Recreactie volgt ondernemers in ontwikkeling

In de juli-editie van brancheblad Recreatie (RECRON), wordt veel aandacht besteed aan projecten in ontwikkeling. Daarbij komen o.a. zaken als innovatie en wet- en regelgeving aan bod. Twee oudgedienden (Bert Post en Wim Harmsen) geven, vlak voor hun pensioen, nog een paar laatste tips mee voor de toekomst van de sector.

recreactie juli Onderwerpen die in het blad aan bod komen:

Recreatie Expert Team
In de provincie Drenthe helpt het Recreatie Expert Team ondernemers met advies en begeleiding. Juist bij nieuwe ontwikkelingen en innovatie is de ondersteuning bijzonder welkom. Door te werken met een multi-disciplinair expert team kan een plan snel van verschillende kanten worden belicht (b.v. marketing, accountant, techniek.) Deelnemende ondernemers noemen nog een voordeel: de frisse blik die iemand van buitenaf meebrengt. Maar een ondernemer moet dan wel open staan voor kritiek.

Van jaarplaatsen naar luxe verhuureenheden
Dit is een ontwikkeling die op steeds meer campings plaatsvindt. Recreactie ging op bezoek bij caravanpark Ambousen op Ameland. Er gebeurde hier veel meer dan alleen het aanpassen van de vorm van accommodatie. Na een grondige doelgroepanalyse op Ameland (door ZKA) werd gekozen voor de hotel-bedrijfsvoering, waarbij zelfs de bedden van de gasten worden opgemaakt. Maar in tegenstelling tot een hotel, ben je hier wel helemaal buiten; en dat wordt onderstreept door de buitenkeuken.

Nieuwe omgevingswet vraagt om nieuwe manier van werken
In de nieuwe omgevingswet zijn verschillende vergunningen, die voorheen afzonderlijk moesten worden aangevraagd, samengevoegd. Het idee er achter: vereenvoudiging van procedures, met één loket voor één omgevingsvergunning. Jurist Eelco de Jong wijst de ondernemers op het grote belang van het ‘omgevingsplan’ waaraan een aanvraag wordt getoetst. De Jong: “Het omgevingsplan is eigenlijk een bestemmingsplan nieuwe stijl met en sterk verbrede opzet.”

Limburgs gedeputeerde Eric Geurts wil Limburg als één merk verkopen
In Recreactie komt altijd een beleidsmaker aan het woord. Deze maand is dat Limburgs gedeputeerde Eric Geurts. Uit een recent uitgevoerde vitaliteitsscan verblijfsrecreatie bleek dat 25% van de Limburgse bedrijven ondermaats presteert. Geurts wil ondernemers het voortouw geven bij nieuwe ontwikkelingen en dat ook faciliteren. Een andere uitdaging die Geurts aan wil gaan is om Limburg weer als één merk te profileren: “Tot nu toe deden we dat sectoraal, met merken als Heuvelland en Maasplassen, maar nu trekken we één lijn met één samenhangend verhaal.”

De Make-over van KIKK recreatie
Stichting Sociaal Fonds Recreatie heet voortaan KIKK. De doelstelling is nog altijd ‘het ondersteunen van plezierig en veilig werken in de recreatiesector’. Met de nieuwe aanpak wil de organisatie duidelijker maken op welke wijze ondernemers en werknemers ondersteuning kunnen vinden. (o.a. opleiding, training en advies). meer informatie: www.kikk-recreatie.nl

Bijna met pensioen
Bert Post en Wim Harmsen blikken terug op hun carrière in de recreatiesector. Maar in dit artikel wordt ook vooruit gekeken. Juist in de laatste jaren zijn de ontwikkelingen erg snel gegaan. Dat heeft gevolgen voor bedrijven. Post geeft als advies mee dat een bedrijf meer moet opgaan de omgeving; “Een slagboom kan echt niet meer.” Ook voor de RECRON ziet hij een andere rol weggelegd. In het verleden was de betrokkenheid bij een brancheorganisatie veel groter. Nu moet worden gezocht naar andere vormen van samenwerking om o.a. marketingkracht te ontwikkelen.

Meer informatie: www.recron.nl/recreactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *