Toerismeopdracht voor Waddenzee Werelderfgoed

De strategie voor duurzaam toerisme binnen het Waddengebied is bijna af. Het strategie- en actieplan liggen nu ter inzage.

Diverse betrokkenen bij het Nederlandse Waddengebied werken samen met Duitsland en Denemarken aan de strategie. Dit gebeurt in opdracht van UNESCO. Deze opdracht gaf de VN-organisatie mee toen de Waddenzee in 2009 het predicaat ‘Werelderfgoed’ kreeg uitgereikt.

Werelderfgoedstatus
Veel bezoekers weten niet dat de Waddenzee Werelderfgoed is en waarom. De Waddenzee is een van de grootste waterrijke gebieden op aarde met een uniek landschap en een rijke natuur. Deze boodschap kan nog beter verteld worden door ondernemers en inwoners van het gebied. Hier speelt de strategie op in. Het Waddenfondsproject ‘Ambassadeurs van Waddenzee Werelderfgoed’ is hiervan een goed voorbeeld. Met dit project worden belangrijke gastheren en –vrouwen opgeleid tot waterambassadeurs van Waddenzee Werelderfgoed.

Duurzaam toerisme
De afgelopen jaren werkten de drie landen met betrokken organisaties aan een voorstel voor een strategie voor duurzaam toerisme. UNESCO definieert duurzaam toerisme als toerisme dat rekening houdt met zowel de lokale bevolking als de reiziger. Maar ook met het cultureel erfgoed en de natuurlijke omgeving. In de strategie is ruim aandacht voor kansen voor lokale en regionale initiatieven binnen het Waddengebied. Onderwerpen zijn onder andere marketing, transport, accommodaties, gastronomie en natuur- en milieueducatie. Het plan is aangevuld met een actieplan; een eerste stap om de strategie tot leven te brengen.

Waddenvisie
De Strategie sluit naadloos aan op de Waddenvisie. Deze visie werd door de drie noordelijke provincies ontwikkeld. Dit najaar stellen de drie provinciale staten de visie vast. In deze visie staat het versterken van ecologische activiteiten en het stimuleren van toerisme centraal.

Meebouwen
Alle betrokkenen uit het Waddengebied kunnen hun mening geven over het strategie- en actieplan. Dit geldt onder andere voor ondernemers, belangenverenigingen, inwoners, marketingorganisaties en overheden. Zij worden dan ook van harte uitgenodigd ideeën voor samenwerkingsverbanden en projecten kenbaar te maken. Dit kan schriftelijk tot 14 september 2013. Ook organiseert de werkgroep op 6 september 2013 een middag waarbij de ideeën voor het gebied verder worden ontwikkeld.

Meer informatie
Het strategie- en actieplan met bijbehorende achtergrondinformatie is te vinden op www.prowad.org/node/54. Hierop staat ook meer informatie over de ‘bouwmiddag’ en het indienen van ideeën of plannen.

Bron: provincie Noord-Holland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *