ABN AMRO: Hip imago zorgt voor explosie in camperbezit

Het aantal campers in Nederland is sinds 2010 bijna verdrievoudigd. Trends, zoals ‘Vanlife’, ‘off-the-grid kamperen’ en de ‘digital nomad’ hebben het imago van de camper onder jongvolwassenen verbeterd. Tegelijkertijd weten veel ouderen de weg te vinden naar de camper, daar zij deze vanwege het hogere gebruiksgemak verkiezen boven hun caravans.

Tussen 2010 en 2023 is het aantal campers met 170 procent gestegen, zo blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). In dezelfde tijd is het aantal caravans in Nederland met ruim 11 procent gedaald.

Hoger aantal nieuwverkopen campers

De nieuwverkoop van campers stijgt sinds 2013 en kende een piek in 2021 tijdens de coronapandemie. Sindsdien is de nieuwverkoop wat gedaald, maar ligt deze in vergelijking met de afgelopen zestien jaar nog steeds op een hoog niveau. Uit cijfers van brancheorganisatie Kampeer en Caravan Industrie (KCI) blijkt dat in de eerste zes maanden van dit jaar de nieuwverkopen weer zijn gestegen met elf procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal aangeschafte nieuwe campers in Nederland is met een jaarlijks aantal van ruim 2000 overigens relatief beperkt, doordat de belasting op de aanschaf in Nederland hoger is dan in de landen om ons heen. Uit onderzoek van Campercontact (platform voor camperaars) blijkt dat 33% van de Nederlandse campereigenaren de huidige camper nieuw gekocht heeft. Daarnaast kennen bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk veel meer camperfabrikanten en is de markt voor campers groter; hierdoor is er meer competitie en zijn de prijzen van campers lager. Hierdoor ligt het aandeel nieuwverkopen van campers in Duitsland op zestig procent en in Frankrijk op vijftig procent.

De grootste groei van het Nederlandse camperbezit is dan ook te danken aan de import van tweedehands campers uit het buitenland, waar het aanbod groot is en de prijzen relatief laag zijn. Zo werden in 2023 8.130 campers geïmporteerd, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC). Een klein deel van de toename in het totale camperbezit bestaat tenslotte uit omgebouwde bestelbusjes die vervolgens als camper worden geregistreerd. Vorig jaar werden er zo’n 3.716 voertuigen omgebouwd tot camper volgens de NKC.

Nederland heeft 241 caravans per 10.000 inwoners, zo blijkt uit cijfers van KCI. Dat is hoog ten opzichte van het Europese gemiddelde van 79 caravans per 10.000 inwoners. Alleen Zweden en Noorwegen hebben met respectievelijk 274 en 242 meer caravans per 10.000 inwoners. Campers zijn iets minder vertegenwoordigd met 108 campers per 10.000 inwoners, maar ook daar zit Nederland ruim boven het Europese gemiddelde van 61 campers per 10.000 inwoners. Alleen in Zweden, Finland en Duitsland is de camperdichtheid groter.

Stijgende populariteit


De camper stijgt in populariteit door een drietal ontwikkelingen die dit kampeermiddel interessanter maken voor verschillende doelgroepen: imago, gebruiksgemak en de rol van de elektrische auto. Voor deze analyse is gesproken met Campercontact en kampeermiddelenverkoper Campfire Group, de partij achter Holtkamper en EasyCaravanning, om te vernemen wat deze stijging in populariteit drijft.

  • Imago
    Onder de jongvolwassenen stijgt het camperbezit, omdat de camper het wat stoffige imago van zich af heeft weten te schudden. Op sociale media zijn onder de noemer ‘Vanlife’ vele posts te vinden van influencers die laten zien hoe zij in hun kampeerbus leven en welke avontuurlijke reizen zij met deze busjes maken. Veelal zijn de campers van deze influencers bus-campers, ofwel tot camper verbouwde bedrijfs- of personenbusjes. Dit zorgt ervoor dat de kampeerbus zowel in de verkoop als in de verhuur het zeer goed doet.

    Voor veel jongvolwassenen zijn de vrijheid en flexibiliteit die deze bus-campers bieden heel aantrekkelijk. Zo is het niet alleen mogelijk om met deze kampeerbus de natuur in te trekken, maar is deze door zijn kleinere formaat ook geschikt om in een stad te parkeren. Vrijheid en flexibiliteit spelen ook in op de trend van de digital-nomad, waarbij een werknemer of zzp’er overal zou kunnen werken met een laptop en smartphone.
  • Gebruiksgemak
    Onder ouderen winnen juist de luxere integraal-, halfintegraal- en alkoofcampers in populariteit vanwege het grotere gebruiksgemak ten opzichte van de caravan. Campers zijn eenvoudiger om mee te rijden dan met een caravan die achter een auto hangt. Ook is het neerzetten van de camper op de kampeerlocatie eenvoudiger dan met een caravan. De halfintegraal- en de alkoofcamper, die een duidelijk overgang van de cabine naar het woongedeelte hebben, zijn aantrekkelijker doordat zij meer ruimte bieden dan de kampeerbus.

    Ouderen hebben daarnaast meer financiële middelen om een camper te kopen en deze bevolkingsgroep groeit in aantal. De pensioenvoorzieningen van ouderen nemen toe, ze beschikken vaak over een eigen woning die grotendeels afbetaald is en hun kosten dalen op het moment dat hun kinderen het uit huis gaan. Dat ouderen meer geld uitgeven aan kampeermiddelen is dus niet verwonderlijk. De camper, die duurder is dan een caravan, komt daarmee voor meer ouderen binnen bereik en dat stimuleert het bezit ervan.
  • Elektrische auto
    De opkomst van de elektrische auto heeft op twee manieren een positief effect op de markt voor campers. De eerste is dat met name de eerste generatie elektrische auto’s onvoldoende trekkracht heeft voor de wat grotere caravans. Ten tweede is het rijbereik van elektrische auto’s die wel voldoende trekkracht hebben nog relatief beperkt, terwijl de luchtweerstand van een caravan de actieradius ook nog eens drukt. Indien een grotere auto nodig is die wel voldoende trekkracht en bereik heeft komen de totale aanschafkosten inclusief de aanschaf van een caravan hoger uit dan van een camper. Dit alles maakt dat de camper een steeds aantrekkelijker alternatief is voor de caravan.

Verhoging wegenbelasting

De populariteit van de camper wordt echter mogelijk in de toekomst iets gedrukt vanwege hogere belastingen. Het vorige kabinet heeft besloten om het zogeheten kwart-tarief voor de wegenbelasting voor kampeerwagens per 1 januari 2026 te verhogen naar een half-tarief. Eigenaren van campers betalen nu een kwart van de wegenbelasting in vergelijking met een normale auto, omdat beleidsmakers ervan uit gaan dat campers aanzienlijk minder kilometers rijden. Het nieuwe huidige kabinet geeft geen signalen dat deze voorgenomen verhoging wordt teruggedraaid.

De explosieve groei van het camperbezit in Nederland toont aan dat de camper zich als veelzijdig kampeermiddel heeft weten te positioneren in zowel de jongere als oudere doelgroep. Dankzij een verbeterd imago, gebruiksgemak, en de opkomst van de elektrische auto, wordt de camper steeds aantrekkelijker. De fiscale veranderingen, zoals de verhoging van de wegenbelasting, kunnen invloed gaan hebben op de toekomstige populariteit. Toch lijkt de trend van stijgende interesse in campers niet snel te zullen afnemen. met een blijvende aantrekkingskracht op avontuurlijke jongvolwassenen en comfortzoekende ouderen.

Bron: ABN Amro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *