Nieuwe portals krijgen marktaandeel niet cadeau

Twee weken geleden publiceerden we op Pretwerk.nl een artikel over de opzet van nieuwe portals in de recreatiesector, ondersteund door grote partijen uit de recreatiesector. Bestaande portals maken zich niet bijzonder ongerust, want zij kennen de weg die afgelegd moet worden om succesvol te worden op internet.

DagjeWeg.NL

Nando Eskes, van DagjeWeg.NL (400.000 bezoekers per maand en 1000 deelnemende bedrijven) bekeek de Big Five aan nieuwe initiatieven:

  • Het Recron/Telegraaf-initiatief vind ik erg vaag. Zij zullen ook gericht zijn op hun eigen leden. Dit initiatief doet me dat meer aan een soort marktplaats denken. Daar zijn er al meer van. Dus niet kansrijk qua bereik, maar vanwege hun verenigingsvorm zullen ze wel veel geld kunnen ophalen om veel geld te kunnen uitgeven. Het zal effectief wezen, maar niet heel efficiënt.
  • Het Leukste Dagje Uit vertrekt vanuit het aanbod, vanuit de aanbieders. Leuke aanvulling, zij zullen zich vooral richten op klantenbinding, gezien de klantenkaart. Aanbiedersgericht, dus niet kansrijk om de grootste te worden, maar kan wel heel nuttig zijn.
  • De VVV-initiatieven (NDTRC): hun insteek (dienend bezig zijn voor andere portals) is een goede, en op die manier kunnen ze breed hun activiteiten wegzetten. Een centrale portal is er niet.
  • OntMoetNL moet het ook van goede bestaande ingangen hebben op het aanbiedersveld, gezien hun aantallen ‘contracten’.

Kortom, ik vind geen van alle heel erg overtuigend, ze zullen allemaal een stukje van de markt pakken, maar ook de markt groter maken.

Eskes over de kracht van zijn eigen portal: “Dagjeweg.nl is t.o.v. deze nieuwe initiatieven veel onafhankelijker voor de recreant. We zijn al 12 jaar in de weer met onze portal en hebben in die tijd veel geleerd over succesvolle omschrijving van uitstapjes. Ook heeft DagjeWeg.NL contracten met grootschalige partijen, waardoor DagjeWeg.NL een uitgebreide UITagenda en arrangementenaanbod heeft. DagjeWeg.NL biedt ook extra diensten aan, zoals een click-and-go website-systeem, een ticket-systeem, een magazine waarmee bedrijven op de koffietafel komen te liggen.”

 

Vakantieadressen.nl

Ton Grooters van Vakantieadressen.nl heeft vooral een sterke positie opgebouwd in de groepsaccommodaties. (meer dan 1000 accommodaties). Hij vraagt zich af of de vijf grote initiatieven inderdaad voordeliger zijn voor de ondernemer: “Neem bijvoorbeeld de Recron en Telegraaf. De kosten van zo’n grote partij lopen vaak snel op. Bovendien wil de Telegraaf er ook nog wat aan overhouden. Bovendien moet je RECRON lid zijn, dus betaal je ook contributie aan deze club. Voor veel groepsaccommodaties wordt dat een hele kostenpost. En hoe gaan deze portals om met het bijhouden van online beschikbaarheid? Ik weet uit ervaring dat zoiets veel tijd en discipline kost om bij te houden. De consument stelt het op prijs om meteen te weten of een accommodatie beschikbaar is en dat verhoogt je kans op een boeking. Ik denk dat veel nieuwe portals zich daar nog op verkijken. Het slimste idee vind ik nog de op maat gemaakte klantenkaart van Pleisureworld.”

Grooters heeft vooral vertrouwen in zijn eigen aanbod en is niet bang voor de nieuwe spelers: “Wij hebben meer dan 100 websites in de lucht die goed scoren op verschillende relevante zoekwoorden in Google. Daar komt een nieuwe partij niet zomaar tussen. Wij werken ook niet met een provisie, maar een bescheiden vast jaarbedrag op basis van de omvang van de onderneming. Dat is voor onze klanten, blijkt uit ervaring, een voordelige optie. Andere initiatieven zullen ongetwijfeld duurder worden. ”

Vakantieadressen.nl helpt de aangesloten deelnemers ook nog met adviezen voor verbetering van hun eigen website. Dat is een extra service die veel grote, op rendement gestuurde partijen, zeer waarschijnlijk niet gaan bieden.

 

Euroticket.nl

Rudi van der Voet van Euroticket: “Platforms zijn natuurlijk absoluut noodzakelijk geworden omdat de consument inderdaad zo snel mogelijk bij haar of zijn informatie wil zijn aankomen.

Een valkuil is dat er teveel informatie wordt geboden, waardoor de bezoeker de bomen niet meer kan vinden in het bekende bos. Ik denk dat alle platforms iets speciaals hebben waardoor zij allemaal een kans hebben om te kunnen slagen.

  • De ANWB heeft natuurlijk van oudsher een zeer betrouwbare naam en omdat hier de principe “voor en door” wordt toegepast denk ik dat zij iets heel moois in handen hebben.
  • De Telegraaf en Recron hebben natuurlijk veel financiële power (vooral de Telegraaf) en zullen met veel campagnes hun platform naar voren schuiven.
  • De VVV zal volgens mij niet bovenaan gaan meespelen, ik denk dat doelgroep ook bij de ANWB zit en dus daar de meeste info zullen vinden.

Over zijn eigen concurrentiepositie maakt Van der Voet zich weinig zorgen:  “We zullen het zien. Wij hebben al jaren een platform www.skihal.nl en zien dat het bezoek in de loop der jaren is opgebouwd. We werken continue aan productverbetering en verwijderen informatie die niet meer actueel is. Ook daarop moet je organisatie zijn ingericht. Wij zijn in staat om de bezoeker snel en gericht de info te bieden die men zoekt, want ook online heeft men ‘haast’.”

Binnenkort wordt de dienstverlening van Euroticket uitgebreid met een Fun4Kids giftcard. Dus ook op dat gebied krijgen de nieuwe initiatieven de markt niet cadeau.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *