Toerisme Vlaanderen heeft recent een rapport afgerond over de economische, sociale en milieu-impact van cruisetoerisme op de regio. De conclusie is dat de balans tussen baten en lasten niet meer op orde is. Zuhal Demir, minister van toerisme in Vlaanderen, wil inperking van bepaalde marktsegmenten en schepen.
Het onderzoek betreft zowel zeecruises als riviercruises. In 2022 waren dat er respectievelijk 71 / 1149. Daarmee is de cruisesector bijna weer op het (top)niveau van 2018.
Vlaanderen en Brussel trekken meer dan een half miljoen cruisepassagiers aan op jaarbasis. Samen met de rederijen en bemanningsleden spenderen ze meer dan 25 miljoen euro per jaar in de toeristische regio.
Naast de economische impact wordt ook gekeken naar de sociale en milieuaspecten van het cruisetoerisme. Vervuiling door o.a. de brandstof en de negatieve sociale impact vormen de andere kant van de balans.
Aanbevelingen uit het rapport zijn o.a.:
- Het weren van oudere schepen, die over het algemeen vervuilender zijn.
- Kiezen voor de luxere segmenten, die meer economische impact hebben en vaal kleinschaliger zijn (minder massa’s mensen)
- in overleg met de cruisesector over de aanlegdata, waarmee een betere spreiding over de week en over het jaar gerealiseerd kan worden.
Zuhal Demir roept naar aanleiding van het rapport op: “Ik grijp deze studie aan om de toekomst van het cruisetoerisme te herschrijven. Het debat moet gevoerd worden over het maximaliseren van de positieve impact, zowel voor de inwoners als voor ons leefmilieu. Samen met de betrokken steden en de bevoegde commissie in het parlement gaan we het gesprek daarover aan.”
Bron en meer informatie: www.toerismevlaanderen.be/nl/nieuws/onderzoek-cruises-Vlaanderen