Parkvakanties, inspiratieplatform voor bungalowvakanties, heeft sinds juni 2021 een ‘Parketeer’ ingezet om filmpjes voor Youtube te maken. Recent werd de mijlpaal van 1 miljoen views bereikt. Wat zijn de lessen uit deze succesvolle aanpak?
Parkvakanties plaatste al sinds 2016 onregelmatig videoverslagen online, maar de inzet van ‘parketeer’ Marco heeft voor een versnelde groei gezorgd. Laurens Taekema, oprichter van Parkvakanties legt uit: “Met het betrekken van Marco bij ons videokanaal is er bewust gekozen om de videoverslagen te professionaliseren. Ook proberen we nu wekelijks een nieuwe video online te zetten, wat helpt in het vasthouden van onze fans.”
Het platform Parkvakanties heeft inmiddels ook een mooie leercurve achter de rug en weet wat er nodig is om een succesvolle, goed bekeken video te realiseren. Hij deelt hierbij zijn top 10 aan tips:
- Kies voor een onderwerp dat nieuw is. Onze video over de nieuwe waterglijbanen op Landal De Lommerbergen is een voorbeeld van zo’n onderwerp.
- Als je geen nieuws kunt vinden, ga dan op zoek naar onderwerpen die nog onbekend zijn bij de kijker. Blijf weg van de gebaande paden; zorg dat je origineel bent.
- Maak je video’s niet ‘ellenlang’, maar zorg dat je een vlot overzicht maakt van de beleving op het park.
- Maak van tevoren een script met daarin de onderwerpen + het verhaal dat je wilt vertellen. Het maken van een script kost de nodige tijd, maar versnelt de opnames aanzienlijk, omdat je goed voorbereid voor de camera staat.
- Denk van tevoren ook na over de beleving en sfeer die je wilt weergeven. Ga bewust op zoek naar enkele sfeerbeelden die je later in de video kunt verwerken.
- We proberen zoveel mogelijk alle activiteiten te ervaren en deze te laten zien in onze video’s. De video’s zijn in de basis meer informatief dan vermakelijk bedoeld, maar ze gaan natuurlijk wel over vakanties en leuke dingen doen, dus dat stralen de video’s hoe dan ook uit. Het draait echter niet om de persoon van de vlogger.
- Een presentator (die niet de boventoon voert) speelt wel een belangrijke rol. “Doordat Marco de activiteiten zelf ervaart en erover vertelt worden de video’s een stuk persoonlijker en hierdoor leuker voor de kijkers.” Binnenkort wordt Fenna, de 11-jarige dochter van Laurens, geïntroduceerd als tweede presentatrice in de videoreeks.
- Zorg dat de kwaliteit van je beeld en geluid van hoog niveau is. Gebruik goede apparatuur om de video te maken of huur daarvoor professionals in. De kwaliteit van de video straalt af op je bedrijf.
- Door je video’s regelmatig op vaste tijdstippen te publiceren, bouw je een vast kijkerspubliek op, die vol verwachting uitkijkt naar de volgende editie.
- Plan van tevoren ook opnamemomenten waarop je een voorziening (bijvoorbeeld een zwembad) ook zonder bezoekers in beeld kunt brengen. Niet iedereen wil herkenbaar in beeld komen, dus daar dien je zorgvuldig mee om te gaan.
Met dank aan:
Laurens Taekema, Parkvakanties.nl
Zie ook: Het Youtube-kanaal van Parkvakanties