Samenwerken is een groeiproces!

Je kan als ondernemer in allerlei verschillende vormen en maten samenwerken. In november hebben Bennie, Sasja en Demi van bureau Ginder een workshop gegeven over samenwerken in de toeristisch-recreatieve sector, tijdens het Limburg Leisure PLUS Event (georganiseerd door Provincie Limburg en LIOF) en de Recreatievakbeurs in Hardenberg.

Wat zijn de voordelen van samenwerken? Welke typen samenwerkingsvormen zijn er? Wat zijn de stappen tot het vormen van een samenwerking? En, welke inspiratie kunnen we halen uit de sector? Allemaal vragen die tijdens de workshop en presentatie besproken zijn en waar wij jou nu ook in mee willen nemen in dit artikel.

Diverse typen samenwerkingen bieden verschillende voordelen

klik voor vergroting

Er zijn verschillende manieren waarop je kan samenwerken. En deze manieren zijn niet goed of fout. Het gaat om het doel dat jij als ondernemer voor ogen heeft. Wij zien samenwerken als een kans, een gezamenlijk doel, wat verschillende voordelen kan opleveren. Door samenwerken is jouw omzet te verhogen, zijn kosten te verlagen (financiële voordelen), is product/conceptvernieuwing en – ontwikkeling mogelijk, maar ook zijn organisatorische voordelen te realiseren bijvoorbeeld  gezamenlijk te kijken hoe het personeelstekort kan worden aangepakt, Daarnaast kan kennisdeling ervoor zorgen dat recreatiebedrijven op allerlei manieren verbeteren. Zie het figuur hiernaast. Binnen deze typen samenwerkingsperspectieven kunnen samenwerkingen incidenteel of structureel zijn. Uiteindelijk zien we dat de samenwerking (in welke vorm dan ook) bijna altijd zorgt voor een verandering op de resultatenrekening: omzetverhoging, kostenverlaging of misschien wel allebei.

Hoe kom je tot een samenwerking?

Het is duidelijk, een samenwerking moet je zien als groeiproces, het komt niet zomaar tot stand. Wat zijn stappen die een richting geven aan samenwerking? Waar begint het? In deze alinea laten we zien wat de stappen zijn tot een samenwerking. Om dit goed leesbaar te maken hebben we er meteen een case bij geplaatst, namelijk

  • Stap 1: Identificeer een probleem, of beter gezegd een kans.
  • Stap 2: Identificeer de oorzaak;
  • Stap 3: Identificeer een mogelijke oplossing;
  • Stap 4: Zoek partners met gelijke of aansluitende belangen;
  • Stap 5: Deel belangen & ambities;
  • Stap 6: Kom overeen in koers en richting;
  • Stap 7: Geef de samenwerking vorm, en maak waar mogelijk structureel;
  • Stap 8: Reflecteer en verbeter!

Hieronder volgt een mooi voorbeeld van het Guesthouse Hotel in Kaatsheuvel waar alle stappen doorlopen zijn:

In het Guesthouse Hotel vonden ze het zo ontzettend zonde dat er zo veel brood overbleef van het ontbijtbuffet (Stap 1). De oorzaak van het overgebleven brood is dat de inkoop hiervan erg lastig is en met veel factoren samen gaat (Stap 2). Dit werd door het Guesthouse Hotel echter gezien als kans, ze hebben dit als uitgangspunt genomen om een samenwerking op te starten. Wat kan je met overgebleven brood? Nou, daar kan je bier van maken (Stap 3). Het Guesthouse Hotel heeft contact gezocht met Opener (Stap 4), een lokale bierbrouwerij, en zo zijn ze samen tot een concept gekomen: een lokaal biertje van overgebleven brood. 30 kilo oud brood wordt gebruikt voor 500 liter. Gecombineerde belangen: het is circulair, het verlaagd de kosten, het vormt een nieuw concept het biertje dat weer wordt verkocht in de bar van het Guesthouse hotel (Stap 5). Het sluit aan bij de trend van streekproducten, de opkomst van speciaal bier én er wordt bijgedragen aan minder foodwaste. Ze hebben hier een koers en richting aan gegeven waar vanuit beide partijen de juiste ambities en belangen gekoppeld konden worden (Stap 6). Als dit eenmaal goed loopt kan het als kers op de taart ook nog zorgen voor een hogere omzet! Dit is een voorbeeld hoe je vanuit een kans kijkt naar mogelijkheden tot een samenwerking. Uiteindelijk heeft deze structurele samenwerking vorm gekregen vanuit de gedachte van een nieuw concept, met een kostenbesparend karakter en in de toekomst hopelijk ook omzetverhoging. In deze samenwerking is het uiteraard van groot belang dat je goede afspraken maakt en deze, indien mogelijk, ook contractueel afstemt (Stap 7). Zo weet je wat je aan elkaar hebt en welke koers je gezamenlijk wil varen! Om de kwaliteit van de samenwerking en het product te waarborgen is het tot slot van belang goed te blijven reflecteren… (Stap 8) het blijft een groeiproces.

Een mooi voorbeeld van samenwerken in de sector. Nu is het tijd voor een aantal tips!

5 tips voor een goede samenwerking…

We zien vele succesvolle samenwerkingsvoorbeelden in ons werkveld. Het leidt tot mooie resultaten en draagt bij aan florerende toeristische bestemmingen en bedrijven. Waarom is de ene samenwerking succesvol en de andere wat minder? Welke lessen willen ondernemers meegeven?

  1. Bouw een groot netwerk op en weet wat er speelt in de regio;
  2. Kijk naar financiële ondersteuning (subsidieregelingen) voor samenwerkingsverbanden (gemeente/provincie/regio/ontwikkelmaatschappijen);
  3. Maak goede afspraken en stel contracten op;
  4. Hou een goede balans tussen “geven en nemen”: wees niet bang om te delen;
  5. Reflecteer op de samenwerking.

Met dank aan: Bennie Roelands, Sasja Vermeulen of Demi Karssen van adviesbureau Ginder (voorheen ZKA leisure). “Hopelijk biedt dit artikel jouw inspiratie en stelt u zich de vraag hoe samenwerking u kan helpen. We denken graag met je mee, dus neem gerust contact met ons op.” Meer informatie: www.wijzijnginder.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *