Veluwe populairste bestemming voor korte vakanties

In 2011 brachten meer dan één miljoen Nederlanders een korte vakantie door op de Veluwe. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, gepubliceerd in het Rapport “Vakanties van Nederlanders in 2011” . Hiermee herovert de Veluwe weer de koppositie die vanaf 2005 in handen was van de Noordzeekust. Het aantal korte vakantie van Nederlanders op de Veluwe nam afgelopen jaar met zestigduizend toe. De Veluwe was daarmee de grootste stijger in de Top 3 van binnenlandse bestemmingen voor korte vakanties.

Klimbos in Ermelo

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat naast de Noordzeekust, die op Nr. 2 staat, vooral bosrijke gebieden in trek zijn voor korte vakanties. Op de derde plek staat de regio West- en Midden-Brabant. Op plek vier staan de Groningse, Friese en Drentse zandgronden.

Laag bestedingspatroon
Tijdens korte vakanties wordt gemiddeld meer besteed per dag dan tijdens lange vakanties. Doordat vakantiegangers op de Veluwe met name op campings en recreatieparken verblijven is de gemiddelde dagbesteding op de Veluwe met € 24 per persoon per dag lager dan in steden en regio’s waar toeristen met name in hotels verblijven. De Veluwse vakantieganger is veelal afkomstig uit sterk verstedelijkte gebieden – de helft van de vakantiegangers op de Veluwe is afkomstig uit Noord- of Zuid-Holland – en heeft gemiddeld een laag huishoudinkomen. Dit sluit aan op de logiesvorm waar men gebruik van maakt. Bijna een derde van de vakantiegangers op de Veluwe kiest voor een caravan of vouwwagen.

Het bestedingsniveau van zakenreizigers op de Veluwe is met € 285 per persoon per dag het hoogste van heel Gelderland en vergelijkbaar met de Randstedelijke congresbestemmingen.

Samenwerking
Het Veluws Bureau voor Toerisme kreeg bij haar oprichting eind 2009 de opdracht mee om de Veluwe terug op de eerste plek te brengen als binnenlandse reisbestemming. Nu de regio na zeven jaar weer de eerste positie heeft bereikt, qua korte binnenlandse vakanties is een goede eerste stap gezet.
De zomercampagnes van het Veluws Bureau voor Toerisme, onder andere in samenwerking met de vakantie beoordelingssite Zoover, het Nederlands Bureau maar ook met busonderneming Syntus, gaan zich met name richten op het onder de aandacht brengen van het dagrecreatieve en culinaire aanbod, om niet alleen het aantal korte vakanties, maar juist ook het bestedingsniveau te doen stijgen.

Bron: persbericht Veluws Bureau voor Toerisme

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *