Informatiepanelen blijven belangrijke schakel in multichannel-aanpak

Eén van de gevolgen van de groei van het toerisme is de behoefte aan informatie van de toerist en recreant. Sinds jaar en dag voert de ANWB deze taak uit. Ook de regionale VVV’s  oefenen deze voorlichtende functie sinds 1885 uit via kantoren, winkels en informatiezuilen.

Die voorlichting aan toeristen paste zich in de loop der jaren aan. Van online media tot printmedia, van een thematische plattegrond tot een interactief touchscreen.

Een informatiebord van de ANWB

Tegenwoordig is het essentieel dat toeristen en recreanten via  een multichannel-aanpak benaderd worden. In die benadering spelen informatiepanelen een belangrijke rol. Even wat getallen. Er zijn 62.000 Rijksmonumenten en 400 gebieden die beschouwd worden als beschermd stads- of dorpsgezicht. Daarnaast beheren Staatsbosbeheer en natuurorganisaties als Natuurmonumenten en provinciale natuurorganisaties van Fryske Gea tot Limburgs Landschap zo’n 160 waardevolle natuurgebieden. Ook deze organisaties informeren bezoekers over de omgeving waar zij wandelen of fietsen en plaatsen zij op belangrijke punten informatiepanelen.

Invloed smartphone

Gemeenten blazen op dit punt een aardig deuntje mee. Bekend zijn de stadsplattegronden bij de toegangswegen. Echter als gevolg van het toegenomen invloed van de smartphone en de slimme functionaliteiten daarvan, is het in principe niet meer nodig een concrete plattegrond te raadplegen, want met Google-maps-route is de bestemming (bijna) altijd te vinden. Toch zien we dat gemeenten, provincies en organisaties als waterleidingbedrijven (als beheerder van natuurgebied) regelmatig initiatieven ontwikkelen om hun stad of dorp op de kaart te zetten. Zij plaatsten het recreatieschap Rottemeren, gemeente Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland 15 informatiezuilen langs de rivier de Rotte. Informatiepanelen bij de tientallen TOP’s (Toeristische Overstappunten) zijn voor de fietsende toerist bijzonder praktisch.

Presentatie regio

Opvallende trend is dat het initiatief om tot deze vorm van voorlichting of marketingcommunicatie te komen meer en meer gezamenlijk met betrokken  regionale partijen wordt ondernomen. Gemeente, Provincie en regionale ondernemers slaan de handen ineen en zien het belang van regionale presentatie aan de toerist. Recent voorbeeld de gemeente Aa en Hunze in Drenthe. De gemeente Aa en Hunze gaat samen met lokale ondernemers en dorpen informatie(z)uilen plaatsen op een groot aantal locaties. De eerste zuilen worden dit jaar nog geplaatst in de dorpen Annen, Eext, Gasselte, Gieten, Gieterveen, Grolloo en Rolde. De 20 andere dorpen en plekken volgen in 2022. 

Toeristen, recreanten én passanten krijgen via de zuilen informatie te zien over de omgeving waar ze zich op dat moment bevinden. Informatie over bedrijven (waar kan ik een kopje koffie drinken, mijn fiets laten repareren of geld pinnen) maar ook over wandel-, fiets en ruiterroutes, toeristisch interessante locaties in de omgeving en informatie over Nationaal Park Drentsche Aa en Hondsrug UNESCO Global Geopark. 

ANWB doet aan crowdsourcing

Speciale app ‘Bord in Beeld’ actualiseert status

In Nederland zijn door de ANWB zo’n 14.000 borden op historische gebouwen of bij gebieden en landschappen aangebracht. Op deze borden is informatie te vinden over de functie en de geschiedenis . Deze informatie geeft een wandel- of fietstocht meerwaarde. te bewoners van een stad of dorp vinden het vaak interessant om meer te weten te komen over de bijzondere geschiedenis van hun woonplaats.

Vanaf 1925 zijn de informatiepanelen geplaatst. De houdbaarheid of levensduur ervan is ongeveer 15 jaar. Het is dus van belang te weten hoe hun actuele onderhoudsstaat is. Mede om die reden wil de ANWB de borden nu in kaart te brengen. De ANWB maakt deze borden in opdracht van gemeenten, verenigingen of stichtingen. Om ze waar nodig een update te kunnen geven, roept de ANWB haar leden en belangstellenden op om mee te helpen de borden te lokaliseren. Dat kan met een speciale ANWB-app: Bord in Beeld voor i-Phone en voor Android

Succesfactoren

  • Storytelling door bindend thema
  • Interactief, bv, door QR-codes
  • Herkenbare locatie kiezen
  • Multichannel-aanpak doorvoeren

Met dank aan (auteur): Frits van Wolveren, freelance redacteur in de recreatiesector

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *