Wie de tijd neemt om de Floriade te doorgronden, komt verrijkt terug

De eerste recensies over de net geopende Floriade hadden een vrij kritische teneur. Ook wij ontdekten dat (te) veel paviljoens nog in aanbouw zijn en dat de voorbereiding zeker beter had gekund. Toch slaat onze balans uiteindelijk positief uit. Als je de tijd neemt om de inhoudelijke boodschap tot je te nemen, dan heb je aan één dag niet genoeg om het hele park te ontdekken.

In de hedendaagse maatschappij zijn we bij inhoudelijke exposities gewend (verwend) geraakt aan snelle hapklare brokken met informatie – verpakt in een leuk stukje entertainment. Een complexe boodschap, zoals de rol die de tuinbouw speelt bij de omvorming naar een duurzame samenleving (thema: Growing Green Cities), vraagt om meer geduld en aandacht. De diepgang is overal aanwezig in de diverse paviljoens en exposities, maar vraagt van de bezoeker de tijd om te luisteren en zich te verdiepen in de zeer diverse onderwerpen.

Onze drie plussen en minnen van ons eerste bezoek

  • + Als je de tijd neemt, dan kom je verrijkt terug van deze bijzondere expositie. Bij de paviljoens nemen deskundige enthousiaste mensen de tijd om je ‘hun’ verhaal te vertellen. De hele Floriade is a.h.w. één groot kennisboek met bijzondere verhalen.
  • + De hospitality, veelal ingevuld door de horecabedrijven i.c.m. met het entertainment, is uitstekend georganiseerd. Flevolanders, die hier tegen gereduceerd tarief naar binnen mogen, hebben er een bijzondere uitgaanslocatie (dagje uit) bij gekregen.
  • + Voor de recreatiesector; veel onverwachte inspiratie met plant-based oplossingen voor een duurzame bedrijfsvoering.
  • (Te) veel paviljoens zijn nog in aanbouw. Wie alles in één keer wil bekijken raden we aan om nog even te wachten. Er is zeker al wel voldoende content aanwezig om je er een hele dag te vermaken.
  • Het lijkt er op of de Floriade op stel en sprong is geopend en dat veel zaken van tevoren niet getest zijn. De (vrijwillige) gidsen hebben bijvoorbeeld geen training gehad, maar moesten hun rondleiding uit een document met ruim 30 pagina’s zelf thuis bestuderen.
  • Nog lang niet alle groene beplanting is aangeslagen of opgekomen. Ook hierdoor oogt het park nog als on-af.

Infotainment (en vermaak)

De Floriade wordt voor de consument weggezet als een bijzonder dagje uit. En dat is het ook. De Expo heeft een sterk educatief karakter, wat het zeer geschikt maakt voor schoolreisjes en ouders die hun kinderen willen meenemen op een leerzaam uitje. Door middel van speurtochten en interactieve exposities wordt de lesomgeving wel degelijk leuk gemaakt (infotainment). Een mooie case vinden we in het Duitse paviljoen waar kinderen met een polsbandje een reeks aan opdrachten afwerken. Aan het eind wordt bekend wat hun duurzaamheidsscore is. Ook via theatervoorstellingen wordt de boodschap overgebracht. En natuurlijk is het ook druk bij de diverse (kleinere) speelzones die in het park zijn aangelegd.

De Floriade heeft ook te maken met een gelaagdheid aan kennis. Er komen mensen binnen die nauwelijks voorkennis hebben, maar ook geïnteresseerden die hier kennis en verdieping zoeken. Voor beide groepen is er op deze expositie veel te vinden. Op de diverse paviljoens waar landen, bedrijven, en sectoren zich presenteren is vrijwel altijd iemand aanwezig om het verhaal te vertellen en vragen te beantwoorden. Ook het inhoudelijke programma is gericht op het informeren van een zeer brede doelgroep. (van conferenties voor de vakbezoekers tot informatieve shows voor de gezinnen en passanten.)

Toch nog een kanttekening ter afsluiting. Er is wel een groot verschil in kwaliteit van de content die in de diverse paviljoens wordt gepresenteerd. Het zou voor het verdere verloop van de Floriade wel handig zijn om een publieksscore per paviljoen te laten zien. (een rol voor Zoover?)

Hospitality and foodservice

Hospitality wordt bij een omschrijving van een attractie of expositie niet vaak expliciet vermeld als onderdeel van de beleving. Toch zien we dat een goede catering in een mooie omgeving absoluut een meerwaarde is voor een bezoek. Wij kwamen al vroeg aan op de Expo en dan valt het op dat de meerderheid van de gasten niet meteen het park intrekt, maar start op een van de terrassen.

De Floriade heeft gekozen voor twee grote cateraars: Hutten en de Compass Group. Deze laatste partij heeft o.a. een restaurant ‘The Dutch’ in beheer waarin het culinaire topsegment wordt bediend met menu’s die zijn samengesteld door sterrenkoks. Er is een grote variatie aan foodconcepten en grote terrassen, waardoor er voor vrijwel elke doelgroep wel een geschikt aanbod te vinden is. Food beleven is ook nadrukkelijk een van de doelstellingen van de Floriade.

Het foodaanbod wordt verder aangevuld met diverse lokale foodtrucks die de variatie aan menu’s nog weer een heel stuk breder en toegankelijker maakt. Rondom de foodpleinen wordt met enige regelmaat optredens door artiesten verzorgd, waardoor het verblijf in deze horeca bijna een attractie op zichzelf wordt.

Inspiratie voor de recreatiesector

Het centrale thema van de Floriade is ‘Growing Green Cities’. Daarbij is er veel aandacht voor de groene buitenruimte en de producten die wij dagelijks consumeren.

Je zou normaal gesproken niet speciaal naar een tuinbouwtentoonstelling gaan om accommodaties te spotten. Toch is er op dat gebied veel te zien en te leren op deze Floriade. In het groene Bos (Green Island) is een zone ingericht met Tiny Houses. Dit soort accommodaties met een kleine ecologische footprint vragen om een goede inbedding in het landschap. Daarover kunnen de initiatiefnemers je van alles vertellen. Ook EuroParcs heeft een eigen kavel afgenomen om haar visie op de duurzame toekomst van een vakantiewoning te etaleren. (Daar komen we in een later artikel nog uitgebreid op terug) En neem zeker ook een kijkje bij de diverse internationale paviljoens die natuurlijke grondstoffen gebruiken als bouwmateriaal voor bijzondere gebouwen.

Ook op het gebied van eten en drinken is er volop inspiratie te vinden. Op de kookworkshops wordt je geleerd om met nieuwe ingrediënten te werken. En kan een foodworkshop geen onderdeel worden van het entertainmentprogramma op jouw bedrijf? Ook de toekomstig attractie: De World Food Experience uit Ede, geeft op de Floriade een update over de plannen.

Tot slot wordt er veel informatie gegevens over vernieuwende duurzame materialen. Zo is er bijvoorbeeld een brug gebouwd met als belangrijkste bouwmateriaal: hennep. Of kijk eens naar de mogelijkheden om van gerecycled plastic een vakantiewoning of straatmeubilair te maken.

Meer informatie: www.floriade.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *