed op orde te hebben.

Zie: Praktijkcase Disneyland Paris Zie ook: Overige 14 praktijkcases over diverse toeristische voorzieningen (in rechterbalk) Praktisch aan de slag met toegankelijkheid De praktijkcases iut het rapport geven veel handige tips om je bedrijf toegankelijker te maken. Wie daar wat hulp bij zoekt kan o.a. terecht bij Veroniek Maat. Zij is betrokken geweest bij de toegankelijkheidscase van Schloss Schönbrunn in Wenen. Zij heeft de reisorganisatie Accessible Travel Netherlands opgericht welke aangepaste vakanties in Nederland aanbiedt voor bezoekers met wensen voor toegankelijkheid. Veroniek ontwikkelt toegankelijke rondleidingen en excursies en stelt arrangementen samen inclusief vervoer en verblijf. Vanuit deze achtergrond biedt zij haar expertise aan voor recreatieondernemers. Advies kan bestaan uit aanbevelingen m.b.t. de fysieke toegankelijkheid, communicatie over uw faciliteiten, promotie en workshops voor ondernemers of personeel. Indien u denkt dat uw locatie goed toegankelijk is, kan deze wellicht ook worden opgenomen in het aanbod van Accessible Travel Netherlands. Meer informatie: www.accessibletravelnl.com/consultancy