Tijdens de uitreiking van ANWB Het Leukste Dagje Uit, keken enkele insiders uit de attractiesector naar de verwachtingen voor de attractiesector in 2021. Walter Jonker, hoofdredacteur van Pretwerk.nl en Goof Lukken, lecturer attractions & theme parks aan de BUAS, mochten hier aanschuiven.

Heropening in kleine stapjes

De persconferentie van 2 februari gaf minister De Jonge aan dat de openstelling van de samenleving in kleine voorzichtige stapjes gaat plaatsvinden. Het zal dus ook voor de dagrecreatieve bedrijven nog wel even duren voordat de beperking van maximaal aantal bezoekers, en bezoekregistratie weer wordt opgeheven. Ook is het de vraag wanneer de restaurants weer volledig operationeel zijn. Voorlopig doen we het nog even met afhaalpunten. Tot slot zullen de extra maatregelen voor hygiëne en bewaren van afstand voorlopig nog wel onderdeel blijven van de bedrijfsvoering.

De Samenbeleving

Er zijn wel volop positieve signalen die aangeven dat de sector een positieve impuls gaat krijgen in de loop van het jaar. “Je weet vaak pas wat je mist als het er niet meer is.” Dat geldt zeker voor de uitstapjes. Mensen missen in de eerste plaats de sociale contacten. Dagattracties zijn bij uitstek de plekken waar mensen graag afspreken om samen wat leuks te beleven. Het zijn de favoriete ontmoetingsplekken in onze samenleving; de samenbeleving! Veel uitstapjes met familie, reunies, ‘even afspreken met de vriendengroep’ zijn inmiddels al maanden uitgesteld. Zodra de mogelijkheid zich weer voordoet, dan worden de plannen snel weer gesmeed.

Korting is voorlopig niet nodig

Het is wel de vraag of er, op de kortere termijn, geen capaciteitsproblemen gaan ontstaan? Zeker in de beginfase zullen de beperkingen m.b.t. afstand nog wel even blijven gelden en dat heeft consequenties voor het maximaal aantal bezoekers.

De ontstane situatie biedt overigens ook kansen. Voor de crisis was de Nederlander ‘verslaafd aan korting’. Dankzij de krapte in de markt kan het kortingsinstrument voorlopig even in de koelkast blijven staan. Veel dagattracties hebben tijdens de coronacrisis een systeem van online reserveren ingevoerd. Dat biedt nu kansen om met Dynamic Pricing de bezoekers beter te spreiden en de inkomsten uit entreetickets te optimaliseren.

Er staan overigens nog meer signalen op groen voor de dagrecreatie:
-    Naar verwachting (NBTC) zal de vraag naar binnenlandse vakanties volgend jaar nog een impuls krijgen. Er blijft een groep in Nederland die normaal naar het buitenland op vakantie zou zijn gegaan. Daar onder zit ook een groep met een bovengemiddeld bestedingspatroon. Niet alleen de lange zomervakantie zal daarvan profiteren, maar ook de kortere uitstapjes.
-    Van onze kennispartner ABN AMRO kregen we te horen dat de Nederlandse spaarquote afgelopen jaar aanzienlijk is gestegen. Veel mensen hebben het afgelopen jaar hun spaarrekening zien groeien. Dat zijn vooral mensen met de zekerheid van inkomsten die minder in de gelegenheid waren om afgelopen jaar veel te besteden (o.a. aan horeca, uitstapjes en vakanties)

Foodservice als meerwaarde voor beleving en inkomsten

Minder bezoekers hoeft geen probleem te zijn voor een attractie als daar de bedrijfsvoering op is aangepast. Daarbij kun je denken aan meer opbrengsten per bezoeker of sturen op lagere kosten.
Het onderdeel foodservice is in veel Nederlandse dagattracties nog relatief onderontwikkeld. Goof Lukken, docent aan de BUAS,  legde treffend het belang van foodservice voor een attractiepark uit: “Gasten komen naar je park voor een totaalbeleving. Daar maakt eten en drinken een belangrijk onderdeel van uit. De foodservice moet in het verlengde staan van je totale parkbeleving.”

De foodservice is voor veel parken ook de belangrijkste inkomstenbron, na de entreetickets. Door hier kwaliteit en beleving aan toe te voegen kun je de inkomsten vergroten. Uit een recente inventarisatie door de organisatie ‘Gezond Uit’, onderdeel van JOGG, bleek dat Nederlander de prijs/kwaliteit verhouding als onvoldoende ervaren en mede daardoor vaak hun eigen boterhammetjes en drankjes meenemen naar het park. Hoe anders is dat bij onze Zuiderburen, waar de lunch een feestje voor zintuigen is, waar ruim de tijd voor wordt genomen. Dit sluit ook goed aan bij de basisbehoefte waar attracties een invulling aan geven; De samenbeleving.

Trends gerelateerd aan de coronacrisis

De ANWB had  in aanloop naar de verkiezing een enquete uitgevoerd onder aanbieders van uitstapjes. Daarin werd o.a. gevraagd naar de trends voor 2021. Het valt op dat veel trends 'coronagerelatieerd' zijn. Bovenaan de lijst staat o.a. de behoefte aan veiligheid. Ook het onderwerp 'vooraf online boeken' scoort hoog in deze lijst. 

De coronacrisis heeft er o.a. voor gezorgd dat diverse processen versneld zijn gedigitaliseerd. Dat geldt zeker voor het online reserveringssysteem. Veel ondernemers verwachten dat veel van deze systemen 'een blijvertje' blijken voor de recreatiesector na de coronacrisis.

Meer informatie: Uitreiking ANWB Leukste Dagje Uit.