• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Snelle economische veranderingen grote uitdaging voor MKB

3 februari 2015 by Redactrice Reageer

Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat het tempo van veranderingen voor innovatieve MKB ondernemers de grootste uitdaging is in de komende jaren. De weinig flexibele wet-en regelgeving is dat voor de rest van het MKB.

ING MKBING wil, samen met belanghebbende partijen in de markt, actie ondernemen om het MKB sterker maken zodat er over een aantal jaren weer sprake is van een gezond, innovatief en ook groeiend MKB. In aanloop naar het seminar ‘MKB 2025’ op 3 februari in Nieuwspoort Den Haag onderzocht  ING de fitheid van het MKB.

Fitheid niet optimaal
ING Economisch Bureau heeft een model ontwikkeld dat laat zien in hoeverre het MKB in staat is toekomstige ontwikkelingen te gebruiken of  het hoofd te bieden. Uit het model blijkt dat het met de fitheid van het Nederlandse MKB (met personeel) niet optimaal is gesteld. Ben van de Vrie, directeur ING Marketing Zakelijk: “Het is positief dat meer dan de helft van alle MKB-bedrijven zich tot de kopgroep (6%) en de middengroep (54%) kan rekenen. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst. Een flinke groep bedrijven (40%) zit echter in de achterhoede en heeft dus extra aandacht nodig.”

Visie, ambitie en ideeën
De bedrijven in de kopgroep zijn veelal innovatieve bedrijven met een visie, ambitie en ideeën die de crisis goed zijn door gekomen. Bedrijven in de middengroep hebben de crisis van de afgelopen jaren redelijk doorstaan. Ze hebben wel behoefte aan een solide groei om er weer bovenop te komen. Een aantal bedrijven aan de bovenkant van de middengroep heeft absoluut potentie om snel door te groeien naar de kopgroep.

Gebrek aan innoverend vermogen
In de achterhoede zitten vooral bedrijven die het tijdens de economische crisis zwaar te verduren hebben gehad en die primair bezig zijn geweest met overleven. Het ontbreekt deze bedrijven veelal aan een duidelijke strategische visie en aan innoverend vermogen. Hierdoor zijn ze niet voldoende  voorbereid op de uitdagingen die ze staan te wachten. Met als risico dat ze hierdoor de boot missen en nog verder achterop raken. Actie is bij deze groep noodzakelijk.

Uitdaging
Ondernemers in de kopgroep zien het tempo van veranderingen – kortere economische cycli, veranderend consumentengedrag – in de economie als grootste uitdaging in de komende jaren. Dit zijn de bedrijven die vooruitkijken en die voortdurend met de markt mee bewegen. Ondernemers in de middengroep en de achterhoede zien daarentegen wet- en regelgeving als grootste uitdaging voor de komende jaren. De huidige wet- en regelgeving wordt door deze ondernemers als belemmerend in het ondernemen gezien. Zoals een rigide bestemmingsplan of de verplichte twee jaar loon doorbetaling bij ziekte van een werknemer.

Actief naar een sterker MKB
Om de bedrijven in de achterhoede er weer bovenop te helpen én om verdere groei van de bedrijven in de kop- en middengroep mogelijk te maken, moet aan een aantal aandachtspunten worden voldaan. Een daarvan is het opstellen van een strategisch plan. Van de Vrie: “Onze ervaring is, zoals ook uit eerder ING onderzoek blijkt , dat bedrijven met een goede strategische visie en een adequate financiële positie, gemiddeld beter presteren. Het opstellen van een strategisch plan, direct gekoppeld aan de markt waarin je opereert, is dan ook cruciaal. We roepen banken, brancheorganisaties en overheid op om hierin actief te participeren.”

Meer informatie: www.ing.nl

Categorie: Ondernemerschap Tags: MKB, onderzoek

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Seinpost en ZKA (leisure) worden Ginder

Leisure-vastgoed onder de aandacht op de Provada

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Recente reacties

  • Adriana Stam op Landal De Lommerbergen als renovatiepilot voor de bungalowsector
  • Frank op Campings: Verkoop een beleving en volg de customer experience
  • aslan Wiegel op Ontwikkeling dagrecreatie op het Nederlandse platteland biedt nog vele perspectieven

Secundaire Sidebar

Insight

Matige prestaties vakantieparken in meivakantie; Pinksteren en Hemelvaart juist weer top

Op zoek naar de beste makers van totaalervaringen in de vrijetijdssector; Phantasialand

Landal De Lommerbergen als renovatiepilot voor de bungalowsector

Vitale vakantieparken naar een next level

Wederzijdse meerwaarde van nieuw Landal Residence Westduin met Speelpark De Goudvis

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS