De provincie Fryslân heeft het benchmarkonderzoek naar het beleid rond recreatie en toerisme van de Friese gemeenten voltooid. Dit rapport bood de provincie op 16 mei aan de Vereniging Friese Gemeenten aan tijdens een VFG-portefeuilleoverleg. De onderzoeksresultaten worden als input gebruikt voor het nieuwe toeristische beleidsprogramma voor 2014–2017.
Ambities voor de toekomst
Over het geheel genomen willen de gemeenten recreatie en toerisme meer ontwikkelen als belangrijke economische activiteit in hun regio. Maar door de huidige economische situatie komt in de gemiddelde gemeentebegroting het toerismebeleid onder druk te staan. De helft van de Friese gemeenten beschikt over een eigen nota/visie en actieplan omtrent dit beleidsterrein. Dat niet alle gemeenten hierover beschikken, komt met name door gebrek aan tijd, geld en formatie. Gemeenten gaan daarom steeds meer samenwerken. Ze blijven zo zelfstandig, maar vergroten hun slagkracht.
Uitkomsten
Uit het onderzoek blijkt dat er toenemende aandacht is voor regiomarketing. Marketing en promotie staan bij de gemeenten met stip op nummer één als belangrijkste aandachtsveld. Verder geven gemeenten aan dat ze de ontwikkeling van recreatie en toerisme als kans zien om de sociaaleconomische problemen op het platteland aan te pakken. Maar ook om de vitaliteit en leefbaarheid te behouden. Een belangrijk aandachtsveld voor gemeenten is watersport. Ook richten veel gemeenten zich op verbetering van het verblijfsrecreatieaanbod. Fietsroutes zijn volgens de gemeenten goed ontsloten, maar ze zien wandel-, men-, ruiter- en kanoroutes graag nog meer ontwikkeld.
Aandachtspunten voor de provincie
De gemeenten geven de provincie mee dat de marketing en promotie te versnipperd is. Hiervoor is inmiddels een kwartiermaker aangesteld. Deze peilt wat de behoeften van diverse belanghebbenden zijn voor de taken op het gebied van de regiomarketing. Daarnaast vragen gemeenten aan de provincie om een (digitale) kennisbank met cijfermateriaal ter beschikking te stellen. Tot slot verlangen de gemeenten een versoepeling van de regelgeving. Zo hebben ondernemers meer ruimte om in te springen op de veranderende toeristisch/recreatieve markt.
Bron: Provincie Friesland