De vindbaarheid online wordt nog steeds ook voor een deel bepaald door de weging die Google geeft aan alle content dragers. Als bedrijf wil je natuurlijk gevonden kunnen worden dus met meer dan gemiddelde interesse volg ik de presentatie tijdens het toerisme & vrijetijdscongres 2015 van Rianne, werkzaam bij Google. De vindbaarheid online wordt nog steeds ook voor een deel bepaald door de weging die Google geeft aan alle content dragers. Als bedrijf wil je natuurlijk gevonden kunnen worden dus met meer dan gemiddelde interesse volg ik de presentatie tijdens het toerisme & vrijetijdscongres 2015 van Rianne, werkzaam bij Google.mobiel

Rianne neemt ons mee naar drie trends die ze voor de reisindustrie ziet:

  1. Verbinding
  2. Relevantie
  3. Inspiratie

Iedereen is (bijna) overal verbonden. Beschikte in 2010 nog maar 5% over een mobiele telefoon met toegang tot internet, was dat in 2012 al opgelopen naar 13% en in 2014 was het inmiddels 28% geworden. Een enorme stijging, waar we wat mee zouden kunnen doen. Is jouw website al klaar voor deze mobiele devices? Vanaf vandaag gaat Google daarop selecteren, je krijgt "strafpunten" wanneer dat niet zo is. Afstemmen op device of locatie In Nederland hebben we op dit moment gemiddeld 3,6 'connected devices' per persoon! En 81% van de zoekers wisselt tussentijds van mobiele device tijdens het zoeken. Het monitoren met bv cookies wordt daardoor alweer heel wat moeilijker, maar ook het adverteren. Alles loopt nu door elkaar heen! Daarom is het verstandig om af te gaan stemmen op device en of op locatie! Persoonlijke assistent Rianne vertelt ons dat ze afgelopen woensdag nog in Hamburg was met haar iwatch; ze kreeg keurig locatie gerichte, relevante informatie binnen. Hoeveel vertraging haar vlucht had, waar ze lekker kon gaan eten, wie er nog meer waren. Allemaal afgestemd op haar eigen lifestyle. Een combinatie van al haar eerdere zoekopdrachten en alle informatie die ze zelf had af gegeven. Hierdoor is haar iwatch zoiets als haar persoonlijke assistent geworden!De gast van morgen wil meer informatie, sneller en actiegericht! Google wil de informatie beschikbaar geven nog voordat jij bedenkt dat je misschien opzoek zou willen gaan naar de antwoorden. Inspirerende video's En dan Google als inspiratiebron; "Wat kan ik doen in deze regio? Verleiden en inspireren liggen dicht bij elkaar. Eigenlijk wisten we het al, filmpjes zijn het meest inspirerend. Terwijl reviews in 38% bepalend zijn voor de bestemming, wordt 41% geïnspireerd door een video! Maak dus een video waarin je laat zien wat daar te doen is, wat kan je er zien en vooral: Wat kan je er leren? Wij zijn alweer wekelijks bezig met het maken van kleine video's die we op onze Facebookpagina plaatsen, neem er maar eens een kijkje! Ik ben benieuwd wat je van onze camping vindt natuurlijk. De gast van dit jaar doet volgend jaar de dingen weer anders. En dus moet je als organisatie de gast van volgend jaar ook weer anders verleiden en inspireren. Kijk alleen maar aan de snelheid van de verandering met de mobiele telefoon met internet. Dus mocht je je website nog niet klaar hebben voor de mobiele devices, dan zou ik dat als eerste aan gaan pakken! Ik ben benieuwd naar je reactie, en mocht je nog een tip voor ons hebben, wees welkom! De polletjes, Watersportcamping Heeg Met dank aan: Karin Veldhuizen Watersportcamping Heeg