Het aantal toeristische overnachtingen stijgt in Belgisch Limburg dit jaar naar schatting tot 4.027.046. Aan de ene kant stijgt het aantal overnachtingen in Limburg sinds 2007 gemiddeld genomen jaarlijks met 0,8%, aan de andere kant neemt ook het aantal toeristen dat voor een vakantie in Limburg kiest met 2,5% toe.
“Volgens prognoses van Toerisme Limburg zullen we dit jaar dus voor het eerst de kaap van 4 miljoen toeristische overnachtingen in onze provincie bereiken. Limburg bevestigt daarmee zijn positie als belangrijkste toeristische bestemming in Vlaanderen na de kust én als economische speerpuntsector met groeipotentieel voor onze provincie. Samenwerken loont, dus. Dat vertaalt zich ook in de werkgelegenheid: de tewerkstelling in de toeristische sector in Limburg is vandaag al vergelijkbaar met die in de logistiek”, zegt gedeputeerde van Toerisme Jean-Paul Peuskens.
Meer dan 17.000 arbeidsplaatsen dankzij toerisme
Toerisme is uitgegroeid tot één van de motoren van onze Limburgse economie. En het is een motor die alsmaar aan belang wint. Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens : “Ondernemers geloven in de opportuniteiten van het toerisme in Limburg. Deze zomer opende de 225ste B&B in onze provincie, in Maaseik openden jonge mensen een nieuw hotel en in vakantieparken als Center Parcs, Mooi Zutendaal en Park Molenheide wordt volop geïnvesteerd. Conclusie: ondanks de crisis is de toeristische sector een sector waarin men durft investeren. Investeren in toerisme betekent ook werkgelegenheid, die niet-delocaliseerbaar is”.
Volgens het kader zoals bepaald in de ‘Tourism Satelite Account’ tellen we in Limburg een bezoldigde tewerkstelling in de toeristische sector van 13.107. Zelfstandige tewerkstelling verhoogt dit aantal tot 17.393. TSA is een internationaal erkend instrument om het economische effect van het toerisme in kaart te brengen.
De bezoldigde toeristische tewerkstelling in het toerisme neemt maar liefst een aandeel van bijna 5% in de totale bezoldigde tewerkstelling van Limburg in. “Dit aandeel is groter dan het aandeel van de auto-industrie, inclusief de toeleveranciers, in Limburg (4,10 %) en vergelijkbaar met het aandeel van de logistieke sector, die goed is voor 5% van de totale bezoldigde tewerkstelling in Limburg”, zegt gedeputeerde Jean-Paul Peuskens.
Ruim 1 miljard omzet
Vertaling naar omzet in de toeristische sector geeft een bedrag van ruim 1 miljard. (1.047.132.737), waarvan 616.761.182 (58,9%) uitgegeven door recreatieve verblijfsgasten, 139.268.654 (13,3%) door zakelijke verblijfsgasten en 290.055.768 (27,7%) door dagtoeristen.
Naar concrete bestedingsbedragen per persoon per nacht betekent dit dat de gemiddelde recreatieve verblijfsgast in de Limburgse Kempen €47 uitgeeft, in Haspengouw €125, in het Maasland €99, in Hasselt en omgeving €177 en in de Voerstreek €96.
Het gros van de uitgaven gaat naar het logies en naar maaltijden en drank. Deze bestedingen stegen t.a.v. 2005 (de vorige maal dat het onderzoek werd uitgevoerd voor de Vlaamse regio’s) met 12,0%.
Marktaandeel van Limburg binnen Vlaanderen
Limburg noteerde in 2011 3.966.058 overnachtingen. Dit aantal was goed voor een aandeel van 20,9% binnen het Vlaamse gewest.
Als we enkel kijken naar wat men noemt ‘de groene regio’s’ in Vlaanderen, dan telt Limburg zelfs een aandeel van maar liefst 43,0%. Het aantal overnachtingen in die Groene regio’s (9.220.832) ligt bijna zo hoog als dit in de Kunststeden (10.664.542) en ligt quasi dubbel zo hoog als deze aan de Kust (5.065.775)
Voor Nederlandse toeristen is Limburg de topbestemming in Vlaanderen. Met 1.242.678 overnachtingen doet Limburg het beter dan het totaal van de Kunststeden (Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Leuven, Mechelen, met 1.239.364 overnachtingen en 2,5 keer beter dan de Kust (502.207).
Limburg vooral populair bij gezinnen en koppels 45+
Vooral koppels 45+ en gezinnen met kinderen kiezen voor een vakantie in Limburg.
Voor koppels 45+ spelen het groene landschap (48,3%), de fiets- (42,4%) en wandelmogelijkheden (39,8), alsook de ontdekking van een nog onbekende streek (39,8%) samen een doorslaggevende rol. Voor gezinnen met kinderen zijn de aspecten ‘mogelijkheden voor een rustige vakantie (53,4%), het landschap, omgeving (28,1%) in combinatie met een actieve vakantie (27,1%) doorslaggevend. Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten van het ‘De recreatieve verblijfstoerist in de Vlaamse regio’s anno 2011’, of kortweg het Vlaamse regio’s onderzoek 2011, dat door Toerisme Vlaanderen i.s.m. Toerisme Limburg werd gevoerd.
We zoomen nog even dieper in op deze doelgroepen.
– Koppels 45+ :
Het gaat hier in hoofdzaak over koppels uit West-Vlaanderen (23,8%), Nederland (21,1%) en Antwerpen (19,8%). Zij kiezen liefst voor een verblijf in een hotel (59,2%). En blijven gemiddeld 3,14 nachten. Voor hen betekent de uiitstap naar Limburg vaak een weekendje of midweekje ertussenuit. Gemiddeld besteden zij €105,6 per persoon per nacht; voor een koppel komt dit dus neer op €211,2 per nacht.
– Gezinnen met kinderen:
De gezinnen, die voor een vakantie in Limburg kiezen, zijn voornamelijk. afkomstig uit Nederland (35,7%), Oost-Vlaanderen (17,2%) en Antwerpen (11,1%). Gezinnen met jonge kinderen hebben een sterke voorkeur voor vakantieparken (84,1%). Ze verblijven gemiddeld 5,12 nachten. Voor veel gezinnen is hun vakantie in Limburg de hoofdvakantie die zich ook in het hoogseizoen afspeelt. Deze gezinnen besteden gemiddeld €40,5 per gezinslid per nacht. Voor een gemiddelde reisgezelsschapsgrootte van 4,6 personen komt dit op € 186,3 per nacht.
Tevredenheidsgraad in Limburg hoogst in Vlaanderen
Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens: “Uit het Vlaamse regio-onderzoek blijkt bovendien dat de algemene tevredenheidsgraad van de vakantieganger het hoogst ligt in Limburg. Fietsen, wandelen en de typisch Limburgse gastvrijheid zijn daarbij onze sterkste troeven”.
Specifiek voor het fietsen, het meest voorkomende type themavakantie in Limburg (praktisch 1 op 3 van de koppels 45+ in Limburg onderneemt een fietsvakantie), geven we mee dat het aantal fietsers tot en met het voorlaatste weekend van september op 1.712.400 uitkomt. Dat cijfer is vergelijkbaar met 2011 op hetzelfde tijdstip, toen we de kaap van 2 miljoen fietsers op het routenetwerk net haalden (2.000.153 in 2011)
De tevredenheid vertaalt zich in een intentie tot opnieuw op vakantie komen in Limburg. Meer dan 9 op 10 van de ondervraagden in het onderzoek denken eraan om in de komende 3 jaar opnieuw een vakantie in Limburg door te brengen.
Samenwerken
Gedeputeerde Jean-Paul Peuskens: “De positieve balans van het toerisme in Limburg is het resultaat van samenwerking. Het is belangrijk dat de provincie Limburg ook in de toekomst haar rol kan blijven spelen om de toeristische sector maximaal te ondersteunen: door innovatieve projecten te stimuleren, door de beleving voor toeristen in onze provincie te optimaliseren, door samenwerking tussen de verschillende partners te stimuleren en door de provincie als vakantiebestemming te promoten buiten onze provincie”.
Bron: persbericht Toerisme Limburg VZW