Recreatie en vermaak vaak lastig te organiseren in winkelgebieden

Tijdens de bijeenkomst ‘Brood en Spelen’ op 25 april kwamen ontwikkelaars van binnensteden, winkelcentra en outlets bij elkaar om kennis te delen over aantrekkelijke winkelgebieden. De component ‘leisure en vermaak’ wordt steeds belangrijker; maar het blijkt in de praktijk lastig om dit goed te organiseren en de kosten eerlijk te verdelen.

Winkels zijn onderdeel totaalconcept
Ingrid Ploegmakers van de WPM-groep verwacht dat er binnenkort ontwikkelingen overwaaien uit de Verenigde Staten, waar winkelgebieden al veel verder zijn ontwikkeld tot complete vermaakcentra. Als voorbeeld noemde ze de Caruso Lifstyle Centers in LA, die geen winkelcentrumconcept neerzetten, maar een compleet aantrekkelijk stadscentrum; inclusief, winkels, een aantrekkelijke omgeving, horeca en vermaak.
Ploegmakers gaat er van uit dat oude binnensteden een voorsprong hebben op nieuw ontwikkelde retailcentra, omdat oude stadscentra al veel aantrekkelijke elementen in huis hebben.

Omzetgerelateerde verhuur
In veel winkelgebieden is het onroerend goed en de openbare ruimte in handen van meerdere partijen. Die willen allemaal graag een hoog rendement en lage kosten realiseren. Wie organiseert en betaalt voor de publiekstrekkers? Tony Wijntuin deelde zijn ervaring over het winkelgebied van Schiphol; daar is één partij die het totaalconcept bepaalt en goed bewaakt. De consumentenwaardering is bijzonder hoog. Schiphol werkt met een huur waarbij een deel omzetgerelateerd is. Zo krijgen ook aantrekkelijke concepten met een lagere omzet een kans.

Rosada Roosendaal

Merken zijn onze helden
Nathalie de Smale van Stable Outlet Management is o.a. betrokken bij de Outlets Batavia Stad in Lelystad en Rosada in Roosendaal. De sterke merken van winkels in de Outlet zijn publiekstrekkers; en daar wordt gebruik van gemaakt. Ook ziet De Smale dat het steeds belangrijker wordt om evenementen rondom de outlets te organiseren. Hiermee trek je gericht publiek naar de locaties en ontwikkel je een retailgebied als merk. Ook de loyaliteitskaart werkt prima. Daarmee krijgen vaste bezoekers via een slim spaarsysteem extra voordeel; en winkeliers krijgen een beter inzicht (KPI’s) in het koopgedrag. Daar kunnen zij hun bedrijfsvoering dan weer op bijsturen. Een grote uitdaging voor de outlets is om de spreiding over de week te verbeteren.

Retail vastgeroest
Wouter Perquin van Multi Vastgoed had een weinig zachtzinnige mening over ondernemers en ontwikkelaars in winkelgebieden; “De Nederlandse winkelcentra zitten nog veel te veel vast aan oude structuren, met centraal bepaalde vaste openingstijden, vooral geen kennis delen en een haperende gezamenlijke marketing of  website van het winkelgebied. De focus van een winkelgebied verschuift van ‘Place to buy’ naar ‘Place to be’; en de grote steden gaan dat winnen. De individuele winkelier zal ook mee moeten in de omslag die een veranderende wereld met zich meebrengt; de retailers worden smarttailers; die om kunnen gaan met diverse marketing en verkoopkanalen.”

Bekijk een uitgebreid verslag vanuit de retailkant op: www.broodenspelen.nl

 

Gevolgen recreatiesector (door Pretwerk)
De retailsector zorgt steeds vaker voor vermaak op de locatie. Daarmee begeven zij zich nadrukkelijker op de markt voor dagrecreatie. De dagrecreatie is meestal voor het belangrijkste deel van de inkomsten afhankelijk van entreegelden. Voor de retailsector gelden andere verdienmodellen. Als de bezoekers voldoende besteden in de winkels, dan kunnen zij het vermaak gratis of tegen zeer lage tarieven aanbieden. Kansen zijn er ook: recreatiebedrijven die die extra bezoek kunnen genereren zijn steeds meer welkom binnen een retailconcept.

Dit verslag werd opgetekend door Walter Jonker/ Levendland.nl; thuis in de recreatiesector

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *