Rabobank: zeven trends om als MKB in te spelen op een veranderende wereld

De Rabobank publiceerde vandaag een visie op de toekomst van het MKB.  Voor de termijn tot 2015 maakte de Rabobank een opmerkelijke analyse. Dit keer geen verhaal over cyclische bewegingen, maar een visie over een ingrijpende verandering van de hele manier van zaken doen,  met  zeven belangrijke trends om op in te spelen.  Op de korte termijn wordt een licht herstel verwacht voor de sectoren horeca en recreatie. Meer #trends2013

Onderscheid je met een uniek belevingsaanbod. Riddergevecht in het Muiderslot.

Horeca & Recreatie: Richt de pijlen op beleving en samenwerking
Voor 2012 en 2013 wordt een omzetgroei in recreatie en horeca verwacht van respectievelijk 0,9 en 1,3%. Deze groei is vooral te danken aan stijging van prijzen; het volume neemt af. In de horeca en recreatie hebben bedrijven met uniek belevingsaanbod een streepje voor, zeker in combinatie met relatieve ‘low budget’-prijzen. Samenwerking is in deze sector te zoeken in gezamenlijke promotie van een stad, streek of recreatiegebied. Door de laagconjunctuur blijven consumenten en bedrijven kritisch op hun uitgavenpatroon. Het risico van ‘overprijzing’ ligt op de loer, zeker nu branchevreemde aanbieders de concurrentie vol ingaan en vooral op prijs concurreren.

Langere termijn: De wereld verandert voor altijd
De wereld zit in een overgangsfase, met ingrijpende politieke, maatschappelijke, economische en technologische veranderingen tot gevolg. Bedrijven die goed kunnen anticiperen en flexibel meebewegen hebben de beste kansen om van deze marktomstandigheden te profiteren. In de sectorprognose 2012 – 2015 onderscheidt de Rabobank zeven trends waarmee ondernemers nu al rekening kunnen houden:

  1. Klinkende keuzes: wil zeggen dat het draait om het kennen van de klant en het bieden van snelle en gemakkelijke keuzes. Keuzes in het serviceconcept die de klant ‘ont-zorgen’ met transparante, simpele, flexibele en makkelijke producten, waarmee toch geld valt te verdienen voor de MKB’er.
  2. I want it now (#IWIN): speelt in op de nieuwe technologie via smartphones en tablets die overal en altijd toegang bieden; dit zijn nieuwe diensten die inspelen op de schaarse tijdbeleving van de ongeduldige en veeleisende consumenten. En waarbij fysieke en virtuele diensten door elkaar lopen.
  3. De wereld dichtbij: omvat het fenomeen dat het buitenland in alle opzichten dichterbij is gekomen; qua fabricage, transport, grondstoffen en communicatie. Dit schept kansen voor leveranciers en inkopers, waarbij de handelsgeest en logistieke kennis kansen bieden om over de grenzen te kijken.
  4. Do it together (#DIT): omvat het gezamenlijk inkopen, het leren van successen van anderen, als tegenhanger van een individualistische aanpak. Het staat voor samenwerken en slimmer ondernemen door innovatieve ideeën uit te werken vanuit ieders specialisme.
  5. Hebben, maar niet houden: betekent dat het belang van status afneemt; dat het ‘kopen en bezitten’ bij duurzaam ondernemen geen vereiste meer is, maar dat het inhuren van een flexibele schil of switchen tussen concepten beter is. Bijvoorbeeld van overdag: koffiezaak, naar ’s avonds: café.
  6. Voel het verschil/Er was eens….: gaat in op het verhaal achter het product, op de beleving en associatie die het met zich meebrengt. Het is voor veel de kritische consument essentieel om te weten waar iets vandaan komt. Dit betreft niet alleen traceerbaarheid, maar ook de productiewijze.
  7. Groen is poen: houdt in dat het overtuigd inspelen op duurzaamheid in de bedrijfsvoering iedereen voordeel/geld oplevert. Duurzaam is de nieuwe norm, al is nog maar een kleine groep bereid om er meer voor te betalen. Toch is ‘groen’ noodzaak voor continuïteit en daarmee staat het voor ‘poen’.

Bekijk de hele document, met uitgebreide visie op: www.rabobank.nl (pdf)

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *