In veel gemeenten wordt er gediscussieerd over het open houden van de kleinere VVV kantoren. Daarmee ontstaat er een leemte in de informatievoorziening richting de bezoeker van de stad en regio. Citydotz wil, met gebruik van de nieuwste technieken, een digitaal alternatief bieden. Wat zijn de eerste ervaringen?
Meerdere vormen van informatievoorziening
In de regio’s zijn de VVV’s weliswaar de bekendste vorm van informatievoorziening, maar zeker niet de enige manier waarop de bezoeker aan informatie komt.
De informatieplattegrond is al jaren een bekend fenomeen. De kaarten zijn vaak te vinden op recreatiebedrijven en op centrale plekken in de stad. Ook op de toegangswegen naar de stad hebben gemeenten hun informatieborden goed op orde. Dankzij een slimme combinatie met advertenties is er rondom deze vorm van informatievoorziening een lucratief businessmodel ontstaan. De advertenties rondom de kaart zijn vaak eerder een vorm van sponsoring dan echt een aanleiding tot bezoek.
Een doorontwikkelde vorm van de kaart is de informatiezuil met vaak een ingebouwde routeplanner. De gebruiker krijgt een geprinte kaart mee, vaak betaald door de adverteerders op deze kaart. In de omgeving van Utrecht stonden deze zuilen o.a. op het Centraal Station en langs toegangswegen naar de stad. In de praktijk werden deze zuilen maar spaarzaam gebruikt. De zuil op Utecht CS is (volgens mij) inmiddels verwijderd. Het lot van de zuil bij de toegangsweg… zie foto.
Nieuwe vormen van selfservice
Digitale alternatieven zijn niet bij voorbaat een succes. Er vinden op dit moment twee belangrijke ontwikkelingen plaats; Locatiegebonden informatie via mobiel (danzij de gps) en informatie op vaste schermen op locatie, eventueel aangestuurd via internet.
Over mobiele apps is inmiddels al veel informatie verschenen. Het is duidelijk een middel dat in de experimenteerfase zit. Er zitten hele goede en bruikbare concepten tussen, en de markt heeft tijd nodig om aan deze vorm te wennen. Maar dat gaat rap!
Digitale VVV?
Citydotz is een vrij nieuw concept; te omschrijven als een enorme I-pad die op een locatie hangt en waar één app op is geïnstalleerd. De bezoeker kan intuïtief zoeken en doorklikken naar de gewenste informatie. De informatie wordt via een internetverbinding bijgehouden en kan dus op afstand worden bijgewerkt. Naast foto’s en teksten is het ook mogelijk om filmpjes aan de informatie toe te voegen.
Volgens ontwikkelaar Dennis Groeneveld van Futureforward.nl kun je Citydotz ook zien als een doorontwikkeling van narrowcasting: “Maar op Citydotz krijg je de informatie nog beter op maat. En er is een relatie met de informatiedragers van de gebruiker. Je kunt de informatie bijvoorbeeld door laten sturen naar je mobiele telefoon.”
Er is ook een link te maken met de traditionele kaarten (zoals eerder beschreven). Op Citydotz is er ook een advertentiemodel gekoppeld aan de informatie. Zo kan de investering (3- a 4000 Euro opstart + € 79,- maandtarief) weer worden terugverdiend.
Eerste ervaringen
Groeneveld ziet vooral goede kansen voor locale VVV’s om met Citydotz een digitale helpdesk neer te zetten. De eerste schermen zijn inmiddels geplaatst. Hellevoetsluis had daarbij de primeur en werkt inmiddels al enkele maanden met het product. We vroegen Irma van Oosten van deze VVV of zij denkt dat Citydotz een VVV kan vervangen? Alhoewel in Hellvoetsluis geen sprake is van vervanging, maar van aanvullende informatie ziet Van Oosten wel mogelijkheden: “Op locaties waar het financieel niet mogelijk is een volledige VVV vestiging te handhaven wordt er regelmatig gekozen voor een VVV Agentschap. Dit is een informatiewand + scherm met website die geplaatst wordt bij een locale ondernemer, met in de meeste gevallen wel een link naar Toerisme & Recreatie. Deze agentschappen worden dan ondersteund/aangestuurd vanuit een grotere VVV organisatie. De content van de schermen wordt dan ook, in de meeste gevallen, verzorgd door die VVV organisatie. Die locale ondernemer heeft vaak geen tijd/mogelijkheden om zelf deze te onderhouden. Dus ja, het kan een vestiging deels vervangen maar hierbij blijft wel vaak de noodzaak van het handhaven van een ‘back-office’ organisatie noodzakelijk.” Zie ook: verhaal in de locale krant van Voorne Putten
Meer informatie: www.citydotz.com