Center Parcs verzet de bakens – en komt sterker uit de crisis

Nu de markt zich wat herstelt van de corona-perikelen geeft de directie van de Pierre & Vacance Center Parcs Group (PVCP) een update van de situatie. Die blijkt vrij rooskleurig te zijn. Center Parcs (CP) behaalde in de periode H1 van 2021/2022 een omzetstijging van 22,4% t.o.v. dezelfde periode in 2018/2019 (pré corona).

Olivier Garaïalde (l), Franck Gervais (m) en Mark Giethoorn (r)

Tijdens ons interview met Franck Gervais (CEO PVCP), Olivier Garaïalde (CEO CP Europe) en Mark Giethoorn (CEO CP Nederland) kwamen veel onderwerpen aan bod, waarvan we de meest opmerkelijke in dit artikel zullen delen.

  • Vernieuwing en verluxing van de vakantiewoningen
  • De financiële situatie bij het moederbedrijf PVCP
  • Nieuwe thema’s: Vakantie met betekenis / Verbinding met de streek
  • Plannen voor uitbreiding en nieuwe voorzieningen

Herprofilering met vakantiewoningen in het topsegment

De omzetstijging in de periode H1 (1 oktober t/m 31 maart) bij Center Parcs werd vooral gerealiseerd door het opknappen en opwaarderen van diverse accommodaties. Gervais noemt het herstel na corona ‘impressive’. Center Parcs is nog volop aan de slag met een grootschalig verandertraject; Reïnvention 2025. Dat traject ligt goed op schema. Mede dankzij diverse (verplichte) sluitingen konden werkzaamheden versneld worden uitgevoerd in de afgelopen jaren. Een van de doelen van het Reïnvention 2025 programma is om de profilering in het topsegment te versterken. Daarnaast worden in het programma ook diverse strategische keuzes gemaakt t.a.v. (duurzame) bedrijfsvoering en een herdefiniëring van de rol van vakanties voor de gasten.

Onderdeel van Reïnvention 2025 is het herschikken van de portfolio aan vakantiewoningen. Kort door de bocht komt het er op neer dat het eenvoudigste segment, de Comfort cottages (van 50 naar 35%) in aandeel afneemt ten gunste van Premium (van 28 naar 36%) en VIP cottages (van 15 naar 22%). Ook hotelkamers (4%) exclusives (2%) en specials (1%) moeten het gemiddelde kwaliteitsniveau omhoog trekken.

In Nederland betekent de kwaliteitsimpuls dat bestaande vakantiewoningen (soms al meer dan 40 jaar oud) een upgrade krijgen. Op onze vraag of een upgrade wel voldoende is en of nieuwbouw nog geen optie is, heeft Mark Giethoorn het antwoord klaar: “Er vinden vaak grote aanpassingen plaats aan de vakantiewoningen. Zo wordt soms de complete indeling vernieuwd waardoor je veel meer ruimte krijgt per persoon. Ook zijn er cottages waar we een aanbouw toevoegen. Uiteindelijk bepaalt de consument of dat voldoende is. Als wij zien dat de vernieuwde cottages 21 punten hoger worden gewaardeerd, dan is dat voor ons een indicatie dat de upgrade is geslaagd.”

Herstructurering van de schulden bij PVCP

De zware schuldenlast, die lange tijd als een molensteen om de nek van de PVCP groep hing, kwam tijdens onze update ook aan bod. Franck Gervais wilde graag uitleggen hoe dit probleem is opgelost. Opgelost. Er werden drie nieuwe aandeelhouders binnengehaald; Alcentra, Fidera en Atream, die zich volgens Gervais voor een langere periode willen committeren aan het bedrijf. Zij krijgen gezamenlijk een meerderheidsbelang van 60% in het PVCP. De schuldenlast werd daarnaast met € 712 miljoen teruggebracht. Een deel werd afgelost (160 miljoen), maar het grootste gedeelte (€ 550 miljoen) werd omgezet in aandelen. In september van 2022 worden alle financiële afspraken geëffectueerd.

Een stylesheet van Reïnvention 2025

Een nieuwe visie op de rol van vakanties

positionering Center Parcs

Waar Center Parcs van oorsprong bekend staat om zijn zeer complete aanbod, (Je hoeft eigenlijk het terrein niet af om je te vermaken) is er in het nieuwe plan Reïnvention 2025 duidelijk sprake van een koerswijziging. De regio en de omgeving van het park worden veel nadrukkelijker bij de profilering en het aanbod betrokken. Gervais:  “Wij zien dat de vakantiegangers andere eisen stellen aan hun vakantie. Tijdens de coronaperiode gingen veel vakantiegangers vaak dichter bij huis op vakantie. Wij verwachten dat deze trend zich doorzet. Mede omdat ver weg vakanties door hogere prijzen en duurzame bewustwording steeds minder in trek zijn. Bovendien is de consument op zoek naar authentieke belevingen. Die kunnen het best worden geboden door mensen en bedrijven uit de streek zelf. We zijn ons steeds beter bewust van onze duurzame footprint en we willen een positieve invloed hebben op de omgeving. ”

Zorgt deze aanpak er niet voor dat de mensen minder op het park gaan besteden? Gervais: “Door een hele regio bij het aanbod te betrekken, geven we nog meer redenen om het park te bezoeken. We hopen er ook op dat de gasten daardoor langer verblijven, wat uiteindelijk weer goed is voor onze omzet.”

“Local tourism is the future of tourism”

Franck Gervais, ceo Pierre & Vacances Center Parcs

Een ander speerpunt in de invulling van het concept is het creëren van ‘meaningfull experiences’. Center Parcs wil de gast inhoudelijk iets moois meegeven. Garaïalde (CEO CP Europe) benadruk: “Het is een vorm van edutainment, maar dat moet vooral leuk en aantrekkelijk blijven. In Frankrijk wordt binnenkort een vakantiepark geopend gebaseerd op de boerderij, waarbij kinderen kunnen leren waar hun eten vandaan komt.” Giethoorn (CEO CP Nederland) verklapt alvast dat er ook in Nederland, bij het Meerdal, een natuurpark (Nature Experience) zal worden gerealiseerd vol met natuurlijk entertainment.

Vernieuwing in de praktijk

De destinatie Nederland hoeft de komende jaren niet echt te rekenen op een nieuw Center Parcs Park. Gervais: “Met negen grote parken hebben we hier al een goede vertegenwoordiging.” Het eerst volgende park wordt in Frankrijk gerealiseerd, waarna Denemarken aan de beurt is. Ook in de richting van Oost-Europa ziet men vooralsnog grotere kansen.

De plannen uit Reïnvention 2025 betekenen concreet ook dat er meer zal worden geïnvesteerd in het leggen van relaties met de omgeving. Op diverse parken worden nu al boerenmarkten georganiseerd waar de gasten hun streekproducten kunnen proeven en kopen. Ook het creëren van betekenisvolle concepten zullen we gaan terugzien op de parken.

Meer informatie: www.groupepvcp.com/nl

Over Pierre & Vacances Center Parcs

De beursgenoteerde onderneming Pierre & Vacances Center Parcs bestaat uit vier onderdelen. Wij (redactie Pretwerk.nl) focussen in dit artikel vooral op Center Parcs, omdat dit dominante partij in de Nederlands en Belgische markt (Met Center Parcs en Sunparks als merken). Daarnaast vertegenwoordigt PVCP ook:

  • Pierre & Vacances (o.a. bekend van wintersportresorts)
  • Maeva (een online platform voor vakantiewoningen; niet actief in Nederland)
  • Adagio (o.a. actief in het long stay aanbod)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *