Veel strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn hard geraakt door het coronavirus. Terwijl de meeste strandpaviljoens begin maart net klaar waren met de opbouw voor het nieuwe seizoen, moesten ze vanaf 15 maart voor ruim tweeëneenhalve maand noodgedwongen hun deuren sluiten.

Veel strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn hard geraakt door het coronavirus. Terwijl de meeste strandpaviljoens begin maart net klaar waren met de opbouw voor het nieuwe seizoen, moesten ze vanaf 15 maart voor ruim tweeëneenhalve maand noodgedwongen hun deuren sluiten.

Om de gemiste schade voor een deel te compenseren, maakten waterbeheerders, provincies en gemeenten via een brief bekend onder welke voorwaarden strandpaviljoens in het winterseizoen 2020-2021 op het strand mogen blijven staan. Hiermee besparen de paviljoens op de op- en afbreekkosten van een paviljoen. Exploitatie van de paviljoens is in de plannen niet meegenomen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij met dit initiatief van de overheden dat hard nodig is om paviljoenhouders te compenseren die door de coronacrisis extra hard worden geraakt. In de komende maanden kunnen paviljoenhouders een verzoek indienen om te blijven staan.

Strandpaviljoens hard geraakt door coronacrisis

De mogelijkheid om strandpaviljoens in het winterseizoen 2020-2021 te laten staan, heeft voornamelijk betrekking op de paviljoens langs de Hollandse kust. Langs de Zuidwestelijke Deltakust en Waddenkust staan de meeste paviljoens (onder voorwaarden) al jaarrond. KHN zag de afgelopen periode de economische gevolgen van de coronacrisis voor de strandpaviljoens in hoog tempo toenemen. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: ”Paviljoenhouders zijn in de afgelopen periode in acute liquiditeitsproblemen gekomen omdat de vaste lasten doorliepen, maar inkomsten uitbleven. Veel paviljoenhouders hebben bovendien te maken met extra kosten omdat zij de strandpaviljoens moeten afbreken voor het winterseizoen. De op- en afbreekkosten van een paviljoen lopen in sommige gevallen op tot 1,5 ton euro per paviljoen. Deze kosten worden door de coronacrisis niet terugverdiend. Als paviljoens in de winter kunnen blijven staan, dan biedt dit horecaondernemers enige financiële ruimte.”

Actie KHN en strandpaviljoenhouders

Om strandpaviljoenhouders door de crisis heen te helpen, kaartte KHN samen met onder andere Strand Nederland en strandpaviljoenhouders in het Kustpactoverleg het probleem aan van de op- en afbouwkosten. Deze actie had succes. Om de getroffen paviljoenhouder tijdelijk meer ruimte te geven, bekeken betrokken overheden aan het strand gezamenlijk of zij deze paviljoens eenmalig kunnen laten staan op het strand. Vandaag is bekend geworden dat dit onder voorwaarden mag. Willemsen: “Hier wordt niet alleen het bedrijf geholpen ,maar dit geeft ook een impuls aan de lokale economie en gemeenschap. De paviljoenhouders kunnen er zo namelijk voor zorgen dat zij ook volgend jaar weer klaarstaan om de gasten en de inwoners te ontvangen. Dit helpt de economie van de kustregio om weer sneller te herstellen na de coronacrisis.”

Algemene randvoorwaarden

In de brief met randvoorwaarden staat opgenomen waar een strandpaviljoen gedurende het winterseizoen ten minste aan moet voldoen om de toekenning te krijgen. Zo mogen bijvoorbeeld alleen hoofdgebouwen blijven staan en moet voorkomen worden dat losse onderdelen van het paviljoen wegwaaien bij een harde storm. De plannen gaan uit van het laten staan van het paviljoen zonder exploitatie. Ook worden lokaal mogelijk extra afspraken gemaakt over het beschermen van de natuurwaarden.  

Aanvraag indienen

De wijze waarop de strandpaviljoenhouder toestemming kan vragen voor het eenmalig laten staan van de strandbebouwing wordt op dit moment nog besproken. Ondernemers moeten uiteindelijk een vergunning aanvragen bij de bevoegde gezagen. KHN volgt dit op de voet en houdt KHN-leden via nieuwsbrieven op de hoogte.

Bron en meer informatie: www.khn.nl