De viersterren hotelmarkt in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 22% gegroeid. Nederland telt in totaal 705 4-sterren hotels, waarvan meer dan een kwart in provincie Noord-Holland. In totaal telt dit segment 67.000 kamers en is hiermee met een aandeel van 50% het belangrijkste segment binnen de hotellerie.
Het aantal kamers is in vijf jaar met 27% gegroeid, jaarlijks gemiddeld 5%. De hotelovernachtingen zijn jaarlijks met gemiddeld 6% gestegen tot ruim 25 miljoen overnachtingen in dit segment. Hierdoor is de markt goed herstellende van de crisis met hogere bezettingspercentages en kamerprijzen als gevolg. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het 4-sterren hotel in beeld’ van Van Spronsen & Partners horeca-advies uit Leiden.
4-sterren hotels in Nederland
Het viersterren segment binnen Nederland telt ruim 705 hotels en maakt 20% uit van de totale hotelsector (3.500 hotels). Het aanbod hotels is de afgelopen vijf jaar met 22% toegenomen. Het gemiddelde 4-sterrenhotel telt 95 kamers, fors meer dan het gemiddelde 3-sterrenhotel met 34 kamers. In 2018 bedroeg het aantal overnachtingen in viersterren hotels ruim 25 miljoen en dit aantal neemt toe. De groei van het aantal hotelovernachtingen bedroeg de afgelopen vijf jaar gemiddeld 6% per jaar. Hiermee kwam het gemiddelde bezettingspercentage in 2018 uit op 73%, een stijging ten opzichte van de jaren hiervoor.
De Amsterdam-Schiphol regio is zeer belangrijk binnen dit segment. Circa 30% van het totale 4-sterrenkamer aanbod in Nederland is daar gevestigd. Deze regio is een belangrijke aanjager voor de groei als gevolg van de ligging bij de stad Amsterdam en Schiphol. Naast de groei in het aanbod is ook de hotelvraag fors toegenomen waardoor hotels in de gehele regio profiteren van deze stijging.
Voor de komende periode zijn volgens het onderzoeksbureau twee scenario’s denkbaar:
Groeiscenario: gunstig voor hotelmarkt
De afgelopen jaren groeide het aantal overnachtingen jaarlijks met gemiddeld 6% en het aantal kamers met jaarlijks 5%. Indien het economisch klimaat vergelijkbaar gunstig blijft, is de verwachting dat deze groei zal aanhouden. Dit resulteert in een verwachte stijging van de bezettingsgraad tot circa 80%. In dit scenario ontstaat de komende vijf jaren ruimte in de markt voor een groei van ruim 18.000 hotelkamers naar een totaal van 85.000 kamers in het viersterren segment.
Krimpscenario: reële optie
Er zijn echter diverse ontwikkelingen die kunnen zorgen voor afname groei of zelfs krimp. De afvlakking van economische groei of krimp in EU-landen waaronder Duitsland, tegenvallende groeicijfers wereldwijd en de onduidelijkheid rondom de Brexit zijn enkele economische factoren die een negatief effect kunnen hebben. In ons land lijkt een eind aan de groei van Schiphol in zicht en staan de negatieve effecten van aanhoudende groei van toeristen ter discussie. Bovendien wordt de klimaatdiscussie belangrijker. Deze ontwikkelingen laten zich moeilijk voorspellen maar een krimp-scenario is een reële optie om rekening mee te houden. Dit zou de hotellerie, net als bij de vorige crisis, hard kunnen raken. Bezettingsgraden kunnen inzakken tot 60-65%, afhankelijk van de impact op de markt.
Duurzaamheid is de nieuwe hygiëne factor
Het belang van duurzaam ondernemen neemt de komende jaren sterk toe. Voor investeerders en banken is duurzaamheid een speerpunt geworden. Dit zorgt voor duurzame toepassingen in de bouw, installaties en inrichting. Voor de consument is de verwachting dat duurzaam een belangrijke ‘hygiëne-factor’ gaat worden. Dit betekent dat groene producten, transparant beleid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zichtbaar moeten zijn voor de hotelgast. Duurzaamheid moet gewoon goed geregeld zijn en anders boekt de consument elders. We verwachten dat duurzaamheid op middellange termijn een prominente rol bij recensies-platform zal spelen. Het groene hotel heeft hierbij de toekomst.
Officiële ster-classificatie is niet meer
De Nederlandse hotelmarkt kent sinds 2015 geen officiële sterclassificatie meer. Hotels geven vrijwillig sterren aan. Vanuit KHN wordt op hotelsterren.nl normering toegepast. Hier zijn niet alle hotels bij aangesloten. Hierdoor is er geen eenduidig overzicht van het aantal hotels en kamers waarbij diverse bronnen (CBS, HorecaDNA) verschillende aantallen hotels en kamers laten zien.
Voor dit onderzoek zijn de cijfers tot en met 2014 afkomstig van horecaDNA.nl. Voor de aantallen van 2019 is Booking.com als bron gebruikt. Booking geldt als belangrijkste boekingskanaal (OTA) en gebruikt sterrenclassificatie als een belangrijk filter. Dit zorgt voor herkenning bij de gasten die nog altijd behoefte hebben aan duidelijkheid en segmentatie.
Meer informatie: www.spronsen.com