‘s Ochtends boeken en ’s middags afreizen naar een vakantiepark is geen uitzondering meer. Uit cijfers van vakantieparkenspecialist EuroParcs blijkt dat het aantal last-minute boekingen in juni, juli en augustus van dit jaar maar liefst 30 procent hoger lag dan in de jaren voor corona.
Mede vanwege de hoge inflatie, de problemen op Schiphol, de stijgende benzineprijzen én het mooie zomerweer in ons land kozen veel mensen voor een vakantie in Nederland.
Sinds de uitbraak van het coronavirus is ons land uitgegroeid tot het populairste vakantieland onder Nederlanders. Vakantieparken zijn een zeer gewilde bestemming voor vakantiegangers uit onder meer Nederland en Duitsland. Dat gold deze zomer nog meer dan ooit, zag verkoopdirecteur van EuroParcs Martin de Boer. “Het boekingsgedrag van onze klanten is vanwege corona flink veranderd. Waar voorheen meestal zes tot acht weken voor aankomst werd geboekt, wachten mensen steeds vaker tot het laatste moment om een keuze voor hun vakantiebestemming te maken. Er was deze zomer sprake van een spectaculaire stijging van het aantal last-minute boekingen. Nooit eerder werd in de maanden juni, juli en augustus nog zo veel geboekt voor aankomst in dezelfde maand.”
Vakantie in eigen land ’trendy’
De oorzaken voor het extreem late moment van boeken van een vakantiebestemming zijn divers, zegt trendwatcher en docent Toerisme bij Breda University Goof Lukken. “Corona hangt nog steeds als een sluier boven de markt. Vanwege de onzekerheid over de ontwikkeling van COVID-19 ligt het zwaartepunt voor boekingen nu steeds meer bij twee groepen: de vroege boekers en de late boekers”, aldus Lukken. “Door de stijgende benzineprijzen, de problemen op Schiphol en het mooie weer in Nederland hebben de late beslissers deze zomer massaal een vakantie in eigen land geboekt. Daar komt nog bij dat we Nederland als vakantieland de laatste twee jaar hebben herontdekt. Het is trendy om vakantie in eigen land te vieren.”
De vakantieaanbieders in Nederland kenden een goede zomer. EuroParcs noteerde in het hoogseizoen een gemiddelde bezetting van 96 procent op de parken. “Er zijn nergens ter wereld zo veel vakantieparken als in Nederland”, zegt Lukken. “En het aanbod groeit nog steeds, omdat vakantie vieren in een tiny house of luxe villa steeds populairder wordt. Vakantieparken profiteren ook van de trend dat we steeds vaker kortere vakanties boeken. Door corona heeft de citytrip aan populariteit ingeboet. In veel gevallen is daar een midweek of weekend op een vakantiepark voor in de plaats gekomen. Daar komt nog bij dat we van eerdere crises weten dat mensen zichzelf in moeilijke tijden verwennen en willen ontsnappen aan de realiteit. Dat zag je deze zomer ook al.”
Bron en meer informatie: www.europarcs.nl