Boerencampings vrezen btw-verhoging

De reguliere recreatiebedrijven hebben al bezorgd gereageerd op de plannen voor een btw-verhoging voor de recreatiesector. Bij kleinschalige bedrijven uit de plattelandsrecreatie komen de voorstellen waarschijnlijk het hardst aan. VeKaBo voorzitter Rinus van ’t Westeinde: “Zoals het er nu naar uitziet gaan belastingen bij een groot deel van onze achterban bijna de helft van de totaalprijs uitmaken. Dat is toch ongehoord!”

platteland1Waarom komt de klap voor boerderijcampings extra hard aan?
Er wordt straks gekeken naar compenserende maatregelen in de sfeer van lastenverlichting. Een lagere last op arbeid ligt daarbij voor de hand. Echter, veel boerderijcampings hebben geen of nauwelijks personeel in dienst. De geplande btw-verhoging (van 6 naar 21%) is niet de enige belasting die afgedragen dient te worden. Ook de toeristenbelasting, vaak een vast bedrag per persoon per nacht, is voor de kleinere budgetvriendelijke bedrijven een relatief hoog percentage van de totaalprijs.
Wat ook nog speelt is dat veel boerencampings een vakantie aanbieden voor mensen met een kleine portemonnee. Voor die groep is een zogenaamde kleine verhoging een hele aanslag op hun budget. De ondernemers vragen zich dan ook af in hoeverre zij de btw-verhoging kunnen doorberekenen aan hun gasten. Als dat zorgt voor minder omzet, dan zijn zowel de bedrijven, de gasten als de belastingdienst de verliezers van zo’n maatregel.

VeKaBo en SVR op een lijn
Overigens is het niet alleen de VeKaBo (1100 bedrijven / 1400 accommodaties) die ageert tegen de plannen. Ook de SVR (2000 campings in Europa) reageert ‘woedend’: “Onbegrijpelijk! Aan de ene kant roept de Overheid de toeristische sector te willen versterken, maar aan de andere kant verjaagt men de recreant door deze voorgestelde verhoging van het btw-tarief.”

De RECRON, belangenbehartiger van de grotere recreatiebedrijven, heeft inmiddels contact opgenomen met zowel SVR als VeKaBo om de krachten te bundelen en ook de belangen van de kleinere campings in Den Haag te verdedigen. Zo zorgt een voorgenomen belastingplan er voor dat dat partijen in de recreatiesector elkaar weer meer gaan opzoeken om samen te werken.

Rekenvoorbeeld
Gerard Swart, eigenaar van VeKaBo camping De Boekel zet de cijfers eens op een rijtje:

De gemiddelde kleine camping vraagt op dit moment voor een caravan en 2 personen een bedrag van € 15,00 per overnachting.

Hiervan gaan de volgende kosten er nog af:

  • 6% BTW € 0,90
  • Toeristenbelasting € 2,50
  • milieuheffing € 1,00
  • afwas en douche € 1,00
  • elecktra € 2,00
  • PR marketing € 0,50
  • afschrijving € 2,00

Totaal € 9,90

Per plaats per overnachting houd een camping houder er ongeveer € 5,10 aan over.

Swart concludeert: “Een BTW verhoging van 15 % is een prijsverhoging of een omzetdaling van 2,25 euro.
Dit is afhankelijk of de campinghouder het door gaat berekenen ja of nee. De vele campinghouders zijn op dit moment bang dat de gasten weg blijven als zij dit gaan doorberekenen. Ze vrezen forse omzetverliezen en een winstdaling van 25 tot 50%.”

Meer informatie:
www.vekabo.nl
www.svr.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *