Ondernemen is een uitdaging nu we wereldwijd in een uitzonderlijke situatie zijn beland. Los van misschien wel het vreemdste seizoen ooit is vooruitkijken een spannende opgave. Want we hebben geen idee meer hoe de komende jaren gaan verlopen. Toch?

Ondernemen is een uitdaging nu we wereldwijd in een uitzonderlijke situatie zijn beland. Los van misschien wel het vreemdste seizoen ooit is vooruitkijken een spannende opgave. Want we hebben geen idee meer hoe de komende jaren gaan verlopen. Toch?

Wie goed naar de trends kijkt, ziet echter dat er wel degelijk lijnen zijn die zich doorzetten. Sterker nog: de meeste nieuwe Wereldtrends komen er gewoon aan. Coronacrisis of niet.

Kunt u zich begin 2020 nog herinneren? We maakten plannen voor een toekomst die heel anders bleek uit te pakken. Zo ook wij bij Pleisureworld: de 111 Wereldtrends uit 2016 zijn aan een grondige update toe. Begin dit jaar stelden we de longlist samen van nieuwe Wereldtrends voor de komende 5 jaar. Een lijst van 145 (!) nieuwe Wereldtrends. En toen legde corona ons land plat.

Trendwatchen in coronatijd

Toerisme, recreatie, horeca, de evenementenbranche… de klappen die we te verduren krijgen, zijn enorm. Alles lag stil, en tegelijkertijd gebeurde er zoveel. Er werd (en wordt) massaal naar creatieve oplossingen gezocht. Kun je nog wel wat over trends zeggen in deze situatie? Moest de hele publicatie op de schop? Uiteraard hebben we alle verzamelde Wereldtrends tegen het licht gehouden. Met een verrassende conclusie: nagenoeg alle ontwikkelingen zetten zich door. Het is de vorm die verschilt; niet de onderliggende trend.

Reizen en bestemmingen: anders, maar toch niet

 ‘Waar kunnen & mogen we naartoe? Waar is het rustig en veilig? Wat is er te doen dichtbij huis?’ Plannen voor de vrije tijd worden momenteel gedomineerd door dit soort vragen. De bestemming is voor veel mensen anders dan normaal en men herontdekt massaal de eigen omgeving. Maar echt niet alles is nu ‘ineens’ populair. Sommige dingen worden door corona weliswaar extra benadrukt, maar het zijn ontwikkelingen die al in opkomst waren, en ook als corona het veld ruimt is de verwachting dat zich dit doorzet.

Nu we in het staartje van het hoogseizoen zitten met veel focus op binnenlands toerisme, zijn er een aantal trends die nu extra opvallen. We lichten hieronder een drietal onderwerpen uit.

Rust en stilte als nieuwe luxeproduct

In een wereld waarin we continu de smartphone bij de hand hebben en altijd maar ‘aan staan’ is een flinke tegentrend aan de gang. Slomo is het nieuwe fomo. Men kiest bewust om ‘off grid’ te gaan voor een digitale detox. Rust en stilte is een luxeproduct geworden.

Corona werkt hier als trendversneller: drukte vermijden tegen de virusverspreiding draagt hier natuurlijk aan bij, maar denk ook aan de enorme hoeveelheid thuiswerkers die behoefte hebben om even weg te zijn van huis, nu de grenzen tussen werk en privé vervagen. Plotsklaps vind je de rustzoekers overal. 

Authentieke, lokale ervaringen

Er was al een verschuiving gaande van kiezen voor de ervaring in plaats van de bestemming. Met name onder millennials en jongere generaties. Wat we ook zien, is de opkomst van toerisme naar zogenaamde second tier cities, waar men zich nog een tijdelijke local kan voelen in plaats van een massatoerist. Het is nog maar de vraag of de pandemie het einde betekent van overtoerisme. Het vraagstuk om de druk op hotspots te spreiden (bijvoorbeeld door de focus in de promotie te verleggen naar andere steden, regio’s en attracties) blijft waarschijnlijk nog wel even actueel. Regionale samenwerking wordt dan ook steeds belangrijker.

Nu men dit jaar noodgedwongen meer in de eigen omgeving recreëert, wordt ook de lokale ervaring breder omarmd. Authenticiteit is daarbij een toverwoord. Het binnenlands toerisme kan hopelijk blijvend profiteren van de campagnes die door het hele land heen zijn opgezet. Belangrijk is dus om te beseffen dat dit niet alleen een tijdelijke noodzaak is om dit seizoen te redden, maar ook een kans voor een duidelijke strategie voor de toekomst waarvan men ook de komende jaren de vruchten plukt.

Het strand is overal

Is je opgevallen hoeveel tijdelijke strandclubs we deze zomer rijk zijn in Nederland? Er hoeft niet eens water bij in de buurt te zijn, je vindt ze ook midden in de stad. Zo toverde Den Bosch de Tramkade deze zomer om tot ‘Costa del Silo’. De strandervaring is populair en echt niet alleen omdat veel mensen de buitenlandse vakantie dit jaar overslaan. Ook deze trend is al een tijdje in opkomst. Het stadsstrand, het indoorstrand én toeristisch-recreatieve ontwikkelingen bij de talrijke waterplassen die ons land rijk is: waterfun blijft groeien.

Met wéér een extreme hittegolf achter onze kiezen, is er ook dit eentje die in de Wereldtrends voor de komende jaren niet mag ontbreken.

Vooruitkijken blijft belangrijk

Het binnenlands toerisme van deze bijzondere zomer laat heel mooi zien hoe de Wereldtrends zich uiten, ondanks (en soms dankzij) de uitzonderlijke situatie. Voor Pleisureworld des te meer reden om de publicatie gewoon uit te brengen. Uiteraard krijgt het ‘corona-effect’ hierin de nodige aandacht. Zoals gezegd gebeuren sommige dingen een stuk sneller; andere daarentegen een beetje trager, maar de meeste ingezette bewegingen zetten zich door. Vooruitkijken blijft daarom belangrijk, juist in een onzekere tijd als deze.

Met dank een: Yvonne van den Nieuwenhuizen, auteur van dit artikel en redacteur (samen met Hans van Leeuwen) van onderstaande publicatie:

Pleisureworld werkt aan een nieuwe editie van de welbekende Wereldtrends van Hans van Leeuwen. In ‘Waar gaan we morgen naartoe? De 111 nieuwe Wereldtrends in vrije tijd’ belichten we alle opkomende trends op het gebied van recreëren, reizen, verblijven en vermaak. De uitgave staat gepland voor verschijning in het najaar.

Meer informatie: www.pleisureworld.nl