Nieuwe ontwikkelingen in (online) marketing bieden kansen voor kleinere campings

Loek van de Loo, eigenaar van glampingketen Vacance Col Cuore (VCC) en oprichter van VacanceSelect, geeft zijn visie op de snel veranderende marktomstandigheden in de campingsector. “De oudere platformen en bemiddelaars hebben moeite om de transitie naar online te maken. Nieuwe platformen, maar ook de eigen marketingafdeling van de campings profiteren.”

We spreken Loek van de Loo tijdens de 2-daagse Glamping Experience, georganiseerd door Pleisureworld en Richard Otten (Glamping.nl). Het is een enerverende tijd, want er zijn volop ontwikkelingen in deze markt; die tijdens deze inspirerende studiereis ook uitgebreid aan bod komen. Afgelopen week werd bekend dat touroperator Vacansoleil failliet werd verklaard. Van de Loo kent de partij nog goed uit de tijd dat hij zelf aan het roer stond bij concurrent VacanceSelect. VCC beheert negen glampings in Italië en eentje in Nederland (Papillon Country Resort).

Zie ook: Glamping of vakanties met natuurbeleving?

Veranderend speelveld in campingmarketing

Het faillissement van Vacansoleil komt volgens van de Loo niet uit de lucht vallen, en heeft ook deels te maken met de marktomstandigheden.: “We zien dat de nieuwe platformen het erg goed doen als het gaat om slagkracht in de markt. De Online Travel Agencies (OTA) hebben de afgelopen decennia veel marktaandeel veroverd op reisbureau en touroperators. Ook opkomende online platformen zoals booking.com en campings.com, zonder ballast uit het verleden, doen het goed. Zij zorgen voor een efficiënte zoek- en boekervaring voor de consumenten. Daar komen dan ook de meeste externe boekingen op onze campings vandaan. Maar de laatste jaren weten we ook steeds beter boekingen via onze eigen website te realiseren. De directe boekingen via de eigen website bedragen inmiddels 70% van het totaal. Met slimme online marketing kunnen tegenwoordig ook kleinere ketens en bedrijven hun zichtbaarheid vergroten. Dat is niet meer alleen voorbehouden aan de allergrootste partijen. Met onze tien locaties zijn we wel weer groot genoeg om een eigen callcentre, bemand door drie personen, rendabel in te richten.”

Gezelligheid en kwaliteit

Toch ligt de echte kracht van de marketing van VCC niet bij de slimme online aanpak, maar primair bij de gasttevredenheid. Het familiebedrijf van Van de Loo is zeer actief betrokken bij de bedrijfsvoering op alle campings. Van de Loo: “Wij willen van onze gasten ambassadeurs maken. Daarvoor moet je gewoon op de glampings rondlopen. Wij onderscheiden ons bijvoorbeeld door onze ‘gezelligheid’; en dat past ook bij onze Nederlandse achtergrond. Dus geen t.l. lampen in de kantine, maar voorzieningen die met aandacht zijn ingericht; veelal door mijn vrouw. Daarnaast is het ook belangrijk om de bedrijven en de omgeving goed te kennen. Elke camping heeft een eigen uniek karakter en trekt de doelgroep die daar bij past. Met de kennis binnen onze VCC campingketen richten we 60% van het bedrijf in; maar 40% moet voortkomen uit de locatie en omgeving zelf. Zo creëren we op elke locatie een eigen unieke sfeer en beleving.”

Nieuwe doelgroepen

Er zijn nog meer veranderingen gaande in het Italiaanse campinglandschap. Maar wellicht is dat ook wel herkenbaar voor de Nederlandse situatie. Van de Loo: “Tijdens de coronacrisis, toen veel buitenlandse gasten wegvielen, hebben we ons gefocust op de Italiaanse vakantieganger. Voor een deel moesten we die nog leren wat ‘glamping betekent’. Daar hebben we nu nog profijt van, want we hebben t.o.v. de pré coronasituatie nu veel meer Italiaanse gasten. En dat is voor ons ook zeer welkom voor de spreiding van de bezetting.” Ook de opkomst van gasten uit Oost-Europa draagt bij aan de optimalisatie van de campingbezetting. Van de Loo: “We zien dat in Oost-Europese landen het kamperen ook in opkomst is. Zij kunnen zich een vakantie in het buitenland steeds makkelijker veroorloven. En de groei van dit segment is aanzienlijk. Op onze glampings vullen zij veelal de dalseizoenen op, als de prijzen wat lager liggen.” Ook de mogelijkheid om op elke gewenste dag te arriveren en kortere verblijven toe te staan – ook in de verhuuraccommodaties, heeft gezorgd voor nieuwe segmenten op de camping. Van de Loo: “Italië kent relatief veel feestdagen en lange weekenden. Doordat men bij ons op elke dag kan arriveren, maken we het bedrijf aantrekkelijk voor elke situatie. De kosten van o.a. schoonmaak zijn bij een korter verblijf wel wat hoger. Maar de gasten zijn bereid om die meerprijs te betalen voor deze flexibele verblijven.”

Spotty

Het profijt van één Nederlandse Glamping

De VCC keten heeft één Nederlandse glamping; Papillon Country Resort in Denekamp. Oorspronkelijk was het plan om ook in Nederland meerdere campings te exploiteren vertelt Van de Loo: “Maar de laatste jaren zijn de prijzen voor een overname dermate hard gestegen, dat ik daar geen rendabele bedrijfsvoering meer uit kan halen.”

Het ‘buitenbeentje’ in het glampingpalet van VCC, beheerd door Loeks’ zoon Alessandro, kent een bijzondere positie. Van de Loo: “Wij krijgen relatief veel Nederlandse gasten op onze Italiaanse campings. Die zijn veelal fan van onze aanpak. Op het bedrijf in Denekamp organiseren we met enige regelmaat terugkomdagen waarop vakantiegangers herinneringen kunnen ophalen. Voor de kinderen is het vooral de hernieuwde kennismaking met de populaire mascotte ‘Spotty’ de Dalmatiër, die zorgt voor veel enthousiasme. ” 

Meer informatie: www.vacanzecolcuore.com/nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *