De openingsweekenden zijn, net als een witte Pasen, achter de rug. Hoe hebben de Paasdagen gepresteerd? Hoe staat het met de boekingen voor de aankomende periodes: is het consumentenvertrouwen terug? En zijn er afwijkingen in het boekingspatroon waarneembaar?
Na de laatste persconferentie is er – op een testvakantie naar Rhodos of Gran Canaria na – nog altijd geen concreet zicht op vakanties in het buitenland en dus blijft Nederland in trek.
Dit blog zal een iets andere insteek hebben dan eerdere Benchmark Updates, omdat vergelijkingen maken met vorig jaar erg lastig is dit jaar. Desalniettemin kunnen we op basis van de cijfers twee conclusies trekken, die bevestigen dat ons onderbuikgevoel juist is:
- Vorig jaar werden boekingen in eerste instantie vooral geannuleerd, waarna er in aanloop naar de voorjaarsfeestdagen toch weer veel werd geboekt. Dit jaar lijken mensen er voor Hemelvaart en Pinksteren meer vertrouwen in te hebben dat ze wel op vakantie kunnen en durven mensen het aan vroeg te boeken.
- Parken die traditioneel voor een groot deel afhankelijk zijn van Duitse gasten, hebben het dit jaar een stuk zwaarder om Nederlandse gasten aan te trekken dan parken die normaalgesproken ook al voor een groot deel door Nederlanders geboekt worden.
Ondanks de kou, veel last-minute boekingen voor Pasen
Vorig jaar rond Pasen was het nieuws net bekend dat campings hun deuren gesloten moesten houden en werkte iedere recreatieondernemer hard om reserveringen om te boeken naar het najaar of juist naar 2021. We zien dan ook dat het aantal reserveringen voor Pasen bijna verzevenvoudigd was en de omzet bijna 200% hoger lag. Waar we voor Pasen 2020 vooral boekingen vanaf september/oktober 2019 binnen zagen komen, durfden mensen voor 2021 pas te boeken vanaf februari dit jaar. De last minute trend die we eerder ook hebben geconstateerd, houdt dus nog even aan.
Vooruitblik naar de meivakantie, Hemelvaart en Pinksteren
Het boekingsverloop voor de meivakantie verloopt ongeveer gelijk als die in de aanloop naar de meivakantie van vorig jaar. We zien echter wel dat men halverwege vorig jaar iets eerder is begonnen met boeken voor deze periode. Dit heeft er ook mee te maken dat ondernemers vorig jaar eerder de prijzen live hebben gezet voor 2021, dan ze normaal gesproken zouden doen. Zo konden mensen sneller hun vouchers inwisselen voor reserveringen in het volgende jaar.
Iedereen lijkt er de afgelopen maanden vertrouwen in te hebben gehad dat men gewoon in Nederland op vakantie zou kunnen gaan tot en met het Hemelvaartweekend. Vorig jaar moest een groot deel van de reserveringen voor dit weekend worden geannuleerd, maar werd er daarna last minute nog veel geboekt in april. Voor komend Hemelvaartsweekend zien we echter dat ruim de helft al geboekt was in december. Pinksteren ligt wat dat betreft in lijn met het Hemelvaartsweekend qua reserveringen. Waarschijnlijk werken verwachte versoepelingen van maatregelen hieraan mee.
Afwijkend boekingspatroon ten opzichte van 2020
Door het gekke jaar dat achter ons ligt, zien we ook een heel vreemd boekingspatroon ontstaan. Voor bijvoorbeeld Pinksteren 2021 is 33% van de reserveringen gemaakt in 2021 en 65% in 2020. Vorig jaar was dat heel anders, toen 77% van de reserveringen in hetzelfde jaar werd gedaan. Dit omdat veel reserveringen in eerste instantie zijn geannuleerd, waarna de boekingen toch weer op gang kwamen toen eenmaal bekend was dat men nog wel naar een camping of vakantiepark toe kon.
Inhaalslag parken die afhankelijk zijn van Duitse gasten
In Nederland is er een groot aantal parken dat normaalgesproken vooral geboekt wordt door Duitse gasten. Deze parken hebben ook voor 2021 nog veel Duitse reserveringen staan, waarvan nog onzeker is of deze kunnen plaatsvinden rondom Hemelvaart en Pinksteren. We zien wel dat deze parken inmiddels ook meer geboekt worden door Nederlanders; het percentage Nederlanders groeit gemiddeld van 31% in 2019 naar 57% in 2021. Dit levert een gemiddelde omzetstijging op van 3% tussen die jaren. Echter zien parken die altijd al meer Nederlanders verwelkomen, hun percentage Nederlandse gasten groeien van 69% in 2019 naar 85% in 2021. Dit levert een omzetstijging op van 30% tussen die jaren.
Prijsaanpassingen doorvoeren op basis van veranderende vraag
Dit jaar is het nog lastiger dan normaal om te voorspellen hoe de boekingen de rest van het jaar gaan lopen. Echter zien we met de huidige trend dat er, net als vorig jaar, schaarste zal ontstaan. Dit geeft jou als recreatieondernemer de mogelijkheid nog eens kritisch naar je prijzen te kijken.
Stratech Pricing kan je daarbij ondersteunen: Stratech Pricing geeft je inzicht in de periodes met een veranderende vraag en zorgt ervoor dat je op basis van data uit het reserveringssysteem, Google Analytics en intuïtie snel en eenvoudig prijsaanpassingen door kunt voeren. Onze dashboards geven je vervolgens inzicht in het effect van deze mutaties. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw recreatiebedrijf? Neem dan contact met ons op!
Bron en meer informatie: www.stratech.nl
Met dank aan (auteur): Bertine Riezebos is als Consultant bij Stratech verantwoordelijk voor zowel de commerciële ondersteuning als de ondersteuning en het advies omtrent de software en hierdoor een waardevolle specialist voor onze klanten.
Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie
Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van vele miljoenen aan omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht.
Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:
- Marketingbudget op het juiste moment inzetten
- Meer rendement uit je accommodaties halen
- Hogere bezettingsgraad realiseren
- Meer omzet genereren
Meer informatie: Stratech Benchmark