Trends in waterglijbanen en waterattracties

Er zijn volop ontwikkelingen in de wereld van zwembaden en waterparken. Dat zijn niet zozeer  productinnovaties, maar vooral nieuwe concepten en toepassingen. Samen Met Simon van Dijk, directeur van iPlay, zet Pretwerk.nl de trends op het gebied van waterattracties op een rijtje.

1. Steeds meer outdoor watervermaak in Noord-West Europa

De grote waterparken en waterattracties op vakantieresorts zijn binnen Europa vooral te vinden in het relatief warmere Zuidelijke landen. De laatste jaren zien we steeds meer investeringen in buiten-waterattracties in Noord-West Europa, waaronder ook in Nederland. Waar heeft dat mee te maken? Meteorologen van weer.nl concluderen o.a. ”Het aantal officiële zomerse dagen per jaar is ten opzichte van 30 jaar geleden met maar liefst 56% toegenomen.” Ook valt het op dat investeerders in Nederlandse bedrijven met Zuid-Europese roots vaak hun concepten in op Nederlandse parken introduceren (o.a. Capfun en Avonturenpark Hellendoorn).

2. Waterattracties komen los van zwembaden

De eerste natte waterattracties, zoals waterglijbanen en waterspeelplaatsen, werden naast zwembaden gerealiseerd. De laatste jaren zien we een trend dat dit soort natte attracties ook worden geplaatst op andere locaties, zoals bijvoorbeeld in een attractiepark, speeltuin, cruiseschepen, vakantieparken of als onderdeel van een fitnesscentrum. Zelfs stand-alone waterglijbanen zijn een optie, waarbij onderaan de glijbaan alleen een skim-out zone nodig is.

3. Interactiviteit en gamificatie worden toegevoegd aan de glijbaanervaring

Alleen een waterglijbaan is tegenwoordig niet meer genoeg. Met name indoor waterparken maken veel gebruik van interactie en gaming in de waterglijbaan om de glijbanen dynamisch en interessant te houden. Daarnaast kun je kiezen voor een online systeem waar je bij de toegang van de glijbaan kunt kiezen uit verschillende scenes en deze zijn op elk moment te wijzigen (kerst, WK, olympische spelen etc), zodat de glijbaan contant up to date blijft en aantrekkelijk blijft voor een brede doelgroep.

Praktische toepassingen op dit gebied zijn o.a. spellen in de tube, projecties op een watergordijn en Virtual Reality brillen. Vaak worden de techniektoepassingen ook gekoppeld aan social media (foto’s), zodat de bezoeker ook na de beleving kan nagenieten en de ervaring kan delen.

4. Opkomst van het natte attractiepark

Waar voorheen de waterglijbaan of wildwaterbaan een attractie op zich was, wordt er de laatste jaren steeds meer aandacht besteed aan de aankleding, inbedding en thematisering. Een waterpark gaat daarmee steeds meer lijken op een (nat) attractiepark. Het totaalconcept, vaak met een eigen storyline, wordt steeds dominanter. De waterattracties, zoals de waterglijbaan, worden in het totaalconcept verwerkt.

Voorbeelden van parken die de ontwikkeling richting een nat attractiepark al maken:

5. Nieuwe verdienmodellen rond zwembaden en waterparken

Deze trends vloeit deels voort uit de vorige trend; het toegroeien naar pretpark-concepten. Doordat er meer gedacht wordt in totaalconcepten, kun je ook nieuwe verdienmodellen introduceren. Deze zijn wel specifiek aangepast aan zwembaden en waterparken.

  • Voor specifieke voorzieningen en topattracties kan een meerprijs worden gevraagd. Denk bijvoorbeeld aan toegang tot de meest spectaculaire waterglijbanen of de wellness-zone.
  • Ook een vorm van upselling is het aanbieden van VIP-arrangementen, die o.a. kunnen bestaan uit een eigen vip-cabana of gereserveerde plekken, koelkast met F&B voorzieningen, comfortabele ligstoelen, bezorgservice van eten en drinken.
  • Ook op het gebied van horeca zijn er nog veel aanvullende toepassingen in ontwikkeling. Waar het traditionele zwembad het nog altijd moet hebben van de snackbar, zien we bij innovatievere bedrijven een completer restaurantaanbod met zitplaatsen, foodtrucks met veelzijdiger (belevings)aanbod, of de waterbar. 
Wildwaterbaan bij Marveld Recreatie (door iPlay)

6. Sterke groei in populariteit van Wildwaterbanen

Doordat zwembaden en waterparken steeds spectaculairder worden stijgen de bezoekcijfers. Dat zorgt ook voor langere wachtrijen bij de attracties. Mede om die reden valt de keuze voor een nieuwe attractie steeds vaker op een wildwaterbaan.

Wildwaterbanen hebben een hoge capaciteit en zijn voor een brede doelgroep toegankelijk. Voor de bezoekers heeft de wildwaterbaan ook nog als voordeel dat de beleving relatief lang duurt (t.o.v. de waterglijbanen.)

Waar de eerste generatie wildwaterbanen het moesten hebben van de pure waterbeleving (een rit van a naar b), zien we dat er aan wildwaterbanen steeds meer belevingselementen worden toegevoegd. Er is steeds meer aandacht voor de mooie inpassing in het landschap, thematisering op en rond de baan, en variatie in beleving met o.a. stroomversnellingen, meerdere routes, en speciale watereffecten.

Op het gebied van Wildwaterbanen is ook een techniekontwikkeling gaande. Waar de wildwaterbanen in het verleden vooral in beton werden uitgevoerd, zien we steeds vaker de voorkeur voor polyester varianten. Deze kunnen tegenwoordig naadloos worden geleverd en bieden dezelfde mogelijkheden als de betonnen baan. Voor de exploitant heeft de polyester variant als voordeel dat er minder onderhoud nodig is en dat het waterverbruik vaak iets lager ligt. 

7. Sterke groei in omvang en kwaliteit van interactieve waterspeeltuinen

Waterspeeltuinen zijn een nog relatief jonge ontwikkeling binnen de natte waterattracties, vooral gericht op de jongste doelgroep. Doordat dit soort speelplekken vaak geen waterdiepte kennen, is het voor de exploitant en gebruiken een veilige omgeving voor de jongste bezoekers. Door de vele interactieve elementen kunnen kinderen zich er lang vermaken.

De waterspeeltuinen (of sprayparks) zijn nog volop in ontwikkeling. Met name de omvang van de natte waterspeelzones wordt steeds groter en er komen nog altijd nieuwe attracties en speelaanleidingen bij.

Steeds vaker wordt de waterspeelplek volledig gethematiseerd. Een goed voorbeeld is de enorme interactieve waterspeeltuinen van Plopsa die volledig zijn gethematiseerd in het Super Wings Thema.

We zien bij de waterspeeltuinen ook de opkomst van langere en spectaculaire glijbanen. Waar bij de traditionele waterglijbanen sprake is van een ‘lastige’ stalen trap zien we bij kinderspeelplaatsen vaak een heuvel of brede trapvoorziening.  Door deze te voorzien van een breed bordes (i.p.v. een stalen toegangstoren) wordt de capaciteit en veiligheid van deze waterattracties vergroot. De brede toegangsweg bied mogelijkheden om onderweg, in de wachtrij, weer allerlei speelelementen toe te voegen. Daardoor wordt ook de wachtrij zelf onderdeel van de beleving.  


Met dank aan:

Simon van Dijk, directeur van iPlay Waterattractions

iPlay heeft afgelopen jaren een snelle groei doorgemaakt op de Europesese markt van waterattracties. Hun belangrijkste expertise ligt op het gebied van waterglijbanen en wildwaterbanen. Van Dijk: “We hechten veel waarde aan een hoogwaardige kwaliteit en soepele ritbeleving. Wij besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan een naadloze overgang van de baanelementen en zijn innovatief in de ontwikkeling van nieuwe materialen.”

Meer informatie: https://www.iplaywaterattractions.com/contact.html

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *