Je deuren openen als nieuw toeristisch bedrijf, middenin de Coronacrisis. Je moet het maar durven. Chelsea (22) en Kathlee (25) Romijn hebben er geen moment over getwijfeld.
Dat hoeft ook niet, want als je Landgoed Het Esse aan de Alba-plas in Lieren op de Veluwe betreedt, dan weet je; Dit wordt een succesvol bedrijf. Het mensen naar de zin maken, is hen met de paplepel ingegoten. Moeder Silvia en haar man Richard runden meer dan twintig jaar een organisatie in de kinderdagopvang. Na de verkoop daarvan ontstond ruimte voor een nieuw droomproject. Het gezin kocht de Alba-plas met omliggende gronden aan en realiseerde hier in vier jaar tijd een futuristische bed & breakfast, die niet zou misstaan op de filmset van James Bond.
Wat is jullie grootste succesnummer?
De zussen hoeven niet lang na te denken over deze vraag. Zij zijn trots dat ze erin geslaagd zijn een luxe bed & breakfast met het comfort van een hotel en de huiselijkheid van een woning te creëren. Eentje waar gasten elkaar én de eigenaren écht ontmoeten en écht in contact komen met elkaar. Dat ontmoeten heeft niets verplichtends, maar ontstaat door de bijzondere plek waar de gasten gezamenlijk verblijven. Ont-moeten (door in de natuur te Zijn) noemen ze het zelf. Zo bereiden de gasten zélf hun avondmaal op een grilplaat aan tafel en genieten erna van de wellness, spelletjes spelen in de groepsruimte, een avondwandeling rondom de Albaplas of rustig een kopje koffie drinken.
Heb jij een stokpaardje ?
Silvia Romijn heeft haar passie, paarden-coaching een plek gegeven op het landgoed. Een bijzondere vorm van teambuilding, waarbij termen vallen als ‘zuiverheid’, ‘grenzen aangeven’ en ‘de energie van de kudde’. Chelsea en Kathlee zijn al bezig met hun plannen om nog 16 luxe slaapkamers toe te voegen aan het landgoed, zodat ook grotere groepen terecht kunnen aan de Albaplas. Ook willen zij hun gasten graag laten kennis maken met de natuur, bijvoorbeeld door tochtjes met de pontonboot.
Kun je een misser noemen én de manier waarop je dat hebt opgelost ?
Enigszins beschaamd vertellen ze over een overboeking. Ze meenden dat twee gasten voor een gezamenlijke slaapkamer hadden geboekt, maar deze vakantiegangers wilden ieder graag een eigen kamer. Omdat ook de andere kamers bezet waren, moest er geïmproviseerd worden. Gelukkig was er op de begane grond een fraaie coachingskamer beschikbaar, waar met wat organisatievermogen snel een fraai slaapvertrek van kon worden gemaakt. De gasten gaven na afloop en 10 als cijfer voor hun verblijf, wat aangaf dat de improvisatie geslaagd was.
Welke slimme maatregel heeft jullie veel opgeleverd ?
“Het direct doorvoeren van tips en aanbevelingen die gasten achterlaten” zegt Chelsea. Als gasten vertellen dat een borrelplankje voor de avond een welkome aanvulling is of extra kledinghaakjes gewenst zijn, dan wordt dat dezelfde week nog geregeld, zodat nieuwe gasten gelijk de doorgevoerde verbeteringen ervaren.
Hoe is jullie relatie met de gemeente ?
Silvia vertelt aangenaam verrast te zijn door de ondersteuning die de Gemeente Apeldoorn heeft geboden in het hele proces van plan tot realisatie. Er is altijd constructief meegedacht. Waar je met bouwvakkers en aannemers altijd wel problemen hebt, was de gemeente een partij die naar oplossingen toewerkte. Niet onbelangrijk op een plek die de status van natuurgebied heeft.
Hoe kijk je naar de toekomst van jullie bedrijf ?
“De publiciteit rondom ons bedrijf gaat sneller dan gedacht. Er is al op diverse plekken over ons geschreven en we moeten zorgen dat onze organisatie en administratie dit bijhoudt. Tegelijkertijd is dit een stimulans, omdat we willen gaan uitbreiden met 16 eenheden. We willen verbonden blijven met elkaar, de gasten en met de omgeving. We gebruiken streekproducten van de plaatselijke bakker en slager, we bekwamen ons in horecavaardigheden en maken inmiddels onze eigen sauzen en zullen snel meer dan full time bezig zijn met Het Esse. Ook de dagactiviteiten, zoals het Alba-wandelrondje en natuurspotten vanaf het water willen we meer onder de aandacht geen brengen.
Kun je iets noemen wat de Nederlandse recreatiesector nog mist ?
De vrijheid, ontspanning en het spontaan contact leggen, zoals je dat bijvoorbeeld op een camping hebt, vind je niet in de Nederlandse hotels. Wij proberen die ont-moeting in een comfortabel huiselijke sfeer te bieden en onze gasten waarderen dat.
Meer informatie: www.hetesse.nl
Met dank aan (redacteur): Jurgen Hillaert, van De Streekverkenner
Dit artikel verscheen eerder al in vakblad Recreatief Totaal in de rubriek ‘Passie voor Recreatie’