Het Nationaal Bureau voor Tourisme & Congressen (NBTC) presenteert dit jaar voor het eerst de Trendpublicatie, een jaarlijks terugkerende publicatie waarin de internationale reistrends worden belicht die van belang zijn voor de Nederlandse toeristische sector.
De toerismesector is constant in beweging, gedreven door technologische innovaties, demografische verschuivingen en een toenemend bewustzijn rondom duurzaamheid, gezondheid en veiligheid. Inspelen op de trends is essentieel om een breed scala aan bezoekers te blijven aantrekken en Nederland concurrerend en aantrekkelijk te houden als reisbestemming.
Inspelen op verandering
De Trendpublicatie 2025 biedt een strategisch kompas voor iedereen in de toeristische sector. Of het nu gaat om productontwikkeling, marketingstrategieën of beleidsvorming: deze inzichten helpen beleidsmakers, DMO’s en toeristische bedrijven om vooruit te kijken en zich voor te bereiden op nieuwe uitdagingen en kansen.
Doelgroepgericht en toekomstbestendig
Om beter inzicht te krijgen in het gedrag van reizigers, maakt NBTC gebruik van persona’s van het Glocalities-segmentatiemodel, dat bezoekers indeelt op basis van waarden en levensstijl. Dit model helpt om gerichte strategieën te ontwikkelen die niet alleen bezoekers aantrekken, maar ook bijdragen aan een positieve impact op steden en regio’s.
Samen richting de toekomst
De publicatie is ontwikkeld in samenwerking met Trendcult, een organisatie gespecialiseerd in trendsignalering. Door deze trends te combineren met praktijkvoorbeelden en toepassingen, biedt het rapport waardevolle inzichten voor beleidsmakers, bedrijven en bestemmingsorganisaties.
De trends
Een aantal trends hebben te maken met de behoefte aan onthaasting en bezinning in ons drukke bestaan waarin we in toenemende mate afhankelijk zijn van technologie: dit zijn bijvoorbeeld life-hacking journeys met een nadruk op retreats en mindfulness of flash detox, waarbij je kort ontsnapt aan de hectiek van alledag. Bij off-grid experiences zet je de gemakken van het moderne leven bewust even opzij.
Ook ligt er een nadruk op duurzaamheid: climate change adaptation gaat over CO2 neutraal of eco-vriendelijke vormen van reizen en bij ecosystem restoration werken reizigers zelfs actief mee aan natuurbehoud.
Digitaal gedreven ervaringen zijn ook steeds belangrijker. Zo maken technologieën als VR of AR het mogelijk om reiservaringen te hebben zonder fysiek te hoeven reizen (in real life, somewhere else) en stellen ze ons in staat om spontaan en onmiddellijk reiservaringen te kunnen boeken: instant travelling. Tot slot kunnen we work from anywhere: de reissector kan nog meer inspelen op de mogelijkheid om werken en reizen te combineren.
Bonding with loved ones: we hebben behoefte aan betekenisvolle reiservaringen met onze naaste familie en vrienden. Daarbij reizen families steeds vaker met meerdere generaties samen: dit vraagt om bestemmingen en accommodaties die aantrekkelijk zijn voor zowel jongere als oudere bezoekers.
Deze trends zijn slechts een greep uit de inzichten in de publicatie. Ze vormen de basis voor een strategische aanpak waarmee Nederland zich verder kan ontwikkelen tot een toekomstbestendige bestemming die inspeelt op de behoeften van de reiziger van morgen.
Meer informatie en volledige rapport: Nbtc.nl