Ondernemers zoeken (en vinden) nieuwe financieringsvormen

Het is bekend dat banken en bedrijven met een kleine kredietbehoefte elkaar van oudsher lastig weten te vinden. En sinds de start van kredietcrisis ervaren ondernemers dat het nog lastiger is geworden om via de bank een krediet te krijgen. Panteia/EIM heeft onlangs een miniconferentie aan deze vorm van marktfalen gewijd. In het aanbod is nu verandering gekomen: er zijn 8 nieuwe financieringsinitiatieven die inspelen op de kleine kredietbehoefte van het MKB.

Kleine kredieten
Voor een kredietbehoefte tot 50.000 euro kunnen bedrijven nu al terecht bij Trefi, Crowd About Now en MKB-Crowdfunding. Binnenkort komt daar het aanbod van de Kredietunies bij. (zie ook een praktijkvoorbeeld over crowdfunding van een boteverhuurbedrijf op deze website. )

Bekendheid bij ondernemers
Nu de vraagkant nog! Hoe weet het MKB dat dit aanbod bestaat? Door gezamenlijke communicatie, het benutten van de ‘ondernemerskredietdesk’ en introductie van een keurmerk kan de weg naar de klant beter worden gevonden. Een bedrijf met investeringsplannen dat daarvoor behoefte heeft aan een klein krediet, hoeft zich niet langer te laten belemmeren door een ‘nee’ van de bank. Nieuwe financieringsinitiatieven kunnen in deze behoefte voorzien. Voor de economische ontwikkeling zou het goed zijn als vraag en aanbod elkaar snel vinden!

Meer informatie:
Rapport: Nieuwe financieringsvormen voor het MKB, Panteia/EIM, Zoetermeer.

Eén reactie

  1. Investeringsproposities via crowdfundplatforms bieden zelden een met tijd en risico verdisconteerd rendement.

    Ik zou graag wat meer startende bedrijven zien die gelijk de exitplannen tonen. Momenteel komen start-ups niet verder dan na 5 jaar kopen we de aandelen zelf terug… Zo wordt de pizza natuurlijk nooit groot.

    Beginnende bedrijven opereren zelden met een rendement op geïnvesteerd vermogen hoger dan de kosten van kapitaal. Toch zijn het in de beginperiode ware kapitaalverslinders. Als je terugrekent wat een verkoop na een aantal jaren minimaal moet opleveren om de investering op netto contante waarde basis neutraal te maken, is dit meestal een prijs boven de waarde, en daarmee een onhaalbaar bedrag.

    Dit is de voornaamste reden dat start-ups geen ‘equity’ financiering krijgen. Ze kunnen op den duur mogelijk wel winst maken, maar het blijven waardeverliezende investeringen. Het rendement op geïnvesteerd vermogen overstijgt de kosten van kapitaal niet.

    Mede hierdoor moeten start-ups niet enkel voor zichzelf denken, maar zich richten op andere bedrijven aan wie ze zichzelf gaan verkopen. Hoe je het als start-up ook wendt of keert, je bent waarschijnlijk niet de beste eigenaar die de meeste waarde met de onderneming kan creëren. Plan dus vanaf de start je exit, zodat je waardecreërend voor jezelf en je investeerders kunt opereren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *