Winst boeken in de logistiek van je foodservice

Deze week vind de Horecava plaats in de Amsterdamse RAI. De horecasector staat voor diverse uitdagingen en het is mooi om te zien dat toeleveranciers daar goed op inspelen. Wij kijken in dit artikel vooral naar logistieke ontwikkelingen die een antwoord zijn op o.a. de personeelskrapte en het verbreden van de markt.

Supper – smart kitchen

Corona heeft de bezorgservice een boost gegeven

“Elk nadeel heeft zijn voordeel”, deelde een voetballende wijsgeer eens met ons. Dat geldt ook voor de coronacrisis. Restaurants mochten langere periodes geen gasten ontvangen, maar wel bezorg- en afhaalopties bieden. Veel keukens, ook in de recreatiesector, ontwikkelden daardoor nieuwe concepten. Het gemak van thuisbezorgen leverde ook een nieuwe doelgroep op die de tijdsbesparing van het kookproces in combinatie met lekkere gerechten, wel kon waarderen. Dark kitchens (keukens zonder functie om gasten te ontvangen) bleken ook uitstekend gepositioneerd om in te spelen op deze trend. De logistiek blijkt wel een uitdaging. Hoe krijg je de maaltijden, warm en op smaak, bij je gasten thuis. Op de Horecava vinden we diverse ondernemers die onderdelen van de logistieke puzzel kunnen invullen.

Een toelichting op bovenstaande foto’s:

  • Het Viresmo systeem van Nordcap is bedoeld om eten af te halen. Het gekoelde of verwarmde opslagsysteem kan tot 100 kastjes worden uitgebreid. Deze lockers worden geopend met een unieke code die je via sms ontvangt. Ook is het mogelijk om (een deel van) de kastjes te vullen met veelverkochte artikelen of maaltijden. Via een app kan de gast bekijken welke maaltijden er beschikbaar zijn en dan de inhoud van dat kluisje kopen. Meer informatie: www.nordcapnederland.nl/viresmo/
  • Supper – Food as a service, is al actief in enkele Nederlandse hotels. Topchefs hebben enkele menu’s uitgedacht die vrij eenvoudig kunnen worden bereid. Je hebt geen geschoolde kok meer nodig om de maaltijden te bereiden. Bij het servicepakket zit een training waardoor ook niet-keukenpersoneel in staat is om een goede maaltijd te bereiden. Hierdoor kun je sneller en ook buiten reguliere restauranttijden een foodservice oplossing aanbieden. Meer informatie: www.supperservices.com
  • Enorm aanbod aan bestelzuilen. Ook voor het opnemen van een bestelling zijn er diverse oplossingen. Er zijn op de horecava diverse aanbieders van bestelzuilen die er prachtig uitzien. (o.a. met mooie foto’s van de producten). Ook diverse ontwikkelaars van apps bieden oplossingen voor online bestellen, direct bij je eigen keuken (dus niet via een tussenpersoon met provisie). Het bedrijf NTF was de gelukkige die als foto bij deze trend is geplaatst.
  • De firma Cashdesk (food delivery in control) wees ons er op dat je het bestellen van eten in een vakantiehuisje veel laagdrempeliger kunt maken door te werken met een goed zichtbare QR code, bijvoorbeeld in de keuken. Geen in om te koken? Scan dan de code en laat je eten bezorgen door het parkrestaurant.
  • Ook Eijsink, bekend van de afrekensystemen, speelt in op de behoefte om te kunnen bestellen. Hun systeem Booq bied o.a. een bestelwebsite en qr codes om op de bestelpagina terecht te komen. “Met een bestelsite weten gasten de horecafaciliteit jouw vakantiepark of camping snel te vinden. Bied een digitale menukaart aan en gasten kunnen online eten bestellen om af te halen of te laten bezorgen.”
  • De Rabobank faciliteert diverse betaaloplossingen onder de titel ‘Rabo Smart Pay ‘ waardoor ook hierin logistieke winst geboekt kan worden.

Nog meer logistieke slimheden:

De Horecava bezoeken is nog mogelijk t/m 12 januari

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *