Bäckerei Krummel (Efteling)- Topvoorbeeld inpassing restaurant in de totaalbeleving

De foodservice op een attractiepark is een wezenlijk onderdeel van de totaalbeleving. Naar aanleiding van de opening van Bäckerei Krümel in de Efteling gingen wij op zoek naar de succesfactoren achter dit zeer geslaagde foodconcept.

EFTELING – De opening van Bäckerei Krümel. FOTO EFTELING LEVIN DEN BOER

De Efteling investeerde 3 miljoen Euro in dit sluitstuk van het Max & Moritzplein

Wij gingen afgelopen wekend zelf op pad om het nieuwe horecapunt, gekoppeld aan de attractie Max & Moritz, zelf te ervaren. Onze eerste indruk: “Je waant je als gast in een Zwitserse Alpenstübe. De thematisering is zeer gedetailleerd en komt authentiek over. In een attractiepark kun je nu eenmaal wat verder gaan met belevingsconcepten dan in een traditioneel restaurant en daar heeft de Efteling goed gebruik van gemaakt. Ook in het assortiment kun je kiezen voor een verrassing – al blijven er ook voldoende opties over voor de bezoeker die liever een bekend gerecht wil eten.”

Over de thematisering

Het is voor De Efteling niet de eerste keer dat zij een restaurant neerzetten in een belevingsthema. Op dat gebied is ook Polles Keuken (pannekoeken) een goed geslaagd concept.

Wat heeft De Efteling gedaan om Bäckerei Krümel een authentiek karakter mee te geven?

Jeroen Verheij, de ontwerper van deze horecalocatie, wil wel wat wetenswaardigheden met ons delen: “Voor een groot deel van de rekwisieten die je in de bakkerij tegenkomt zijn we specifiek op zoek gegaan naar authentieke ‘vintage’ bakkersgereedschappen en -artikelen. Daarvoor is onze rekwisiteur het hele land doorgereisd om in kringloopwinkels, op vlooienmarkten en in oude bedrijfsloodsen te speuren naar passende objecten. Busladingen vol met prachtige rekwisieten werden naar Kaatsheuvel gebracht en verder uitgezocht en – waar nodig – opgelapt of gedecoreerd om ze in sommige gevallen nét even wat ‘Eftelingser’ te maken. Dat doen we door er bijvoorbeeld in een passend lettertype een thematische tekst op aan te brengen, of door middel van een subtiele kleuraanpassing naar één van de typische kleuren die we in de rest van het gebouw en themagebied toepassen. Op die manier wordt alles één geheel en draagt zelfs het kleinste detail bij aan het creëren van wat we een ‘immersieve wereld’ noemen. Verder hebben we ook een aantal onderdelen van de thematisering zelf geproduceerd in onze eigen werkplaats. Bijvoorbeeld een serie bijzondere speculaasplanken met daarop een aantal bekende Efteling-bewoners.

Daarnaast behelst thematisering uiteraard veel meer dan alleen rekwisieten. Ook het gebouw zelf oogt authentiek omdat we alles met echte materialen gebouwd hebben. Dus in plaats van eerst een stalen frame bouwen en dat vervolgens ‘inpakken’ met hout zodat het alsnog een houten constructie lijkt, hebben we het geraamte van het volledige gebouw daadwerkelijk van massieve houten balken gemaakt. Daartussen gebruikten we een prachtig soort thematische bakstenen, kloostermoppen genaamd, die ook meteen de binnen- en buitenmuren vormen. Door dit te doen staat er direct al een ontzettend sfeervol en authentiek aanvoelend gebouw. Samen met de originele wandschilderingen, de authentieke krullen en bloemmotieven op de houten balken en kolommen (allemaal met de hand aangebracht door onze decoratieschilders), passend meubilair en eerdergenoemde rekwisieten hebben we een mooi kloppend geheel kunnen realiseren dat er uitziet en aanvoelt als een originele Zuid-Duitse of Oostenrijkse bakkerij.”

Over de Capaciteit

Bäckerei Krümel telt in totaal 125 zitplaatsen binnen en 50 buiten. Op de eerste officiële openingsdag stond er meteen een rij voor de ingang. Wij vroegen ons af waarom de capaciteit van de toplocatie op horecagebied niet groter is gemaakt? De rij bleek achteraf ook te maken te hebben met de beperkingen door coronamaatregelen waardoor er maar een derde van de zitcapaciteit benut kon worden.

De keuzes die gemaakt zijn t.a.v. de capaciteit worden verder toegelicht door Jeroen Verheij: “De ontwikkeling van bv. een horecaconcept komt vaak voort uit een bredere gebiedsontwikkeling, zo ook in het Anderrijk waar Bäckerei Krümel te vinden is. De bakkerij is eigenlijk de hekkensluiter van de gebiedsaanpassing met Max & Moritz (2020) en Frau Boltes Küche (2020). En in die gebiedsontwikkeling wordt dan breder gekeken naar de gewenste capaciteit van overdekte zitplaatsen in de diverse rijken. Zo hebben we destijds ook Fabula in Anderrijk aangevlogen, hierbij is ook een groei in zitplaatsen gerealiseerd.”

Over het assortiment

Het assortiment van de ambachtelijke bakkerij bestaat uit vers afgebakken producten uit de oven in combinatie met goede koffies en verse sappen. Denk aan plaatgebak, vloerbrood en broodpizza’s. Bovendien nemen we een ‘Betere Keuze’ op in het assortiment: een gezonder alternatief aanbod zoals volkoren- of groente-varianten. Daarnaast staan ook dieetvriendelijke en vegetarische belegsoorten op de kaart. De perfecte plek voor ontbijt, lunch én diner.

Keuzes die gemaakt worden m.b.t. het assortiment hebben een directe invloed op de gastbeleving en het verdienmodel. Daarover kan Projectmanager Horeca Melvin van Brakel ons meer vertellen:  

“De ontwikkeling van het complete assortiment is gedaan vanuit de sleutelelementen van

  1. Beleving van een bakkerij
  2. Producten die de gehele dag gekocht kunnen worden,
  3. Snelheid en
  4. Passend binnen het Max & Moritz verhaal.

De gast kan de gehele dag bij de bakkerij terecht voor verse producten vanuit de ambachtelijke oven en vanaf de bakplaat gepresenteerd. Op ieder moment is er een mix van herkenbare producten en meer gethematiseerde items, waarbij we het belangrijk vinden dat de gemiddelde gast een herkenbaar aanbod (met thematische knipoog) gepresenteerd krijgt.”

Over de prijsstelling

Welke invloed heeft het thematiseren van een horecalocatie op de prijzen die je rekent?

Van Brakel: “We gaan in al onze horecalocaties voor een gezonde exploitatie (waarbij er natuurlijk verschillen zitten tussen bijvoorbeeld een dining locatie of een fast-service locatie), maar altijd moet een betoverende gastbeleving centraal staan. Thematisering van de omgeving en het product heeft enerzijds een kostenverhogende werking en anderzijds kunnen we hiermee unieke Efteling-producten aanbieden, waarbij het ultieme doel een divers aanbod met verschillende keuzes voor alle Efteling gasten is.”

Over duurzaamheid:

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol binnen de Efteling. Ook in het persbericht wordt benoemd dat het hele gebouw gasloos is neergezet.

Worden deze duurzame keuzes ook op enige manier onder de aandacht gebracht van de gasten? En is dat een meerwaarde voor de beleving?

Woordvoerder Mariëtte Siezenga: “Duurzaamheid is voor de Efteling ontzettend belangrijk en zit in ons DNA; aan de wieg van de Efteling staat Stichting Natuurpark de Efteling. Daarom proberen we in alle ontwikkeling zoveel en waar mogelijk duurzame keuzes te maken. Kijkend naar het gebouw van de bakkerij zijn bijvoorbeeld de spanten van duurzaam gezaagd, inlands Douglas hout met FSC keurmerk. Daarbij wordt het gebouw inderdaad gasloos verwarmd en wordt er gasloos gebakken. Wat de gastbeleving veel directer raakt, is de keuze voor duurzaamheid in het horeca aanbod. Niet alleen de Efteling, maar veel breder in de branche, merken we de afgelopen jaren dat het bieden van gezondere opties steeds belangrijker wordt en zijn algemene veranderingen in eetgedrag merkbaar. Niet alleen onze daggast, maar ook het toenemend aantal verblijfsgasten die meerdere dagen de Efteling bezoeken, hebben andere verwachtingen. Afgelopen jaar hebben we daarom de Betere Keuze geïntroduceerd.”

Bedankt Efteling voor de openhartige beantwoording van onze vragen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *