ABN AMRO: Consument ontziet recreatieve bestedingen bij bezuinigingen

In tegenstelling tot de financiële crisis van 2009 lijkt de consument ondanks de koopkrachtdaling in 2023 vrijwel niet te bezuinigen op horeca, reizen en andere uitjes. Volgend jaar voorziet ABN AMRO een verdere groei van de vrijetijdsector van 3 procent onder meer door een lichte stijging van de koopkracht.

foto door Depositphotos

De krappe arbeidsmarkt geeft baanzekerheid en ook dat is positief voor de consumptie. Daarnaast wordt de vrijetijdssector in 2024 gestuwd door verdere groei van het toerisme. Hoewel een flink deel van het internationaal toerisme dit jaar al is teruggekeerd zoals uit Duitsland en België, geldt dit nog niet voor reizigers uit Azië. ABN AMRO verwacht in 2024 verder herstel van deze markt. Deze ontwikkeling is gunstig voor de hotellerie en vrijetijdsbesteding als musea.

De grootste uitdaging, naast gestegen kosten van inkoop, personeel en energie en het terugbetalen van coronaschulden, is het personeelstekort waardoor ondernemers in horeca en recreatie omzet kunnen mislopen. De oplopende prijzen in de sector kunnen ook roet in het eten gooien. De prijzen van vliegtickets, vakantieparken, restaurants en hotels zijn flink gestegen.

Sterke aanbeveling om duurzaamheid in de gaten te houden

In de laatste sectorrapportage, waarin ook bovenstaande verwachtingen voor de leisuresector werden uitgesproken, werd nog specifiek aandacht gevraagd voor de duurzaamheidscomponent, die steeds belangrijker wordt: “Ondernemingen in de vrijetijdssector die proactief handelen kunnen hun imago versterken wat mogelijk resulteert in een concurrentievoordeel. Zo vergroot het de aantrekkelijkheid voor een groeiend aantal gasten. Uit een recent onderzoek van Booking.com blijkt namelijk dat ruim 36 procent van de Nederlandse reizigers op zoek is naar een duurzame accommodatie.

Maar een duurzaamheidsimago kan ook belangrijk zijn bij het tegengaan van het relatief hoge personeelsverloop. Steeds meer jongeren willen – naast het ontvangen van een goed loon en het hebben van stevige arbeidsvoorwaarden – bij bedrijven werken waarmee ze hun normen en waarden delen en die een positieve bijdrage aan het algehele welzijn leveren.”

Meer informatie: Sectorprognose sectoroverstijgend op www.abnamro.nl (klik op de pdf binnen het artikel om nadere informatie te vinden per deelsector.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *