Dompel jezelf onder in de wereld van Conversie Rate Optimization (CRO) met deze blog! Van een essentiële kennismaking tot het vaststellen van doelen, het verkrijgen van toegang tot de juiste tools en diepgaand onderzoek naar pijnpunten – ontdek de stappen om je website te optimaliseren. Leer hoe je effectieve oplossingen formuleert en prioriteiten stelt met behulp van het CRO-prioriteitenmodel.
Ontdek waarom gedegen onderzoek de sleutel is tot succes en hoe je de resultaten analyseert en deelt met je team. Klaar om je website te transformeren? Begin hier!
Kennismaking
Kennismaken – Waar wil je naartoe met je bedrijf?
Wanneer je aan de slag gaat met CRO is de kennismaking erg belangrijk. Waar wil je naartoe groeien met het bedrijf? Hoe ziet jouw ideale doelgroep eruit en welke doelen heb je?
Toegang tools regelen
Vervolgens is het belangrijk dat je toegang hebt tot de juiste tools waarmee je je website kunt verbeteren (bijvoorbeeld Google Analytics, Hotjar, Usabilityhub, personalisatietools)
0-meting
Wanneer je start met website optimalisatie is het van cruciaal belang om de huidige prestaties van je website te bekijken. Wat is de conversieratio, hoeveel omzet draai je per maand/jaar en hoeveel boekingen haal je binnen per maand. Het is goed om de resultaten van de afgelopen maanden erbij te pakken en ook de resultaten van de voorgaande jaren. Zo kan je zien wat de ontwikkeling is van de websiteprestaties.
Doelen stellen
Wanneer de 0-meting is gedaan, dan is het tijd om doelen te gaan stellen. Waar wil je over een half jaar staan en waar wil je volgend jaar staan? Per pagina kun je ook doelen stellen om de resultaten van een specifieke pagina te verbeteren.
Onderzoek
Nu is het tijd om de pijnpunten van de website te gaan onderzoeken. De CRO-piramide dien je hiervoor als leidraad te gebruiken.
CRO-piramide
De CRO-piramide is als volgt opgebouwd:
- Functionaliteit
- Toegankelijkheid
- Gebruiksvriendelijkheid
- Overtuigen
- Personalisatie
De basis begint bij dat de ’functionaliteit’ in orde is en vanaf daar ga je naar boven werken. Personalisatie is namelijk niet belangrijk als de basis niet in orde is.
Onderzoeksmethodes
Er zijn verschillende onderzoeksmethodes die je kunt inzetten om achter de pijnpunten te komen van je website en om pijnpunten te kunnen onderbouwen.
In deze grafiek kan je verschillende vormen van gebruiksonderzoek terugvinden. Deze kun je indelen op de verschillende onderdelen: kwalitatief onderzoek (waarom), kwantitatief onderzoek (hoeveel), zeggen en wat mensen doen. Zo kun je een pijnpunt op je website goed onderzoeken en tot gepaste oplossingen komen.
Het zou ideaal zijn als je vanuit elk vak minimaal 1 onderzoeksmethode inzet om tot verbeterpunten voor je website te komen. Deze drie methodes gebruikt Red Online Marketing in de reis- en recreatiebranche vaak voor de optimalisatie van websites.
Google analytics analyse (statistieken)
Google Analytics is een webanalyse-tool waarmee website-eigenaren inzicht kunnen krijgen in het gedrag van hun gebruikers. Het verzamelt gegevens over websiteverkeer, gebruikersinteracties en demografische informatie om te helpen bij het begrijpen en optimaliseren van de prestaties van een website.
Gedragsanalyse (survey/poll)
Voor een gedragsanalyse kun je bijvoorbeeld de tool Hotjar of Clarity voor inzetten. Hier kun je zien waar websitebezoekers wel/niet op klikken, waar ze afhaken en je kunt poll vragen op de website zetten. Zo kun je erachter komen ‘waarom’ websitebezoekers afhaken op je website.
Gebruikersonderzoek (usability testing)
Als je 5 testpersonen inzet om door je website te lopen, dan kun je 80% van de pijnpunten uit je website halen. Je kunt dit zelf doen door mensen in te zetten die je website nog niet kennen. Wanneer het budget het toelaat zou je eventueel nog aanvullend gebruikersonderzoek kunnen doen met een tool als User Sense. Zo kun je nog meer pijnpunten van je website opsporen en weet je wat je doelgroep laat twijfelen.
Oplossingen bedenken
Probleem formuleren
Nadat je onderzoek hebt gedaan naar de pijnpunten van de website, is het tijd om de problemen te formuleren. Waar lopen websitebezoekers tegenaan? Formuleer dit zodat het voor het team duidelijk is waaraan gewerkt moet worden op de website.
Hypotheses formuleren
Nu de problemen van de website bekend zijn ga je hypotheses formuleren. Onderstaand een voorbeeld van een hypothese:
Als we social proof in de vorm van reviews toevoegen op de accommodatie pagina’s dan zullen meer mensen gaan boeken, omdat mensen overtuigd raken van meningen van anderen.
Oplossingen bedenken
Bedenk vervolgens oplossingen hoe je denkt dat je dit probleem kunt oplossen. Je idee om het probleem op te lossen kan bijvoorbeeld te maken hebben met het verminderen van afleiding, verhogen van de motivatie of het gemakkelijker maken van het uitvoeren van een taak op de website.
Oplossingen passend voor elk kanaal
Wanneer je bezig bent met bedenken van oplossingen voor de pijnpunten van je website, dan is het goed om rekening te houden met verschillende kanalen. Houd rekening met kanalen als SEO en SEA. Als je bij de oplossing van de pijnpunten rekening houdt met verschillende marketing disciplines dan creëer je een win-win situatie voor alle kanalen
Onderzoek
CRO prioriteiten model
Wanneer je de actiepunten hebt gevonden om je website te verbeteren, dan is het belangrijk om er een prioriteit score aan te hangen. Zo weet je welke actiepunten je als eerste op moet pakken. Wanneer een actiepunt aan een punt voldoet, dan geef je het 1 punt. De actiepunten met de hoogste scores moeten als eerste opgepakt worden.
Prioriteiten scorelijst
Dit zijn de onderdelen waar je een actiepunt op gaat beoordelen:
- Boven de vouw zichtbaar (te zien zonder dat je naar beneden scrollt)
- Merkbaar binnen 5 seconden (2pt)
- Betreft het verwijderen of toevoegen van een element (2pt)
- Gemaakt om de motivatie van gebruikers te beïnvloeden
- Verwijdert barrières bij het boeken of een ticket kopen
- Direct invloed op boekingen/ticketverkoop
- Draait op pagina’s met veel verkeer
- Een probleem aanpakken wat is ontdekt via gebruikerstest
- Voortkomend uit kwalitatieve feedback (enquête, poll, interview)
- Op basis van inzichten uit digitale analyses
- Ondersteund door mouse tracking, heatmaps of eyetracking
- Eenvoudige implementatie (minder dan 4 uur = 3, meer dan 8 uur = 2, minder dan 2 dagen = 1, meer dan 2 dagen = 0)
Verbeterpunten doorvoeren
Er zullen verbeterpunten zijn die je direct kunt doorvoeren op de website. Hierbij gaat het om belangrijke punten waarvan je ziet waar websitebezoekers direct op vastlopen bij het uitvoeren van een taak (errors bijvoorbeeld).
Testen
Oplossingen passend voor elk kanaal
Een aantal verbeterpunten moeten eerst getest worden, voordat het officieel doorgevoerd wordt op de website. Gebruik de inzichten uit de A/B-test om verdere optimalisaties door te voeren. Je test bij een A/B test maar 1 variant tegelijkertijd namelijk. Experimenteer met nieuwe varianten en blijf het conversieproces voortdurend verbeteren op basis van gegevens en testresultaten.
Analyseren & rapporteren
Analyseren resultaten + maandelijks rapporteren
Wanneer je verbeterpunten hebt doorgevoerd op de website en A/B testen hebt uitgevoerd, dan is het tijd om de resultaten te gaan analyseren. Kijk ook in Google Analytics waar de andere verbeterpunten, die je direct doorgevoerd hebt, tot geleid hebben qua resultaten. Deel de belangrijkste learnings met je team. Zo creëer je meer betrokkenheid. Je kunt hier verschillende tools voor gebruiken zoals Airtable, Jira, Trello, Asana.
Meer informatie over dit CRO proces? Download de volledige CRO whitepaper van Red Online Marketing hier.
Met dank aan:
Jaimy van Eenennaam, Conversie specialist bij Red Online Marketing
Ben je benieuwd naar de groeimogelijkheden van jouw website? Red Online Marketing neemt graag je website onder de loep. Neem contact op met Red Online Marketing voor een op maat gemaakt advies voor jouw website.
De specialisten van Red Online Marketing zijn van 14 t/m 16 november aanwezig op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg (Stand 345)