Vrijdagmiddagblog! De detailhandelmix breidt uit

Ken jij de zevende P al? Ik zie sommige nu denken: “Zeven P’s? Het zijn er toch maar vier?” Dat is de marketingmix, die hanteert er vier. De detailhandelmix bestond tot voor kort uit zes P’s. Plaats, prijs, personeel, product, promotie, presentatie en vanaf nu ook…

Hoe zit dat met die P’s
PanterKist (nee, dat is niet de zevende P) gebruikt al jaren bovenstaande zes P’s om winkels bij culturele publieksattracties rendabeler te laten functioneren. Door alle P’s in balans te hebben, wordt er een winkel gecreëerd die succesvol kan ondernemen. De zevende P hanteerde PanterKist al geïntegreerd in de andere zes P’s, alleen nu pas wordt het in de media uitgelicht als een overkoepelende P.

De zevende P in de praktijk
Sinds kort gaat het woord “Pollution” ten ronde als de zevende P van de detailhandelmix. Pollution staat voor milieuvervuiling. Ik vind het woord Pollution niet de juiste lading dekken. Milieuvervuiling is tenslotte iets negatiefs, terwijl met de P van Pollution wordt bedoeld dat je vervuiling tegen gaat. Hoe werkt dat in de praktijk? Veel bedrijven passen ‘Pollution’ alleen nog op Product. We kennen allemaal de ‘eerlijke’ producten.

Energiezuinige plaats en duurzame presentatie
Maar ook op de andere vijf P’s is het goed toe te passen. Bij het uitzoeken van een locatie is het goed om te weten welke energiezuinige maatregelen er getroffen zijn. Ook bij een huidige locatie kunnen er veranderingen worden doorgevoerd waardoor onderhoud en energie beter geregeld worden. In de Presentatie van de producten is het wenselijk om duurzame schappen te gebruiken.

Vrijdagmiddagblog_4
Van een vervuilde wereld, naar een schone wereld. Bron: Green Passport

Prijs en promotie hand in hand
Prijsbewust is de consument. Bedrijven denken daarom dat massaproductie hun enige oplossing is. Echter levert dat juist vaak restvoorraad, winkeldochters en breuk op. Waardoor het achteraf helemaal niet voordeliger is om grote aantallen in te kopen. Ook kunnen de marges bij ‘eerlijke’ producten regelmatig meer opleveren dan van de massaproductie. In de Promotie laat je weten dat je bedrijf milieubewust bezig is en kies ‘eerlijke’ producten voor je acties uit.

Bewust personeel
Personeel ‘pollutionable’ maken klinkt misschien als het meest lastige onderdeel. Zorg er voor dat het personeel zich bindt aan jouw bedrijf. Maak ze er van bewust dat zij een groot onderdeel vormen van de winkel. Door ‘eerlijke’ producten aan te prijzen boven de ‘ meuk’, door ze hun afval te laten scheiden in de pauze en de verwarming niet op 30 graden te zetten – maar een dikkere trui aan te laten trekken.

Tot volgende week!
Weet jij een Nederlands woord voor de zevende P die wel de juiste lading dekt? Laat dan een reactie hieronder achter. Ik ben erg benieuwd naar jullie woorden. Volgende week gaat het Vrijdagmiddagblog! over ondernemerschap in een monumentaal pand, met de gemeente op je hielen en een Amerikaans concept met strenge eisen. Fijn weekend en tot volgende week!

Ruby Kramer – PanterKist

Met speciale dank aan Karin Veldhuizen voor haar attenderen op de zevende P

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *