ABN AMRO voorziet problemen voor sector leisure later dit jaar

Op het eerste oog staat de economie er nog goed voor, maar de relatieve rust lijkt stilte voor de storm. Onder andere de sector leisure (w.o. ook horeca) krijgt later dit jaar een aantal economische schokken te verwerken. Dit blijkt uit een diepgaande analyse van economen van ABN AMRO.

De kans is groot dat door deze samenloop van economische schokken de faillissementen in deze sector zal toenemen.

Voor de sector leisure worden twee ontwikkelingen genoemd die de sector extra gevoelig maken voor de huidige economische situatie: Lagere consumptieve bestedingen en de hoge coronaschulden.

Lagere consumptieve bestedingen

De huidige hoge inflatie raakt de consument in de portemonnee. Om hetzelfde consumptiepatroon te handhaven moet de consument immers meer betalen. Bij de huidige inflatieniveaus van ongeveer 8 procent in 2022 en naar verwachting ruim 3 procent in 2023 gaat dit leiden tot koopkrachtverlies en een terugval van de consumptie. Het huidige lage niveau van het consumentenvertrouwen laat het sombere sentiment onder consumenten goed zien. Het ligt voor de hand dat de consument eerst snijdt in
bijvoorbeeld uitgaven aan restaurants en niet-essentiële diensten. Consumenten zullen daar eerder op bezuinigen dan op uitgaven aan de supermarkt en vervoer. De mate waarin de vraag terugvalt, hangt dus vooral af van het type activiteit dat bedrijven hebben.

Coronaschulden

Het wegvallen van steun en het terugbetalen van uitgestelde belastingen kan een deel van de ondernemingen rauw op het dak vallen. De Nederlandsche Bank (DNB) constateerde al dat circa de helft van de bedrijven die uitstel van belasting hebben gedurende de komende vijf jaar de helft van hun winst moeten gebruiken voor terugbetalingen. Hiermee valt deze groep bedrijven in een hoog risico wat beperkte terugbetalingscapaciteit betreft.

Het ligt voor de hand dat het aantal faillissementen de komende maanden gaat stijgen als bedrijven zich moeten aanpassen aan de situatie zonder steun en minder presterende bedrijven die tot nu toe overeind gehouden zijn door steun alsnog in de problemen komen.

Inzoomen op leisure en horeca

Hoewel veel ondernemers uit de sector leisure sinds het opheffen van de coronarestricties weer goede zaken doen, kampen ze met nieuwe problemen en onzekerheden. Het langverwachte herstel na de coronapandemie wordt hierdoor vertraagd. Maar liefst 88 procent van de horecaondernemers ervaart belemmeringen in de bedrijfsvoering. Met bijna 43 procent van de ondernemers vormt personeelstekort de belangrijkste barrière.

Energieprijzen

De horeca heeft daarnaast te kampen met de stijgende energieprijzen. In 2019 bedroegen de energiekosten voor horecabedrijven gemiddeld 2,5 procent van de omzet en 17 procent van het resultaat. Bij een vervijfvoudiging van de energiekosten kan de winst dus goeddeels worden weggevaagd, tenzij ondernemers erin slagen hun prijzen flink te verhogen. Nu ook de prijzen voor voedingsmiddelen sterk zijn gestegen, lopen de inkoopkosten voor de horeca flink op. Vooral zelfstandige horecaondernemers die recent zijn gestart hebben een relatief zwakke onderhandelingspositie bij brouwers en andere toeleveranciers. Om margeverlies te voorkomen zullen horecaondernemers de extra kosten aan hun klanten proberen door te berekenen.

Minder vaak uit eten

Vooralsnog besteden consumenten nog flink in cafés en restaurants en aan vakanties. Na twee jaar coronacrisis hebben veel consumenten enorme behoefte aan reizen en uitgaan. We zien dit terug in de transactiedata van ABN AMRO. Met de verwachting dat de consument in de tweede helft van het jaar minder te besteden heeft, zal het restaurant- en cafébezoek afzwakken. Uit de recente geschiedenis blijkt dat de horecaomzet meebeweegt met het consumentenvertrouwen. Tijdens de financiële crisis van 2008 nam het vertrouwen fors af waarna de consument minder vaak en minder luxe uit eten ging. Als we deze correlatie verplaatsen naar de huidige situatie waarin het consumentenvertrouwen naar een nieuw dieptepunt is gedaald, kunnen we concluderen dat het huidige groeitempo in de bestedingen later dit jaar afneemt.

Overheidssteun

Daarnaast is de leisure-sector is nog aan het bijkomen van de coronapandemie waarin veel omzet verloren ging. De horeca ontving met 5,9 miljard euro bijna 20 procent van alle NOW- en TVL-steun. Binnen de horeca kregen restaurants de meeste steun, gevolgd door hotel-restaurants en cafés. In totaal hebben alle sectoren vanaf maart 2020 tot en met september 2021 ongeveer 31 miljard euro aan steun gekregen ter compensatie voor loonkosten en vaste lasten tijdens de coronacrisis. Deze overheidssteun is per 1 april 2022 gestopt. Bovendien kampen veel ondernemers met uitstaande schulden. Binnen de horecasector is de gemiddelde belastingschuld van hotels, restaurants en cafés in 2021 flink opgelopen.

Bron en meer informatie: www.abnamro.nl/nl/zakelijk/insights/sectoren-en-trends/alle-sectoren/problemen-stapelen-zich-op-voor-bedrijfsleven.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *