Op de Spielwarenmesse in Duitsland ligt de focus op speelgoed. Maar door de toenemende blurring van concepten is hier ook veel meerwaarde te halen voor de recreatiesector. Recreatief en cultureel ondernemer Michael van Hoorne bezocht de beurs en deelt zijn bevindingen.
Michael van Hoorne is bij uitstek een persoon die over traditionele grenzen van marktsegmenten heen kan kijken. Met een verleden in het animatie- en theaterwerk (o.a. voor de Julianatoren), heeft hij zich inmiddels ook bewezen in de recreatiesector met de dagattractie Avonturenboerderij Molenwaard en vakantiepark Molenwaard. Als rode draad door de verschillende sectoren loopt de inzet van intellectual property (ip), zoals bijvoorbeeld van het zelf uitgebouwde merk ‘Fien en Teun’.
Wat was voor jou de reden om de Spielwarenmesse te bezoeken?
Michael: “Wij zijn veel meer dan een recreatiebedrijf of een theater of tv-producent, voor ons is het hebben en vermarkten van eigen karakters ongelofelijk belangrijk. Eigen IP en dat uitrollen in theater, op TV, in onze parken en in merchandising, het zijn op de beurs of het daar een stand hebben is voor bedrijven als de onze echt heel belangrijk. Als er speelgoed thuis ligt bij families vergeten ze ons nooit meer, en op de beurs komt dat allemaal samen, Retail, licentiegevers en licentienemers.”
Welke rol zie jij weggelegd voor speelgoed op een recreatiebedrijf?
Michael: “Wij bouwen niet aan een recreatiebedrijf maar wij bouwen aan kindermerken en op onze recreatiebedrijven stap je in hun wereld, slaap je in hun kamer en kijk je naar ze in de parade of ga je ermee op de foto. Speelgoed is een verlengstuk van die beleving. Als de beleving eenmaal thuis in de huiskamer is, zijn worden ze onderdeel van het leven van de kinderen en hun families en zijn onze karakters sterren en helden geworden. Daarmee zijn we een leven lang aan elkaar verbonden.”
Speelgoed zien we nu vaak terug in de souvenirwinkel. Is er dan een groot verschil in assortiment voor de dagrecreatie of de verblijfsrecreatie?
Michael: “Deze is helemaal gelijk, alleen de manier van aanbieden is anders. Op een dagattractie moet je snel kunnen handelen want de tijd is beperkt. Op het vakantiepark hebben mensen meer tijd, willen meer advies en daar moet je dus ook goed op sturen bij je medewerkers. De gemiddelde besteding is ook iets lager bij de dagattractie dus daar zit wel een verschil. Maar als onze gasten het op twee plekken tegenkomen dan is dat heel goed. Herhaling werkt en geeft de gast ook de mogelijkheid later te beslissen.”
Wat is de belangrijkste les die je hebt opgestoken op de Spielwarenmesse?
Michael: “Dat de licentiewereld veranderd en het nog belangrijker is je eigen IP te ontwikkelen en dat te doen met een plan. En ik heb geleerd dat we het zo slecht nog niet doen.”
Heb je nog wat meegekregen over trends in ‘spielwaren’?
Michael: “De trends zijn natuurlijk duurzaam speelgoed, en dat alles wat educatie te maken heeft werkt en goed loopt. Goede educatieve spellen dus; ouders vinden het fijn als een kind iets leert.
Je ziet nog wel dat de grote merken nog heel dominant zijn, maar dat sommige producten minder schreeuwerig worden, ander kleurgebruik en ook erg op sfeer, speelgoed moet steeds meer in de huiskamer passen.”
Wat is volgens jou de belangrijkste meerwaarde van een (sterke) ip bij een spel of speelgoed?
Michael: “Een sterk IP is een vriend van het kind, daar mee spelen is het leukste wat er is. Kinderen houden van karakters en als die ook nog eens op je spel of speelgoed staan dat maakt je als kind gelukkig.”
Jullie doen ook mee met het Top1Toys educatieve initiatief met Fien en Teun. Wat maakt Fien en Teun geschikt als dragers van een educatieve boodschap?
Michael: “Fien & Teun zijn vanaf dag 1 al educatief, op spelende wijze leren ze kinderen over de natuur, het landleven en oorsprong! Ze komen uit de polder, dichtbij waar veel van ons eten wordt verbouwd, ze hebben echt een rol daarin, als kinderen het van iemand geloven zijn het Fien en Teun. Bovendien zijn Fien & Teun ondertussen aanwezig op TV, in het theater, in de bioscoop, in boeken, op steeds meer plekken. Dat zorgt er voor dat kinderen ook lessen aannemen van deze sterren.”
Top1Toys en Fien & Teun zijn recent een samenwerking aangegaan. Hierdoor is een breed assortiment artikelen van het boertje en boerinnetje vanaf nu te vinden is in de meer dan 100 filialen van Top1Toys en de webshop. De samenwerking zal zich voornamelijk richten op het educatieve karakter van het merk Fien & Teun. Door deelname aan de Top1Toys campagne ‘Op advies van de juf!’ en ‘Mijn Schoolbox’ kunnen kinderen door heel het land straks samen met Fien en Teun het Hollandse landleven ontdekken.
zie ook: www.top1toys.nl/merken/fien-en-teun
Met dank aan:
Michael van Hoorne, van Van Hoorne Entertainment
Zie ook: