Afgelopen week bleek dat de Floriade fors minder bezoekers heeft ontvangen dan vooraf ingepland. Onderzoeksbureau Motivaction deed, in opdracht van de Floriade, onderzoek naar de oorzaak. De marktanalyse bevat ook nuttige informatie over de markt voor dagattracties in het huidige tijdsgewricht.
Zie ook: Zwaar tegenvallende bezoekcijfers voor De Floriade
De conclusies met betrekking tot het bezoek aan dagattracties in het afgelopen jaar:
- Nederlanders bezoeken minder vaak en minder frequent dagattracties ten opzichte van voor de coronapandemie.
- Wanneer Nederlanders uitjes ondernemen dan is dat meestal een sociale activiteit: vrienden of familie zien, terras bezoeken of uit eten in een restaurant. Het bezoek van dagattracties lijkt minder prioriteit te krijgen.
- Het lijkt erop dat men als eerste een bekende dagattractie wil bezoeken. Een meerderheid van de Nederlanders staat wel open voor het bezoeken van nieuwe dagattracties.
- De kwaliteit van een dagattractie is bepalend in de keuze.
- Reistijd heeft (enige) invloed op de keuze voor een dagattractie. Een meerderheid van de Nederlanders is bereid om tot 1,5 uur te reizen naar een dagattractie.
- Een relatief klein deel van de Nederlanders heeft behoefte om uitjes ‘in te halen’ die tijdens de coronapandemie niet mogelijk waren.
De kwaliteit en prijs van een dagattractie hebben de meeste invloed op de keuze
- Ook positieve ervaringen van vrienden, familie en bekenden spelen een relatief grote rol in de keuze voor een dagattractie.
- Een negatieve of positieve recensie in een krant of website speelt volgens ondervraagden een relatief kleine rol. Dit geldt eveneens voor de mate waarin men bekend is met een dagattractie
Meer informatie: Onderzoek Motivaction – bezoek dagattracties
Dit onderzoek kwam tot stand in opdracht van De Floriade en de gemeente Almere
Zie ook onze eigen (Pretwerk) ervaring: Wie de tijd neemt om De Floriade te doorgronden komt verrijkt terug