“De Veluwe is mooi genoeg. We moeten daar als bedrijven alleen nog beter gebruik van maken.” Daarmee sloeg ondernemer Gert van de Steen van De Veluwse Bron de spijker op zijn kop. Tijdens het Toeristisch Jaarcongres Veluwe werd daarom vooral gekeken naar nieuwe kansen om gezamenlijk de promotie van de Veluwe een impuls te geven.
Verzameling van topattracties
In zijn inleiding vergeleek toeristisch trendwatcher Hans van Leeuwen de Veluwe met Orlando; de leisure-hoofdstad van de wereld. De Veluwe bevat een verzameling van grote en kleine trekpleisters waar jaarlijks miljoenen bezoekers op af komen; zij komen voor zowel de dag- als de verblijfsrecreatie.
Het Veluws Bureau voor Toerisme toonde met cijfers aan dat ‘De Veluwe’ op dit moment als toeristengebied op de tweede plek staat; net achter de Noordzeekust. De individuele bedrijven en attracties dragen hun steentje bij aan de kwaliteit en aantrekkelijkheid van de Veluwe. Dat bleek o.a. tijdens de uitreiking van vijf Veluwse Veren aan bedrijven die het afgelopen jaar (inter)nationaal in de prijzen zijn gevallen; De boegbeelden voor de Veluwe.
De Veluwe heeft ook nog een topattractie ‘in ontwikkeling’; Het World Food Centre gaf een presentatie waaruit bleek dat men in 2017 de internationale etalage voor de totale Nederlandse Agro & Food en tuinbouw gerealiseerd wil hebben in Ede.
Een van de conclusies van het congres: Er is winst te boeken in betere samenwerking. Bedrijven kunnen nog beter gebruik maken van de sterke naam van De Veluwe en ook zelf meewerken om het totaalaanbod op de Veluwe te promoten.
Inspelen op trends
Het is voor de Veluwe belangrijk om goed in te spelen op trends. De kindvriendelijke bedrijven gaan zware tijden tegemoet; hun markt krimpt. Het aanbod gericht op senioren kan juist een enorme impuls kan verwachten.
Gastheer Frans Maandag van hotel/conferentieoord 50|50 Belmonte is daar al mee bezig. Deze accommodatie, die is opgezet door het Leger des Heils, ziet in de samenleving veel eenzaamheid, met name onder ouderen. Maandag: “Dat gaat de komende tijd alleen nog maar toenemen. Wij spelen daar op in door sociale vakanties voor senioren te organiseren, waar warmte, gezelligheid en activiteiten centraal staan. Onze vaste gasten kijken daar echt naar uit. Dat is een bijzonder dankbare doelgroep.”
Kennisontwikkeling
Tijdens de workshops gingen de deelnemers aan het congres concreet aan de slag met diverse thema’s die vooral gericht waren op het versterken van het netwerk op de Veluwe. Onderwerpen waren o.a. scoren in de media; een VVV binnen je bedrijf; inzet van Social Media; kracht van evenementen; en inzet van de Veluwecard (zie ook het artikel over nieuwe ontwikkelingen rondom de Veluwecard). Uit de geanimeerde discussies bleek dat de diverse partijen inzien dat al deze instrumenten kunnen helpen bij een betere promotiekracht. De kennis om ze goed in te zetten, ontbreekt echter nog te vaak. Het Veluws Bureau voor Toerisme gaat daarom de komende tijd verdiepingsworkshops organiseren zodat de betrokkenen met up-to-date kennis van moderne promotietechnieken, de kracht van de Veluwe nog beter gaan benutten .
Meer informatie: www.develuwe.biz