Bedrijfsinformatie en recensies in de Google zoekresultaten

De zoekmachine Google verzamelt en ordent steeds meer informatie. Zo behoren inmiddels ook al recensies op campings en bungalowparken tot de informatie die Google biedt in de zoekresultaten. Alhoewel Google er niet al te veel ruchtbaarheid aan geeft, valt wel op dat bedrijven met veel recensies, hoger in de resultaten naast Google maps verschijnen.

Bedrijfsinformatie
Google heeft al langere tijd de optie voor ondernemers om zelf bedrijfsinformatie op het internet bij te houden. In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe dat werkt (in Engels.)

Als u uw bedrijfsgegevens nog niet heeft aangemaakt op Google, dan is het handig om dat toch snel te doen. U heeft dan immers zelf de regie over de belangrijkste gegevens die over uw bedrijf verschijnen. Aanmelden kan via www.google.com/placesforbusiness

screenshot van profielpagina

Recensies
Inmiddels is ook de optie voor recensies volop in gebruik. Het valt op dat bedrijven met veel recensies hoger worden geplaatst in de kaart naast google maps. Ga maar eens naar: maps.google.nl. En voer daar in ‘Camping Hellendoorn’. Bedrijven met meer recensies verschijnen prominenter in beeld. Een van die bedrijven is camping Eelerberg. (zie afbeelding hiernaast.) Eigenaar Peter van Beek heeft hier zelf een profiel aangemaakt en laat weten dat je daarbij ook zelf foto’s en ander informatiemateriaal bij kunt plaatsen.

Na verloop van tijd zal het aantal recensies op Google steeds meer toenemen. Het is altijd mogelijk om een recensie aan te merken als ongepast.

Google heeft voor eigenaren van bedrijven ook een optie gemaakt, waarmee u kunt reageren op de recensies. Dat is overigens alleen mogelijk als u uw bedrijf heeft aangemeld/ geclaimd op de google business pagina. Hoe dat werkt staat verder uitgelegd op de supportpagina van Google

Criteria voor het verwijderen van recensies

Google wil dat mensen beoordelingen, recensies en aanbevelingen kunnen vinden die relevant, nuttig en betrouwbaar zijn. Om zowel bedrijfseigenaren als klanten te beschermen, hebben ze systemen ontwikkeld die afzonderlijke recensies kunnen verwijderen wanneer deze een van de volgende dingen bevatten:

• Ongepaste inhoud: post geen recensies die onwettige inhoud of een link naar dergelijke inhoud bevatten, of inhoud die ons beleid voor Google Places schendt. We kunnen ook recensies verwijderen die plagiaat bevatten of zijn gekopieerd van andere sites.
  • Adverteren en spam: gebruik recensies niet om te adverteren, post geen identieke of op elkaar lijkende recensies op meerdere plaatsen tegelijk, post geen neprecensies om beoordelingen te verhogen of te verlagen en vermeld geen links naar andere websites.
  • Niet ter zake doende recensies: een recensie moet uw persoonlijke, eigen ervaring met een specifieke plaats beschrijven. Plaats geen recensies op basis van de ervaringen van anderen, of die niet gaan over de specifieke plaats waarover u de recensie schrijft. U mag recensies niet gebruiken voor persoonlijke aanvallen, tirades of hetzes. Gebruik recensies ook niet om onjuiste informatie over een plaats te melden. Hiervoor gebruikt u de link Een probleem melden.
  • Belangenverstrengeling: recensies zijn alleen waardevol als ze eerlijk en onpartijdig zijn. Zelfs een met de beste bedoelingen geschreven, maar desondanks partijdige recensie kan aan geloofwaardigheid inboeten. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om geld of goederen aan te bieden of te accepteren voor het schrijven van recensies over een bedrijf of negatieve recensies over een concurrent. Plaats ook geen recensies namens anderen en wees eerlijk over uw identiteit of band met de plaats waarover u een recensie schrijft.

De helpdesk laat verder weten: “Omdat we misbruik zo actief mogelijk proberen te bestrijden, kunnen onze algoritmen soms recensies markeren en verwijderen die met correcte intenties zijn geschreven. We beseffen dat dit frustrerend is, maar we verwachten dat iedereen over het algemeen zal profiteren van deze maatregelen, omdat we er hiermee voor zorgen dat de recensies op Google Places authentiek, relevant en nuttig zijn. “