Een nieuwe naam voor de Roompot-Landal combinatie?

Sinds de overname van Landal door Roompot wordt er door vakgenoten volop gespeculeerd over de toekomst van de merknamen van Landal en Roompot. Ook consumenten laten op social media blijken dat zij waarde hechten aan ‘hun’ vakantiemerk en bijbehorende mascotte. Pretwerk.nl maakte een rondgang langs vakgenoten met een eigen visie op de toekomst van beide merken.

Roompot laat weten dat ze nog geen besluit hebben genomen over de toekomst van de merknamen. Ze zijn zich er zeer van bewust dat aanpassen van een merknaam zeer gevoelig ligt. Op dit moment wordt eerst een nieuw managementteam samengesteld, die zich vervolgens zal buigen over de toekomst. Ons artikel is daarmee een vrijblijvend advies aan het nieuwe management…

Diverse betrokkenen noemen de dilemma’s waar Roompot voor staat:

  • Is de naam Roompot wel goed vertaalbaar naar andere taalgebieden?
  • Door de overname van Landal komen sommige parken wel erg dicht bij een zusterpark in de buurt te liggen.
  • Er is een vrij grote diversiteit in kwaliteit, omvang en voorzieningenniveau tussen de parken in het portfolio.

Enkele invalshoeken over de merknamen van Landal en Roompot:

Laurens Taekema – Parkvakanties

Laurens beheert een platform waarop vakantieparken van meerdere merken worden aangeboden. Dankzij zijn zoek- en conversieresultaten heeft hij een goed beeld van het zoek- en boekgedrag van vooral Nederlandse vakantiegangers.

Wat verwacht jij dat de nieuw ontstane organisatie gaat doen met de merknaam? Taekema: “Uiteindelijk verwacht ik wel dat ze onder één naam zullen gaan opereren, omdat dit marketingtechnisch en operationeel veel voordelen heeft. Welke naam dit gaat worden blijft gissen natuurlijk. Het lijkt mij sterk dat dit ‘Roompot’ zal gaan worden gezien de internationale ambities en uitspraak in het Engels. Landal is dan al beter, maar ligt gezien de overnamestructuur minder voor de hand. Een nieuwe naam lijkt dan een plausibele optie. Ze moeten, als ze alles willen samenvoegen, toch al een groot deel aanpassen. Het is wellicht een beetje vergelijkbaar met de gang van zaken na de fusie en reorganisatie van Arke en Holland International wat toen TUI werd. Er zal vast een tijd (minimaal een jaar) overheen gaan voordat dit doorgevoerd zal worden. Tot die tijd kan er rustig aan gewerkt worden en blijf Landal Landal en Roompot Roompot.”

Meer informatie: www.parkvakanties.nl

Bas Hoogland – oud commercieel directeur van Landal Greenparks

Bas is vanaf de start sterk betrokken geweest bij de ontwikkeling van het merk ‘Landal Greenparks’ en de gastvrijheidsformule van het bedrijf. Inmiddels bekijkt hij de ontwikkelingen vanaf de zijlijn, maar heeft nog altijd een duidelijke visie op de markt.

Over de merknaam Roompot als internationaal merk is Bas vrij duidelijk: “’Room’ betekent ‘kamer’ en ‘pot’ is een streetname voor ‘marihuana’. Dat lijkt me geen sterke optie voor een vakantieketen.”

Bas Hoogland pleit er voor om in ieder geval de naam Landal Greenparks te behouden. “Er is sinds 1996 bijna 200 miljoen aan marketinggeld geïnvesteerd in het bouwen van dit merk. In groeimarkt Duitsland ligt dat bedrag op 70 miljoen en dat heeft geleid tot een naamsbekendheid van rond de 35% op dit moment. Naamsbekendheid ( en parken…) creëren in Duitsland is een weg van lange adem én bovenal 2 tot 3 x zo kostbaar als in Nederland.”

Naast de naamsbekendheid wijst Hoogland nog op een ander aspect van de merkwaarde: “Het allerbelangrijkste, en dat bewijzen alle onderzoeken en rapporten, is het feit dat Landal GreenParks een zeer hoge ‘brand loyalty’ heeft. Gasten vinden Landal aardig, sympathiek, zijn ècht fan waardoor het repeat percentage zeer hoog is. Niet voor niks heeft Landal jaren geleden de titel ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’ gewonnen en jaren een top 10 positie behouden of werd door consumenten gekozen tot meest duurzame vakantieaanbieder.

Tot slot is er nog een overweging die te maken heeft met strategische keuzes van Roompot. Waar wil het merk voor staan?  Landal scoort in ieder geval er sterk op merkwaarden als ‘groen’, ‘natuur’, ‘landelijk’ en  ‘duurzaam’.

De eindconclusie van Bas Hoogland: “Ik zou het een enorme marketing blunder vinden als men ervoor zou kiezen om een nieuwe naam te gaan bedenken. De enige die dat een goed idee vindt is de concurrentie!”

Meer informatie: Bas Hoogland op Linkedin

Hendrik Beerda, brandconsultant

Als het gaat om ‘merken’ dan is het bureau van Hendrik Beerda, zeker in de vrijetijdssector, toonaangevend. Beerda heeft natuurlijk ook vernomen van de consolidatie op de Nederlandse markt van vakantieparken en wil over Landal Greenparks en Roompot wel een aantal zaken melden:

  • “Als gekozen wordt voor een totaal nieuwe naam betekent dit een enorme desinvestering van de merkwaarde die in het verleden in alle landen is opgebouwd. Dit gaat in dit geval om (tientallen) miljoenen euro’s, dus lijkt weinig aantrekkelijk.”
  • “Als de organisatie de positionering en doelgroepen voor de 2 merken gelijk wil gaan schakelen, dan is het wenselijk dat er 1 merknaam komt voor alle 11 landen waar ze nu actief is. Hierbij zijn dan 3 keuzes: Roompot, Landal of een combinatie van de 2 namen (dus Roompot-Landal of Landal-Roompot). Omdat de merken Roompot en Landal op dit moment in maar weinig landen beide actief zijn, lijkt de 3e optie – dus een combinatienaam – een aantrekkelijk optie. De opgebouwde merkwaarde blijft dan behouden en de verwarring door de naamswijziging is minimaal.”

Meer informatie: www.hendrikbeerda.nl

Hans van Leeuwen, leisure trendwatcher en uitgever van ‘Vakantieparkenketens in beeld’

Hans van Leeuwen van Pleisureworld was een van de eerste partijen in de markt die zich positief uitliet over de (aanstaande) overname van Landal door Roompot. Hij ziet dat vooral de voordelen opwegen tegen de nadelen van deze krachtenbundeling. Daarnaast wijst hij er op dat Roompot de laatste jaren een nieuwe ontwikkeling doormaakt. De naam Roompot staat niet alleen meer voor de vakantieparken, maar is ook de naam voor het platform, waarop ook parken met een andere merknaam worden aangeboden.  

Over de toekomstige naam is hij duidelijk: “Nu de overname is afgerond gaan de partijen op zoek naar de voordelen die deze consolidatie oplevert. Als eerste wordt het management samengevoegd en wordt bekeken waar er kosten- en schaalvoordelen te behalen zijn. Het onderhouden van twee sterke merken is ook een kostenoverweging. Ik denk dat er op termijn voor één label gekozen wordt. Omdat het verdwijnen van een merk, zoals bijvoorbeeld Landal, erg gevoelig ligt, zal men op de korte termijn nog wel even doorgaan met het onderhouden van het Landal-merk. Maar dat zullen geen hele grote bedragen meer zijn – in aanloop naar de toekomstige naamswijziging.”

Meer informatie: www.pleisureworld.nl / Publicatie ‘Vakantieparkketens in beeld’

Uit de markt

Een bedrijf dat een rol speelde in het overnameverhaal van Landal door Roompot is het bedrijf Dormio. Zij namen 30 parken over van Roompot. Dit was een voorwaarde van de ACM voor de fusie. Het voortvarende Dormio heeft inmiddels besloten dat zij een nieuw label gaan lanceren (Summio Parcs) omdat er onder het label Dormio anders een té groot onderscheid zou ontstaan in de kwaliteit van het aanbod.

Zie ook: https://pretwerk.nl/recreatie-actueel/dormio-group-lanceert-nieuw-merk-summio-parcs/80085

We zullen het zien. Laat hier onder jouw visie achter….

26 reacties

  1. De eerste jaren een combinatie: Landal-Roompot heeft mijn voorkeur als naam. Landal-Roompot ligt beter in het gehoor dan Roompot-Landal. Na enige jaren kan er misschien nagedacht worden over een geheel nieuwe naam. Stap voor stap, is mijn advies.

    1. Met 1 naam zal het toch problemen gaan geven met de kwaliteit van de parken. Roompot staat nu eenmaal, in tegenstelling tot Landal, niet echt bekend om de goede service en kwaliteit. Service en kwaliteit kosten geld en waarschijnlijk zal de investeerder er niet zo happig op zijn om na de overname ook nog eens gigantisch te gaan investeren in het negatieve imago van Roompot. Afzonderlijk laten opereren lijkt me slimmer.

      1. Wat een domme reactie hier!
        Roompot levert net zo’n goede kwaliteit en service als Landal, wie dat anders beweert, is nog nooit bij Roompot geweest.
        Landal is echt niet beter dan Roompot.

        Wellicht is Landal Resorts internationaal de beste naam
        Roompot wordt ook wel eens als Roempot/Raumpot uitgesproken in het buitenland. Vandaar de naam Landal Resorts misschien het handigste.

  2. De naam LANDAL is de meest verstandige. Die naam stond borg voor kwaliteit en groene natuur. Roompot heeft die uitstraling veel minder. Een nieuwe naam is onverstandig.

  3. voor een internationale uitstraling is de naam Landal Greenparcs de beste naam.
    Zeker gezien de investering die noodzakelijk is om een goed naam te krijgen ! En te behouden. Naam is enorm belangrijk voor het product wat je aanbiedt, dus let goed op het product wat je onder de naam Landal aanbiedt.

    Roompot is derhalve een goede naam voor een ander product wat wordt aangeboden.

    Dat is mijn mening.

  4. Romyland, Engels uitgesproken uiteraard. De vakantieparken zijn allang niet uitsluiyend op Nederland(ers) afgestemd. Klinkt perfect en heeft klasse.

  5. Gewoon Landal Greenparcs. En blijf in hemelsnaam af van Heihaas in Putten. Snap überhaupt niet waarom Landal over genomen word, zo zonde..

  6. Roompot is en was altijd al een tokkienaam, al ruim voor de overname. Wat niet wil zeggen dat je geen tokkies in Landal ziet, maar de naam roept wel een sterke associatie op.

  7. waarom niet een naam voor een moederbedrijf en dan gewoon Roompot EN Landal behouden. Beide hebben ook een eigen following, dus dat lijkt mij het meest logisch.

  8. Vindt maar eens een naam die deze lading gaat dekken. Een ding vind ik zeker: als je de term Greenparcs zou handhaven, dan moet die term wel echt lading hebben. Nmm kunnen veel Roompotparken daar nooit aan voldoen, en enkele Landals ook niet trouwens.
    Roompot is een rare naam internationaal, dus handhaaf Landal maar ga daaronder diversificeren met Landal Green, Beach, Village parcs. Hiermee kun je ‘eeeuwig’ doorgaan, ook met het oog op verdere overnames in andere regio’s bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *