Theater- en recreatieman Michael van Hoorne: “Ik heb een hekel aan middelmatigheid”

In de podcast van Richard Otten over recreatie, toerisme en vrije tijd, is deze week Michael van Hoorne te gast. Met zijn achtergrond in de theaterwereld ontwikkelde hij bijzondere concepten voor de recreatiesector w.o. de Avonturenboerderij (dagrecreatie) en Vakantiepark Molenwaard.

Volgend jaar bestaat het bedrijf Van Hoorne Entertainment 20 jaar. Maar vooral de laatste vijf jaar is de groei, vooral in de recreatiesector, in een versnelling terecht gekomen. De gedreven ondernemer laat meermaals weten dat hij weinig op heeft met middelmatigheid en dat ‘onderscheidend vermogen’ de beste garantie biedt om je bedrijf toekomstbestendig te maken. Dat daar ook een kostenplaatje aan hangt, is onderdeel van het bedrijfsconcept waar je voor kiest.

Groei betekent een andere rol voor de directeur

De sterke groei in de afgelopen jaren zorgt er voor dat Michael een andere rol krijgt binnen het bedrijf. Er is inmiddels een directie van zeven personen waarin zijn broer een belangrijke rol vervult. Michael: “Het is niet goed als je hele bedrijf van jou afhankelijk is. Ook zonder mij moet het bedrijf op een zelfde manier doordraaien.” Michael is minder tijd gaan besteden aan zijn theateractiviteiten (zelf op de planken staan). Toch zijn er zaken die hij zeker niet wil opgeven: “Ik wil het contact met de gasten niet graag verliezen. En ook de connectie met de medewerkers is voor mij erg belangrijk. Zo sta ik nog altijd op zondagochtend om 5 uur op om mee te helpen met de ontbijtservice. Ook lees ik alle persoonlijke reviews over mijn bedrijf. Ik denk dat ‘meneer Landal’ dat niet meer doet.”

Personeelstekort is voor Van Hoorne geen groot probleem

Waar veel parken te kampen hebben met een tekort aan personeel blijkt dat voor de recreatiebedrijven van Van Hoorne geen groot probleem te zin: “Wij hebben geen probleem om nieuwe mensen te vinden. Wij hebben de filosofie dat wij de leukste werkgever van de regio willen zijn. En dat lukt aardig. In de coronatijd hebben we er ook voor gekozen om ons personeel zoveel mogelijk vast te houden en zekerheid te bieden. Wat nog belangrijker is dan het werven van personeel is een goede relatie met je huidige personeel.

Dat er aan de filosofie ook een prijskaartje hang hoort er volgens Michael gewoon bij:”Onze loonkosten zijn aanzienlijk hoger dan bij een vergelijkbaar park. Dat heeft te maken met onze intensieve entertainment en de zeer hoge kwaliteitseisen. Ik hou niet van middelmaat. Wij willen onze mensen ook zekerheid geven; dus hebben we ook heel veel vaste contracten. Wij kijken niet alleen naar kosten-baten; het gastvrije product moet gewoon top zijn. Je moet er bovenuit steken.”

Daarnaast wordt er ook de nodige kwaliteit en flexibiliteit van de medewerkers verwacht: Michael: “We eisen ook veel van onze medewerkers. We sturen continu bij – en het bedrijf is nooit af. Dat vraagt ook veel van je personeel. Gelukkig zien we een enorm hoge loyaliteit van ons personeel.”

Verschillen tussen recreatie- en de theaterwereld

In de podcast wordt ook diverse keren de relatie gelegd met de theaterwereld. Juist de combinatie maakt de producten van Van Hoorne extra sterk. Michael ziet ook belangrijke verschillen in werkwijze tussen de sectoren: “In de recreatiesector heb je veel meer direct contact met je gasten. De feedback die je daar krijgt is voor ons enorm waardevol. Bij een theatervoorstelling heeft de theaterexploitant de klantgevens in handen. Dat zie ik wel als een enorm gemis. Ook bouw je een theatervoorstelling voor één seizoen. In de recreatiesector werk ik aan projecten die wel 30 to 40 jaar mee moeten gaan.”

Hekel aan middelmatigheid

Wat meermaals in de podcast naar voren komt is de aversie van Michael tegen middelmatigheid in zijn bedrijven: “Er worden op dit moment zoveel vakantieparken bijgebouwd – en heel veel parken lijken op elkaar. Ik snap niet dat al die parken straks allemaal een goed rendement kunnen draaien. Ik kies voor onderscheidend vermogen en dat levert in mijn visie het beste toekomstperspectief op.”

De manier waarop het bedrijf zich onderscheid komt ook aan bod: “Wij verkopen ‘geluk’. Alle ruis moet weg. Het zijn de kleine details die het verschil maken. Bijvoorbeeld: Geen plastic zakje met lakens waarmee je zelf je bed moet opmaken.” Het meest opvallend is de thematisering op het vakantiepark. Michael: “Het zware thematiseren vind ik het leukst. Je neemt mensen helemaal mee in het verhaal. En dat nemen ze ook mee naar huis. Liefst ook met een kofferbak vol souvenirs, want we blijven natuurlijk een commercieel bedrijf.”

Andere onderwerpen die aan bod komen:

  • De rol van het boerenthema en het huidige imago van de landbouw
  • De locatiekeuze van het vakantiepark (waarom niet naast de dagattractie)
  • Voorbeeldbedrijven voor Michael, w.o. Plopsa / Studio 100 en Disney
  • Toekomstplannen voor het bedrijf, w.o. de overname van een productiehuis in Duitsland

Beluister de hele podcast op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *