Vanaf vandaag krijgt Center Parcs een compleet nieuw logo en visuele identiteit. De filosofie die daar achter schuil gaat is een sterkere focus op de beleving van de natuur en omgeving op en rond de parken. Ook de oude slogan ‘echt even samen’ blijft in de basis onderdeel van de merkwaarde, maar wordt verbreed van families naar iedereen met wie je graag op vakantie gaat.
De nieuwe merkbeleving wordt Europabreed uitgerold, waarbij de boodschap in de kern niet verschilt per land (de nadere invulling eventueel wel).
Versterkte focus op natuurbeleving
De kern van de nieuwe positionering is ‘terug naar jezelf’, en daarin speelt de beleving en waardering van de natuur een belangrijke rol. De definitie van ‘natuur’ is vrij breed. Daar kunnen we volgens Andres Neira de Back, Marketing Director bij Center Parcs Europe, veel onder vatten: “Dat is eigenlijk de hele omgeving van een park, met daarin de natuur, het platteland, maar ook de authentieke dorpjes en steden of tradities die in het gebied te vinden zijn.”
De natuurbeleving is overigens geen compleet nieuw onderdeel binnen de Center Parcs filosofie. De oprichter Piet Derksen benoemde het 55 jaar geleden al: de kracht van de verbinding met de natuur. Alle parken zijn inmiddels Green Key gecertificeerd en het natuurlijke aanbod is onderdeel van de communicatie. Met de introductie van de nieuwe huisstijl krijgt de natuurbeleving duidelijk wel een sterker accent.
Hoe dat in praktijk wordt gebracht legt Mark Giethoorn, Managing Director bij Center Parcs Nederland, uit: “Learn, Do, Create: met dit motto in gedachten verwelkomt Center Parcs gasten met een breed scala aan nieuwe ervaringen in of rond de parken. Allemaal zijn ze geïnspireerd op de omgeving en de unieke elementen van elk park. Met ‘natuurbeleving’ als focus nodigt Center Parcs mensen uit om de lokale omgeving ten volle te ervaren tijdens hun verblijf. In maart lanceert Center Parcs Het Meerdal (in Nederland) officieel haar gloednieuwe beleefboerderij maar ook vele andere parken bieden al activiteiten met een natuurthema aan. In Center Parcs De Vossemeren (in België) en Bispinger Heide (in Duitsland) kunnen gasten een avontuurlijke ‘Nature Trail’ ondernemen, of genieten van een inspirerende activiteit met de rangers van het park. Maar ook in het park Les Landes de Gascogne (in Frankrijk) kunnen gasten genieten van een complete boerderij-ervaring met een bijhorend activiteitenprogramma. Het hoofddoel? De aandacht van onze gasten trekken, door ze te laten leren over de natuur en de omgeving op een leuke en toegankelijke manier. Ons doel is om nieuwe leermomenten te creëren voor onze gasten, en tegelijkertijd een gevoel van verwondering te creëren. We willen de kennis van de natuur toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen, of die nu in de stad of op het platteland wonen, of de interesse in onze gasten juist opwekken. Wij willen dat onze gasten iets nieuws hebben geleerd na hun verblijf, of het nu gaat om het maken van hun eigen brood, het planten van zaadjes in hun tuin, of het verzorgen van dieren.”
Duurzame bedrijfsvoering
De vakantieparken van Center Parcs bestaan voor 90% uit water, bos, en rijke biodiversiteit. Omdat het merk zich altijd heeft ingezet voor de zorg voor en de verrijking van natuurlijke omgevingen, is het opbouwen van een sterk duurzaamheidsbeleid een centraal doel in de gehele organisatie. Daarom heeft Center Parcs ambitieuze doelen geformuleerd, om bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Tegen 2025 wil het bedrijf het elektriciteits- en waterverbruik verminderd hebben met 25%, en streeft het naar 100% groene elektriciteit (nu al bijna in alle parken). Bovendien mikt Center Parcs erop om 70% van het afval te sorteren, en beschouwt het haar duurzaamheidscertificaten als de fundamenten van haar duurzaamheidsstrategie. Center Parcs is dan ook het enige bedrijf in de wereldwijde toeristische sector dat in alle parken over drie duurzaamheidscertificaten beschikt: ISO 14001 (de internationale standaard voor milieumanagement), ISO 50001 (de internationale standaard voor energiemanagement) en ‘Green Key’ (een toonaangevend ecolabel binnen de toeristische sector op het gebied van milieuverantwoordelijkheid en duurzame exploitatie). Daarnaast handhaaft Center Parcs een bijkomend biodiversiteitsplan en een natuurprogramma op alle locaties, en wil het mensen inspireren om meer verantwoorde maaltijdkeuzes te maken: “Door meer vegan en vegetarische opties aan te bieden in onze restaurants, willen we van duurzame, gezonde en verantwoorde voeding een vaste standaard maken, die zowel onze gasten als onze planeet ten goede komt”, besluit Giethoorn.
Maatschappelijke trends als basis voor een nieuwe marktbenadering
De aanpassing van de manier waarop Center Parcs nu naar buiten treedt is voor het management een logische vervolgstap op een proces dat binnen Center Parcs al enkele jaren speelt. Zie ook ons interview uit mei 2022 met het Europese management waarin de toekomstvisie ‘Reinvention 2025’ wordt toegelicht.
Bas Post, Marketing Director België en Nederland noemt ook nog enkele maatschappelijke trends die de van invloed zijn geweest op het nieuwe waardenmodel en de faciliteiten op de parken.
- De visie op families, onze traditionele primaire doelgroep is langzaam maar zeker veranderd in de maatschappij. Er zijn vele vormen die lijken op een familieband, die ook zeer waardevol zijn. Mensen samen brengen blijft voor ons de basis, maar we kijken verder dan alleen naar het familieverband.
- De coronacrisis heeft ons geleerd dat samenzijn geen vanzelfsprekendheid is. We zijn ons bewuster geworden van de waarde om echt tijd met elkaar door te brengen. Ook de beleving van de natuur heeft tijdens de coronacrisis een impuls gekregen en men beseft nadrukkelijker dat ook de natuur kwetsbaar is en onze bescherming nodig heeft.”
Een complete evolutie van het merk
Bij een nieuwe merkidentiteit hoort ook een gloednieuwe visuele identiteit, met o.a. een nieuw logo. Het Engelse merkenbureau ‘DesignStudio’ is verantwoordelijk voor het nieuwe ontwerp. “Het logo symboliseert de sterke merknaam van Center Parcs”, legt Bas Post verder uit. “Het verwijst naar die elementen die voor ons het belangrijkste zijn: een sterke verbinding met onze dierbaren in het hart van de natuur. Ons nieuwe kleurenpalet sluit volledig aan bij dat idee: de tinten zijn natuurlijk en levendig, en doen denken aan de verschillende kleurschakeringen die je terugvindt in de natuur.”
Vinay Mistry, DesignStudio Executive Creative Director, voegt toe: “Om tot een nieuwe passende merkidentiteit te komen hebben we ons uitgebreid verdiept in de geschiedenis van het merk, door de parken in heel Europa te bezoeken en te beleven, en door met gasten en belanghebbenden op alle niveaus in gesprek te gaan. We ontdekten dat Center Parcs opgericht is vanuit het concept ‘mens + natuur.’ Ons merkverhaal, waar mens en natuur zijn verbonden, gaat terug naar dit oorspronkelijke concept, en symboliseert hoe het merk je in staat stelt om je echt te verbinden met de natuur en met elkaar. Het wordt de leidende visie om de ervaring van Center Parcs op elk contactmoment te vernieuwen en om alle merkcommunicatie te verenigen.”
Meer informatie: www.centerparcs.nl/nl-nl/nieuwe-identiteit_ms
Zie ook de reactie op consumentenwebsite www.parkvakanties.nl – die wel even schrokken van de vernieuwingsdrang bij Center Parcs
2 reacties
Interessante ontwikkeling bij Center Parcs, maar kan haast ook niet anders gezien de maatschappelijke trend naar ciculariteit, duurzaamheid en focus op de eigen omgeving.
Ik ben benieuwd hoe ze over 10 jaar de energievoorziening voor elkaar hebben als er 500 tot 1.000 auto’s aan de lader staan per park.
Dit is wat je nu een beleving noemt, aansluiten bij de tijd van nu en heel verwarmend.
Redelijk eenvoudige uitstraling met een goede boodschap en passend bij CP.
Leuk om te zien, hier krijgen we energie van.