Op Landal De Lommerbergen is recent een ingrijpend vernieuwingstraject afgerond. Het park in Midden Limburg was van oorsprong het eerste park van Sporthuis Centrum (1968) – de voorloper van Center Parcs. Veel van de aanpassingen die hier nodig waren, komen ongetwijfeld binnenkort ook op andere parken aan de beurt!
Een verouderde infrastructuur opknappen
Marcel Glaser, de parkmanager, is blij dat deze monsterklus nu achter de rug is. “We zijn er twee jaar en negen maanden mee bezig geweest. En dan reken ik de voorbereidingstijd er nog niet eens bij. Sommige zaken waren echt goed zichtbaar. Zoals het 50 jaar oude receptiegebouw bij de ingang. Dat was echt op. Maar dan heb je het alleen over de zaken die je meteen kunt zien. De infrastructuur onder de grond bleek ook compleet gedateerd. Zo moest het riool nodig worden vervangen en wisten we dat het elektriciteitsnet moest worden verzwaard. Bij het vervangen van kabels en leidingen troffen we een nieuwe uitdaging; In de loop der tijden waren er veel kabels bijgelegd. We troffen bijvoorbeeld nog oude telefoonlijnen aan die niet meer in gebruik waren. Om die kluwen te ontwarren moesten we met diverse providers overleggen over een zorgvuldige aanpak. Toch konden we niet voorkomen dat er soms ook kabels werden geraakt die juist essentieel zijn.”
Zaken die tijdens deze ondergrondse renovatie werden aangepakt zijn o.a.:
- Het verzwaren van het elektriciteitsnet. De hedendaagse gast gebruikt nu eenmaal veel meer stroom. Dat is te danken aan nieuwe standaardvoorzieningen in de huisjes, maar ook aan alle apparatuur die de gasten meebrengen. De trafo’s waren heel hard aan vernieuwing toe ,en ook de kabels zijn vervangen.
- Het glasvezelnetwerk op het park werd compleet vernieuwd en het netwerk werd verder uitgebreid.
- Het riool werd compleet aangepakt
Vernieuwing van de vakantiewoningen
Onderdeel van de opknapbeurt betrof ook de renovatie van 500 vakantiewoningen, met een typische Center Parcs signatuur. (met o.a. de grijze betonstenen.) Van deze huisjes werd vooral de binnenzijde grondig aangepakt. Zo werden er nieuwe keukens in de huisjes geplaatst en kreeg de badkamer een opknapbeurt. Ook werden de huisjes compleet opnieuw ingericht.
Als we opmerken dat de huisjes er aan de buitenzijde nog wel wat gedateerd uitzien antwoord Glaser: “Voordat we met de renovatie begonnen kregen we inderdaad steeds vaker opmerkingen over de oude huisjes. Nu we het complete interieur hebben vernieuwd, en het er binnen weer netjes uit ziet, krijgen we geen klachten meer. De kleinere huisjes, met een oppervlakte van 50 m2 zijn dan wellicht niet meer helemaal bij de tijd. De bezetting zit nog altijd ruim boven de 90%.”
Op oudere parken van Center Parcs die worden aangepakt, krijgen de huisjes aan de buitenkant wel een opknapbeurt. Waarom kiezen jullie er voor om dat niet te doen? Glaser: “Een metamorfose aan de buitenkant is best lastig. Pleisteren en verven hebben we wel onderzocht, maar dan krijg je ook weer meer jaarlijks onderhoud om de buitenzijde netjes te houden. Dat zou niet mijn keuze zijn. Een optie met panelen zou beter werken, en heeft tevens als voordeel dat je een extra isolatielaag aanbrengt op de bungalows. Echter is deze investering onevenredig te hoog. Die zijn nu opgebouwd uit één laag stenen.”
Hoe lang kunnen de huisjes van de eerste generatie nog mee?
Glaser: “Vervanging is een lastig dilemma, waarin je ook de bungaloweigenaren mee moet krijgen. Toch denk ik dat heel veel van de huisjes verdwenen zijn als ik hier over 20 jaar nog eens terugkom.”
De centrale voorzieningen
Als oud Center Parcs park heeft ook De Lommerbergen een sterke troef in handen als het gaat om de centrale voorzieningen. Natuurlijk is het subtropisch zwemparadijs één van de voorzieningen die er uitspringt. Maar ook hier gold; de tand des tijds maakte een opknapbeurt wel noodzakelijk.
Het Subtropisch Zwemparadijs werd uitgebreid met twee spectaculaire waterglijbanen (i-Play) , de 56 meter lange Hurri Cone met een megatrechter en de Duo-Racer, met twee identieke parallelle buizen, waarin bezoekers van het zwembad het tegen elkaar op kunnen nemen. Daarnaast kreeg het Subtropisch Zwemparadijs een compleet nieuwe uitstraling met een fris interieur, nieuwe beplanting en vernieuwde ligweide. De waterglijbanen zijn inmiddels al een jaar geleden opgeleverd, maar vanwege de coronacrisis kunnen ze nu pas volop worden gebruikt. Zie ook de recensie op Parkvakanties.nl
Ook andere voorzieningen werden vernieuwd en moeten gaan zorgen voor nieuwe beleving in het park. Zo kunnen de bezoekers vanaf nu kennismaken met de interactieve showbowlingbaan. (door BCE Bowling) Via een qr code vooraan de baan kun je je eigen lichtbeleving instellen.
Het nieuwe Game City biedt family game- en behendigheidsspellen en het (outdoor) Avontureneiland kreeg nieuwe spelelementen waarin het thema ‘draak’ is verwerkt. Het indoor speelparadijs werd opgeknapt, uitgebreid, en voorzien van het drakenthema. De Sports Arena met een multifunctioneel sportveld en de Adventure golfbaan in drakenthema zijn ook een bijzondere belevingen geworden.
Ook de foodservice werd onder handen genomen met o.a. een vernieuwing van het Grand Café, het buitenterras, en de restaurants. Bijzonder slim is het concept van het selfservice restaurant. Net als in de hele horecasector is het voor Landal Lommerbergen lastig om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Met dit concept, waarbij de gasten hun eten bestellen en zelf afhalen, is veel minder personeel nodig dan in een regulier bedieningsrestaurant.
Het receptiegebouw bij de entree van het park werd compleet vernieuwd en gecombineerd met een VVV voorziening. Daarover een uitgebreider verslag op: www.pretwerk.nl/recreatie-actueel/nieuwe-rol-en-locaties-voor-vvv-informatiepunten/75368
Hoe verloopt zo’n ingrijpend renovatieproces?
Er is in de hele renovatie zo’n 25 miljoen euro geïnvesteerd, mede dankzij de grote betrokkenheid van de Vereniging van Eigenaren, het bestuur en Landal GreenParks. Bij de renovatie van Landal De Lommerbergen moest o.a. rekening worden gehouden met de VVE met 360 leden, en een investeringsmaatschappij (Long Harbour) die het park ‘bezit’, en in een erfpachtconstructie uitgeeft aan Landal Greenparks; maar het onderhoud is weer in handen van Landal. En dan zijn er natuurlijk ook nog de nodige vergunningen nodig vanuit de gemeente. Glaser kreeg ondersteuning bij dit complexe proces vanuit het hoofdkantoor van Landal. Daar werd een projectteam opgezet die de diverse partijen op één lijn heeft gekregen. Glaser: “Gelukkig zagen alle betrokkenen de noodzaak en de kansen van deze grote renovatie. Vanuit de VVE zat een vertegenwoordiging aan tafel, maar het werd al snel duidelijk dat veruit het grootste deel van hun achterban de plannen wel zagen zitten.”
Ook de samenwerking met de gemeente verliep bijzonder voorspoedig. Glaser: “Wij drukken een grote stempel op de gemeente. Bijna 70% van ons personeel is bijvoorbeeld uit deze gemeente afkomstig, en 500.000 van de 540.000 toeristische overnachtingen in de gemeente komen voor onze tekening. Mijn eerste kennismaking met de (nieuwe) burgemeester was niet meteen de prettigste: hij moest ons vertellen dat we moesten sluiten vanwege de coronamaatregelen. Maar daarna hebben we volop medewerking gehad bi onze plannen. Dit heeft o.a. geresulteerd in de publiek private samenwerking rond het VVV kantoor in ons receptiegebouw.”
Zie ook:
Meer informatie: www.landal.nl/parken/de-lommerbergen
Eén reactie
Goed dat het park iedereen op 1 lijn heeft gekregen en de renovatie heeft kunnen uitvoeren. Ik mis wel de verduurzaming in de uitwerking?