Zien we binnenkort logeeraccommodaties in de vorm van een oester in Zeeland? Trendwatcher Bakas riep Zeeuwse ondernemers op om nieuwe initiatieven te nemen; ook al zegt de gast dat ze geen verandering wil. De vernieuwingen moeten wel aansluiten bij de cultuur van Zeeland. Zien we binnenkort logeeraccommodaties in de vorm van een oester in Zeeland? Trendwatcher Bakas riep Zeeuwse ondernemers op om nieuwe initiatieven te nemen; ook al zegt de gast dat ze geen verandering wil. De vernieuwingen moeten wel aansluiten bij de cultuur van Zeeland.

[caption id="attachment_34382" align="alignright" width="200"]oester2 Huisje in oestervorm? Dan mag de parel niet ontbreken![/caption] Economische belang Woensdag 25 februari troffen ondernemers en bestuursleden elkaar in Theater de Mythe met een zelfde missie: als Zeeland op de kaart blijven en het behouden en versterken van een vitale toeristische recreatieve sector. Met een economisch belang van 1,72 miljard en bijna 16.000 FTE’rs blijkt maar weer dat de vrijetijdseconomie een belangrijke factor voor de provincie is. Vanaf 2010 zien we dat de economische impact en werkgelegenheid in de sector daalt. In aanloop naar de Statenverkiezingen op 18 maart besloten TOZ (Toeristisch ondernemend Zeeland) en SER (Sociaal Economische Raad) daarom tot een onderzoek naar de huidige situatie, het groei- en ontwikkelingsperspectief en mogelijke crossovers. Belangrijkste conclusie? Er zijn gelukkig veel kansen, maar dan moeten wel alle neuzen dezelfde kant uit staan en worden samengewerkt! Tijd om ‘buuten de boaxe’ te gaan denken. Trendwatcher Bakas pakte zijn kans en gaf zijn visie op de onderzoeksresultaten en nam een ieder mee in de toekomst. Een pittige opgave, want volgens Bakas willen mensen geen toekomst: we willen niet veranderen, we blijven het liefst het lekker doen zoals we het altijd deden. Mensen zoeken een decor voor hun leven “Als je mensen uit wilt laten in Zeeland, moet je toch mee in de veranderingen, maar denk ook na wat je precies wilt”. Bakas noemt Renesse als voorbeeld: Renesse leent zich uitstekend voor puberende jongeren. ’s Zomers bruist het van de jonge vakantiegangers. Maar door de strenge handhaving van alcohol ontstaat er een enorme overlast, die we niet willen. Maar neem je afscheid van deze jongeren, wie komt er dan nog? De 50- plusser heeft er niet veel te vinden. Mensen zijn op zoek naar een decor voor hun leven. “Waarom zou je een flat verlaten in de stad voor een flat in Zeeland?” Maak het spannend, zoek de Zeeuwse architectuur op! Bakas noemt het Inntel Hotel Amsterdam Zaandam waar gekozen is voor de typische Zaanse architectuur. Daarnaast willen we ons maar al te graag focussen op de Chinezen en de Russen, maar hoe doe je dat? Bakas: “Je moet meer weten van de geschiedenis! In 1421 ging een Chinese vloot de wereld rond. Probeer dit terug te laten komen in Zeeland. Haal bijvoorbeeld wrakken hierheen en laat de geschiedenis herleven.” Geen tijd meer voor gemekker, koers bepalen. We zien overal disrupties, aldus Bakas. We weten allemaal dat mensen minder gaan kamperen, het aanbod is diffuus en er is sprake van vergrijzing. Maar, ga er wat aan doen! Het is geen tijd meer voor gemekker, we moeten koers gaan bepalen. Wat betreft kamperen is er hartstikke veel mogelijk, wat dacht je van kamperen in een grote mossel of oester? En de vergrijzing… seniorenmarketing! “Een strand zonder kinderen of ‘brand’ een vakantiepark tot hospice.” De olifant in de kamer Windmolens horen niet in het landschap, leveren niets op en verpesten volgens toeristen het beeld van de omgeving, aldus Bakas. “Waarom bouwen we niet onder water zoals een getijdenturbine?” Het is zaak te profiteren van je eigen kracht als provincie, water. We weten dat de olifant in de kamer staat, maar praten er toch met z’n allen overheen. “We moeten het weer als burgers gaan doen, beter samenwerken en flexibiliteit voorop.” De enige zekerheid die we allemaal hebben is dat alles veranderd. Het wordt tijd dat we allemaal weer lef krijgen, je kunt mensen namelijk gewoon van ingeslikte gewoontes afhelpen. Met dank aan (verslag): Danielle van den Heuvel Adviseur Leisure ZKA Consultants