The Nature Game verkozen tot meest innovatieve dagje uit

Dit jaar was er aan de ANWB verkiezing voor ‘Het Leukste Dagje Uit’ een nieuwe categorie toegevoegd: het meest innovatie uitje.  ‘The Nature Game‘ een augmented reality (AR) beleving met spelvorm kreeg deze award dit jaar toegekend. Marieke van Doorn nam de prijs in ontvangst en legt uit wat haar concept zo uniek maakt.

Marieke van Doorn (3e van links) neemt de award in ontvangst

Aan de verkiezing van het meest innovatieve dagje uit ging een grondige voorbereiding vooraf. Een team van vakjuryleden maakten een longlist van attracties en concepten die voor de prijs in aanmerking kwamen; Studenten van de BUAS beoordeelden de genomineerden op basis van zelf opgestelde criteria. En tot slot bezochten gezinnen, geselecteerd door de recensiewebstie Go-kids.nl (lees hier hun verslag), de vijf attracties die het hoogst scoorden op de beoordeling door de BUAS studenten.

The Nature Game

‘The Nature Game’ werd in 2016 als pilot gerealiseerd op de Veluwe (inmiddels gestopt), en heeft in 2019 een waardig opvolger gekregen in Drenthe, met het verhaal ‘De Koets van Kibbelhoek’. Hier werden nieuwe technieken geïntroduceerd waardoor de beleving nog levensechter overkomt. The Nature Game is sinds vorig jaar ook in het Duits en Engels te spelen.

Marieke van Doorn is de bedenker en uitvoerder van het belevings- en spelconcept op basis van gps voor locaties in de natuur. Zij heeft als pionier dit spel ontwikkeld en zich daardoor uitgebreid in het concept en de techniek verdiept. In grote lijnen bestaat The Nature Game uit drie onderdelen:

  1. Een gps handgetekende interactieve belevingskaart
  2. Een 3 d filmwereld, waar je in rond kunt kijken,
  3. Interactieve spellen en puzzels

 Wat maakt dit concept onderscheidend ten opzichte van andere AR concepten?

Van Doorn: “Veel AR producties maken gebruik van animaties, die op het scherm aan de werkelijkheid worden toegevoegd. Dat is een relatief dure techniek die voor mijn beleving niet voldeed om dat het er te weinig ‘levensecht’ uit ziet. Wij hebben gekozen voor 3D filmbeelden, met echte acteurs en rekwisieten. Waar veel andere locatiegebonden spellen gebruik maken van Google Maps als basis (met de bekende poi-druppels) hebben wij gekozen voor een zelf ontworpen belevingskaart als onderlegger. In een goed totaalconcept wil je geen storende elementen in de beleving ervaren”

‘Beleving’ is voor jou een belangrijk onderdeel van je concept. Kun je uitleggen hoe je zo’n beleving in The Nature Game hebt verwerkt?

Ven Doorn: “Dat is best een intensief proces geweest. De basis is de informatie over het gebied, waarin je grotere en kleinere verhalen vindt, die als basis dienen voor je eigen verhaallijn. Doordat we met film werken spreken de personages je ook direct toe. Zo is er de boswachter die veel weet over het gebied, maar ook witte wieven en struikrovers zijn onderdeel van de beleving. Daarnaast hebben we goed gekeken naar de selectie van bijpassende muziek, die de beleving nog verder versterkt. Je bekijkt het verhaal door een draagbare tablet computer. Doordat de film in 3D is opgenomen, moet je goed om je heen scannen om alle onderdelen van het verhaal mee te krijgen. Als je het spel opnieuw speelt, dan zie je ongetwijfeld weer nieuwe elementen. Bovendien kun je als speler de loop van het verhaal beïnvloeden.

Waar haal je nog meer inspiratie vandaan?

Van Doorn: “Ik haal ook inspiratie uit andere bronnen. Zo ben ik bijvoorbeeld zeer geraakt door elementen uit de film Harry Potter, zoals ’the invisible map, waarop ‘de onzichtbare’ Harry Potter zichzelf ziet voortbewegen. Dat idee heb ik ook in dit concept gebruikt. Je ziet jezelf, als avatar, op die kaart rondlopen!’ Ook tijdens mijn het werk voor de Efteling heb ik de nodige inspiratie meegekregen. Daar weten ze, als geen andere, hoe je een onvergetelijke beleving neerzet. Door het ontwerpen van de attractie Pandadroom heb ik ervaren hoe je natuureducatie op een leuke/magische manier door aan een brede doelgroep laat beleven.”

Je hebt zelf een achtergrond in de kunstensector. Welke rol speelt dat bij het ontwikkelen van zo’n concept?

Van Doorn: “Ik heb drie verschillende kunstacademies gedaan – elk met een andere invalshoek. Dat komt van pas bij het destilleren van de usp’s van een gebied. Daarbij let ik o.a. op de branding (de marketingkansen die schuil gaan in de regio), het ruimtelijk ontwerp (hoe ontwerp je een spel op de juiste schaal en in een goede balans) en de artistieke kant (het ontwerpen van een verhaallijn en beleving die de mensen emotioneel beroert.). Wat ik op de academies ook heb geleerd is het aanbrengen van een gelaagdheid in de beleving. Daar kun je een zelfde concept op verschillende manieren beleven. Tot slot komt ook mijn les-ervaring goed van pas bij The Nature Game. Wij geven de bezoeker spelenderwijs een schat aan kennis en informatie mee.”

Heb je zelf ook nog wat opgestoken tijdens het proces om The Nature Game te realiseren?

Van Doorn: “Dat zeker. Vanaf de start zijn we vooral gefocust geweest op het realiseren van een bijzonder spel met een unieke beleving. Uiteindelijk blijkt dat alléén een goed concept niet voldoende is om het project commercieel succesvol te maken. Daarvoor is ook een goede marketing en/of betrokken commerciële partij nodig. Bij de hoge kwaliteit die wij nastreven is het bovendien van belang dat je met professionele partijen werkt. Wij zijn met dit concept vooral erg afhankelijk van een betrouwbare en deskundige ondersteuning in het ontwikkelen en onderhouden van het game-element.”

De redactie van Pretwerk.nl was bij deze verkiezing betrokken als jurylid van deze verkiezing en de longlist van 12 attracties per provincie.

Meer informatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *